Tips om de repetitie-loze weken door te komen


Zo, dat kwam bij de cultuursector even heel hard aan die persconferentie van afgelopen maandag. Tot 1 juni geen grote samenkomsten, dat betekent waarschijnlijk dat de wekelijkse orkestrepetities tot die tijd uit den boze zijn. Hoewel, die maatregelen schijnen dan weer tot 6 april te lopen, dus over repetities is nog niet echt duidelijkheid, maar concerten moeten wel worden afgelast etc etc…

De afgelopen week heb ik de leden van mijn eigen orkesten geprikkeld met filmpjes waarin ik quizvragen stel over het repertoire wat nu op de lessenaar ligt.
Maar nu de tijd zonder repetities langer wordt, en vooral ook om mijn volgers die niet in 1 van mijn orkesten spelen een beetje muzikaal te prikkelen hier een aantal tips om de repetitieloze weken door te komen!

– kies elke week 1 of meerdere stukken uit de map van het orkest waarvan je je partij helemaal gaat uitspitten. Eventueel kun je wellicht meespelen met een cd of een opname op internet om toch een beetje het orkestgevoel te houden.
– ken je alle stukken al goed genoeg? Kies dan een willekeurig stuk en ga het eens helemaal anders doen om jezelf scherp te houden: bv: van achter naar voren spelen, in een heel ander tempo spelen, met een andere articulatie. 
– zoek een mooi solostuk om te spelen en leg je helemaal toe op dit stuk! Misschien kun je anderen wel blij maken met een leuk mini-concert in jouw tuin bij goed weer.
– download de app ‘Tonestro’ voor jouw blaasinstrument. Met deze app kun je (gratis, maar er is ook een betaalde versie) diverse stukken spelen en je krijgt gelijk feedback over hoe goed je hebt gespeeld (qua zuiverheid en ritmiek) Ook leuk: je kunt er een soort spel van maken met je muziekvrienden wie de hoogste weekscore haalt.
– ben je handig met filmpjes opnemen? Ga naar de website www.musicdoesntstop.com en download daar de muziek van ‘Song for Health’. Een initiatief van Martin Schippers en Steven Verhelst om de mensen die in de frontlinie voor ons klaar staan om het Corona virus te bestrijden.. Misschien vind je het leuk om daar ook je muzikale steentje aan bij te dragen?!
– lees een goed boek over muziek en de kracht van muziek. Zomaar wat ideetjes:
            – Waarom Für Elise een vergissing was (Piet de Loof)
            – Van trilling tot rilling (Roger van Boxtel)
            – SInging in the brain (Erik Scherder)
            – Alles begint bij Bach (Merlijn Kerkhof)
            – Iedereen is muzikaal (Henkjan Honing)
            – Ons muzikale brein (Daniel Levitin)
– liever muziek beluisteren? Maak een account aan bij klankwijzer.tv en kijk gratis naar opnames van diverse concerten/concoursen.
– maak 1 van de bijgevoegde woordzoekers
– volg online workshops/lessen over muziek! Zomaar wat voorbeeldjes van wat je via mij kunt kiezen:
            – individuele coaching/les op koperen blaasinstrument
            – ademhaling
            – podiumangst overwinnen
            – improviseren op blues
            – muziekgeschiedenis (meerdere lessen)
   (wil je hierover meer informatie, mail dan eventjes naar info@judithvanboven.nl)
– hou vooral ook social media in de gaten, in deze tijd volgen leuke muzikale initiatieven elkaar snel op! 

Succes en veel plezier!

Ademhalen via de Buteyko methode

Tsja, Corona, we kunnen er niet meer om heen. Het aan griep verwante virus wordt onder meer verspreid door de lucht en leidt tot koorts en luchtwegklachten.
Inmiddels ligt het openbare leven in ons land vrijwel stil, sociaal contact moet zoveel mogelijk vermeden worden, en verder is het bealngrijk om vaak je handen te wassen en geen lichamelijk contact te hebben met anderen.

En van de week las ik nóg iets waarvan ik dacht: dat is een hele goeie!
Ik kreeg namelijk ook van verschillende kanten ‘kritische noten’ toegeworpen of blazers en zangers als ze aan het musiceren zijn niet extreem gevoelig zijn voor het virus. Alle repetities en lessen zijn afgelast, maar dat is niet omdat blazers extra gevoelig zijn. Lekker thuis muziek maken is zelfs aan te raden op dit moment: ontspanning!

Ik snapte de zorgen wel een beetje, maar het is echt helemaal veilig om thuis lekker te musiceren met je stem of je blaasinstrument.
Wil je toch nog extra bescherming? Ga je dan toeleggen op de Buteyko-ademhaling, gebaseerd op de reinigende kracht van je neus. NIET alleen als je speelt, maar juist als je in ruimtes bent waar je andere mensen ontmoet.

