fbpx

6 motivatietips voor als je het lastig vindt om te starten met studeren

Het seizoen is inmiddels alweer bijna 2 maanden onderweg. Je bent vol goede moed begonnen met te studeren. Maar inmiddels is je drive een beetje aan het wegebben.. Jazeker je oefent voor je orkest en als je les volgt natuurlijk ook voor je les, maar je laat je instrument tegenwoordig weer vaker staan.. Een dagje rust is ook fijn. Maar de dag erna moet je het bekopen met een niet zo goede studiesessie, met als gevolg dat je weer een dag later je instrument weer in de koffer laat..

Ik heb een aantal hele goede tips voor je op een rijtje gezet waarmee je wel gemotiveerd zult blijven studeren!

1. THE 1-MINUTE SPRINT

Dit is een leuke om mee te beginnen.
Deze techniek pas je vooral toe om jezelf in je element te krijgen. Je kunt het bijvoorbeeld inzetten als je na een dag hard werken nog wilt gaan studeren.  

Hoe ga je te werk? Ga rechtop staan en ga 60 seconden lang heel hevig gaan sprinten, liefst nog ter plaatse. Span je billen op, gebruik je armen en hef je knieën, laat zoveel mogelijk spieren hun werk doen. Echt álles geven!

Het resultaat? Je kan het eigenlijk zien als een natuurlijke Redbull. Het resultaat is dat je aders zich meer open zetten en je bloed sneller gaat stromen. Hierdoor gaat er meer zuurstof naar de hersenen, heb je meer adrenaline en kan je je beter focussen. 

2. PIJN-PLEZIER: BELOON OF STRAF JEZELF

We doen dit al bij kinderen, waarom zouden we dat stoppen wanneer we van onszelf denken dat we volwassen zijn? Het zullen andere beloningen zijn, maar het effect blijft dezelfde. Hoe kan je dit concreet doen? Zijn er dingen in je muziekstudie ... waar je een hekel aan hebt en die je dikwijls uitstelt (misschien wel de studie op zich), dan kan je kleine beloningen inbouwen om die taken toch uitgevoerd te krijgen. Ook jezelf straffen werkt: "als ik dit niet afgewerkt krijg, ga ik niet gaan sporten straks."

Behalve het feit dat het straffen of belonen zelf zijn effect heeft, ga je ook al bewuster nadenken over je to-do's en de gevolgen van bijvoorbeeld onafgewerkte of onuitgevoerde taken.

3. BIKER-PRINCIPE

De lezers die met een motor rijden, zullen dit kunnen bevestigen: als je een scherpe bocht moet pakken of een manoevre moet uitvoeren, moet je altijd kijken in de richting waar je naartoe wil.
Dit principe kan je ook toepassen op je muziekstudie. Stel je lange termijn doelen op en vraag je regelmatig af of deze actie je dichter bij dat doel helpt. Beperk activiteiten die je niet vooruit helpen en focus je op die zaken die jou richting je doelen helpen. Houd je focus daarop gericht.


4. LOG JE SUCCESSEN

Log je successen: Een dagboek lijkt soms veel werk, en daarom kan je het ook op een andere manier. Let op: deze kan misschien wat kinderlijk lijken, maar het werkt! Leg een succeskistje aan. Wat kan je daar in steken? Alles wat duidt op eerder gerealiseerde successen. Dat kan een kopie zijn van een muziekdiploma of een programmaboekje van een tof concert dat je hebt gespeeld.. 

Wanneer je dan even een 'minder' moment hebt, kan je dat kistje bovenhalen en jezelf eraan herinneren waarom je het juist doet. Bij het zien van die eerdere successen, ga je dikwijls ook weer het gelukzalige gevoel van dat moment oproepen en krijg je weer inspiratie om te gaan studeren!

5. VERANKER EMOTIES

Emoties verankeren is een techniek uit NLP (Neurolinguïstisch Programmeren).

Emoties verankeren, kort uitgelegd: Het komt erop neer dat je een bepaalde positieve emotie gaat vastankeren, zodat je die later gemakkelijk terug kan oproepen.

Dit doe je zo: Stel dat je net een fantastisch concert hebt gegeven. Je kan de emotie die je hierbij ervaart, oogsten en bijhouden voor later. Terwijl je de emotie nog ervaart, doe dan een paar keer dezelfde, specifieke beweging met bijvoorbeeld je handen. Het moet een beweging zijn dat je anders nooit, of toch niet veel, doet. 

Doe dit elke keer wanneer je die bepaalde emotie voelt (voor elke emotie een andere anker). Na een aantal keer gaan je hersenen die beweging (aangezien ze uniek is) associëren met die emotie. Na verloop van tijd werkt het dan ook omgekeerd, bij het uivoeren van die beweging (dat anker), ga je de gekoppelde emotie kunnen oproepen.

6. TREK JE LESSEN EN JE PLAN

Heb je een tegenslag? Trek er dan je lessen uit en trek je plan! Het is belangrijk dat je ervan uitgaat dat alles bij jezelf vertrekt. Stel jezelf dus de vraag "hoe had IK dit kunnen voorkomen". Soms kan het lijken alsof je er zelf niets aan kon doen en dat het weer "de schuld is van de anderen", maar bijna altijd kan je iets ontdekken dat je er zelf kon aan gedaan hebben.

Jezelf bij alles 'de schuld' geven, kan minder motiverend lijken, maar op langere termijn heeft dit een heel positief effect. Je moet weten dat telkens wanneer je iemand anders of een bepaalde "situatie" de schuld geeft, je eigenlijk aan jezelf zegt: je bent machteloos, hoe hard je ook probeert, je hebt het niet in de hand... Dit werkt op langere termijn demotiverend en op kortere termijn frustrerend.

Ook het feit dat je concrete lessen trekt uit een bepaalde ervaring, zorgt ervoor dat je die ervaring makkelijker kan verwerken, achter je laten en doorgaan naar het volgende. Er blijven over klagen, gefrustreerd zijn of zelfs kwaad, is voor niets goed, zo snel mogelijk analyseren, verwerken en opslaan als een leerrijke ervaring.

Extra voordeel: Naar de buitenwereld toe ga je veel meer respect afdwingen en ook op meer begrip kunnen rekenen, als je de zaken wat rationeler bekijkt en als je niet zit te klagen en te zagen over wie of wat jou dit heeft aangedaan. Het is dus niet enkel goed voor jezelf, maar ook voor de mensen rondom jou.

Als je nou niet weet waar je moet beginnen met mijn tips, of je vindt het nogal veel informatie in één keer. Kies dan voor nu 1 tip die jou het makkelijkst lijkt.  Je kunt ook iedere keer een andere tip kiezen.

In ieder geval hoop ik wel dat je meer bewust gaat genieten van muziek maken!