fbpx

Het mondstuk – de cup







> Diepte

Over het algemeen zal een mondstuk met een grote en/of diepe cup de stemming van het instrument verlagen, terwijl een klein en/of ondiep mondstuk de stemming zal verhogen. Daarom is het belangrijk om een passende cup te vinden bij de stemming van het instrument. Verder zal iedere muzikant voor hem- of haarzelf een mondstuk met een passende cup moeten zoeken omdat iedere muzikant beschikt over een ander embouchure, blaastechniek en mondinhoud.

Grote cups zullen het volume versterken en dit resulteert in een volle en warme toon.

De diepte van de cup komt overeen met de stemming en de lengte van het instrument, en tot op zekere hoogte ook de boring. Bijvoorbeeld voor het verkrijgen van de heldere klank van een piccolo trompet zal men een mondstuk moeten te kiezen met een ondiepe cup, daarentegen zal voor een donkere en warme klank van een bugel (flugelhorn) een mondstuk moeten kiezen met een diepe cup. Om deze rede is het niet aan te raden om cornet of trompet mondstukken met verloopstukjes te gebruiken op een bugel. Een muzikant met een medium boring Bb/C trompet of cornet zal niet een cup moeten kiezen welke minder diep is dan de ‘C’ cup of, indien gewenst, de ’B’ of ‘A’ cup van Vincent Bach. Een uitzondering voor de jazz muzikanten die continu in het hoge register spelen en een heldere klank willen hebben. Zij kunnen het best kiezen voor een ondiep mondstuk als bijvoorbeeld de Vincent Bach 3D, 3E, 3F of 5SV.

Bij het zoeken naar het juiste mondstuk moet je dus in je achterhoofd houden dat de keuze van een bepaald mondstuk de speler zowel de lage als hoge noten goed kan spelen, met een warme en brede klank in het volledige register.

diepe cupondiepe cup


> Diameter

Het is te adviseren dat alle koperblazers – professionele artiesten, beginners of studenten; symfonie, concert of jazz orkest – het grootste mondstuk te gebruiken dat men aan kan, met een redelijk diepe cup. Een groot mondstuk zal de speler voorkomen de lippen te forceren bij het uitoefen van veel drug tijdens het spelen in het hoge register, zal de lipspieren trainen om zelf het werk te doen en het embouchure zal zichzelf snel automatisch in de juiste positie brengen. Studenten die starten op een groot mondstuk zullen over het algemeen na verloop van tijd een mooie natuurlijke toon ontwikkelen met een uitstekend hoog register.

De voordelen van een groot mondstuk met een redelijk diepe cup zijn een natuurlijke en compacte toon in alle registers terwijl de speler zal profiteren van toenemende lipcontrole, grotere flexibiliteit en zal het missen van noten voorkomen. Een groter mondstuk zal meer comfort bieden omdat het een mooie volle toon biedt, zelfs wanneer de lippen gezwollen zijn door vermoeidheid.

Het regelmatig ‘kicksen’ van noten wijst er vaak op dat het mondstuk te klein is en misschien ook te ondiep. Een kleine cup diameter geeft de lippen niet genoeg ruimte om te trillen, wat noodzakelijk is voor verkrijgen van een rijke en volle toon.

grote cupkleine cup