Onze neus heeft namelijk een belangrijke filterfunctie als het gaat om het afweren van virussen en bacteriën. Het microklimaat in de neus is zo samengesteld dat het indringers af kan weren om zo te voorkomen dat deze verder in het lichaam terecht komen, met name in de longen. Eigenlijk heeft de neus dus een soort steriliserende functie. Het neusslijm vangt kleinere stofdeeltjes en bacillen op, die kunnen worden doorgeslikt om vervolgens afgebroken te worden in de maag.
Daarnaast wordt in de neus stikstofoxide gemaakt, dit helpt je immuunsysteem om ontstekingen aan te pakken. 

Je mond heeft deze reinigende functies allemaal niet, dus inademen door je neus is het veiligste in de strijd tegen het Corona-virus én andere virussen die door de lucht worden verspreid.

Dus, blijf vooral lekker zingen en blaasmuziek maken, maar probeer wel in te ademen via je neus! (niet alleen tijdens het musiceren dus)

Ben je verkouden en ga je toch met je instrument aan de slag? Ook dat is helemaal prima! Als je verkoudheid voorbij is, is het wel slim om je mondstuk eventjes goed uit te koken in een pannetje met azijn en water.

Oh, enne wist jij al dat ik ook online coaching geef in deze tijden van Corona?
Stuur me gerust een berichtje als je interesse hebt!

Je koperblaasinstrument zelf reinigen

Veel mensen uit Zuid-Nederland hebben vorige week hun instrument gebruikt met carnaval. En ja, dan is het wel een goed idee om daarna je instrument mooi schoon te maken. Niet alleen goed voor het instrument, maar ook voor jou als bespeler. Ik las laatst over trombonisten met een zogenaamde blazerslong. Deze aanhoudende maar niet productieve hoest bleek veroorzaakt te worden door de schimmels die zich in zijn trombone hadden genesteld. Vanaf het moment dat hij zijn trombone regelmatig ging desinfecteren werden zijn klachten minder.
Schoonmaken dus dat instrument, maar hoe kun je dat het beste aanpakken? Hier een stappenplan!

1. Laat je instrument een halfuurtje weken in water (bv in de badkuip). Haal hiervoor het instrument helemaal uit elkaar. Wel goed onthouden op welke plaats ieder onderdeel hoort! Bescherm de onderdelen (en het bad) eventueel met een doek op de bodem van het bad. Voor het bad gebruik je lauw-warm water gemixt met isopropylalcohol. Deze alcohol zorgt voor de desinfecterende werking. Je kunt het bij iedere bouwmarkt kopen. Gebruik géén agressieve schoonmaakmiddelen of kokend water, want dit gaat ten koste van je lak. Spoel alle onderdelen na het weken even door en droog ze af.

2. Zet een pannetje half gevuld met azijn en half gevuld met water op het fornuis. Leg hier je mondstuk in en laat het mengsel ongeveer 10 minuten koken.
Daarna kun je de binnenkant van het mondstuk met een mondstukborsteltje (gedrenkt in isopropylalcohol) schoonmaken. Daarna het mondstuk goed uitspoelen en afdrogen.

3. Ook de buizen moeten schoongemaakt worden met een borstel. Je kunt hiervoor speciale borstels aan een spiraalvormige stalen veer kopen bij de muziekhandel.
Vooral de leadpipe (buis waar het mondstuk in gaat) en de ventielbuizen moeten goed schoongemaakt worden. Naspoelen met water en goed laten drogen. Wist je trouwens dat er via deze site ook een speciale reinigingsslang te koop is die je op je kraan kunt aansluiten?! Een aanrader!!

4. Als alle onderdelen schoon zijn kun je de buizen weer in elkaar zetten. Vet de buizen goed in met buizenvet/pompenvet of zuurvrije vaseline.

5. Dan is het tijd om de ventielen terug te plaatsen. Breng hiervoor speciale ventielolie aan de bovenkant van de ventielen en beweeg ze dan draaiend door de holte om de olie te verdelen. Wees hierbij niet te zuinig! Draai de ventielen vast. het teveel aan olie verlaat het instrument toch wel weer. Nu kunnen ventielen weer worden vastgedraaid.
(Eigenlijk geldt hetzelfde voor het in elkaar zetten van een schuivend instrument, zoals de trombone. Hiervoor is dan wel andere olie voor nodig, deze bestaat afhankelijk van het merk uit één of twee componenten. Plaats hiervoor de buitenschuif over de binnenste schuif en breng enkele druppels olie aan op de binnenkant van de schuif. Door nu goed heen en weer te schuiven, wordt de olie verdeeld. Eventueel kan hierna nog een enkele druppel water worden toegevoegd, eventueel met een speciale sproeier, om de olie gelijk al iets te verdunnen.)

6. Dan is het een kwestie van oppoetsen met een zilver- of lakpoetsdoek, afhankelijk van het soort materiaal waarvan je instrument is gemaakt.

Merk je nou dat er iets niet goed is met je instrument? Dat kan bijvoorbeeld een versleten of verdwenen waterklepje zijn of iets anders… Neem geen risico, ga niet zelf ‘klussen’, maar breng je instrument naar een echte instrumentenreparateur!

Een gemotiveerde leerling, wat is de rol van de docent?


Wat heel belangrijk is voor docenten/coaches om te doen als zij willen meewerken aan het motiveren van leerlingen, is volgens mij zichzelf blijven motiveren. Als zij zichzelf niet blijven motiveren om hun werk goed uit te oefenen, heeft dit ook effect op de leerlingen. De manier waarop de docent/coach lesgeeft heeft ontzettend veel invloed op de leerlingen; gemotiveerde docenten zorgen voor gemotiveerde leerlingen. Leerlingen merken het wanneer hun docent zich niet goed voelt, niet op zijn of haar gemak voelt of geen plezier heeft in zijn of haar werk. Een docent/coach moet een positieve uitstraling hebben op de leerlingen. De leerlingen steken dan meer op en hebben ook meer plezier in het les krijgen dan wanneer een docent met een negatieve instelling voor de klas staat. 
Een ander belangrijk aspect waarom ook leraren goed gemotiveerd moeten zijn is dat een gebrek aan motivatie voor overspannenheid kan zorgen. Een niet gemotiveerde docent heeft geen plezier in het werk, maar moet dit wel elke dag doen. De docent vindt het steeds moeilijker worden om zichzelf te motiveren en ziet na een tijdje ook op tegen het werk. Dit werkt natuurlijk negatief voor de docent zelf, maar daarmee ook voor de leerlingen. De docent gaat overspannen lesgeven, kan de lesstof niet goed overbrengen en doet ook weinig tot geen moeite, waardoor ook de leerlingen hun motivatie verliezen.

Dat klinkt allemaal behoorlijk dramatisch, maar het kan ook heel anders! 
Want weet je wat echt leuk is? Als je als docent niet simpelweg lesstof overbrengt, maar dat je nieuwsgierig bent naar elke leerling.. Dat je probeert je leerling echt te leren kennen en naast hem te lopen op zijn reis door de wereld van de muziek. Jezelf als coach zien, als gids die de leerling helpt om verder te komen, maar wel op zo’n manier dat het past bij de leerling. 
Dus niet simpelweg je lesjes afdraaien en boos worden als er weer eens niet of niet goed genoeg gestudeerd is. Nee! Start vanuit de leerling (ze zijn echt allemaal anders!) en blijf zo zelf ook altijd leren! Geef de leerling het gevoel dat hij eigenaar is van zijn les en van zijn muziek. Op die manier blijven jij en je leerling gemotiveerd! 

Motivatie, hoe zit dat?

Het is een veelvoorkomende klaagzang bij muziekverenigingen: ‘ja, die jeugd van tegenwoordig die wil niet meer studeren om goed op een blaasinstrument te leren spelen. Ze willen alles gelijk kunnen en dat gaat niet… De jeugd van tegenwoordig heeft geen doorzettingsvermogen meer.’ 

Maar… is dat wel zo? Ik hoor kinderen toch regelmatig gepassioneerd vertellen over een spel waar ze helemaal in zitten en waarvoor ze tot het uiterste gaan om verder te komen.. Dus dan denk ik: ‘die jeugd van tegenwoordig, die heeft best doorzettingsvermogen!’ 

Maar de muzieklessen zoals we (ja, ik ook) die vroeger kregen, die sluiten niet zo goed meer aan bij de belevingswereld van kinderen en jongvolwassenen. Daarom probeer ik in mijn lessen niet meer per se uit te gaan van een bepaalde methode, maar probeer ik leerlingen te coachen/begeleiden op hun ontdekkingstocht door de wondere wereld van de muziek. 
Ik schrijf expres ‘hun ontdekkingstocht’ want ik ben ervan overtuigd dat iedere muzikant, jong of oud zijn eigen weg aflegt. En als je hen daarin steunt en begeleidt als docent/coach, dan zit het met dat doorzettingsvermogen wel goed!
Wil je daarover eens met mij van gedachten wisselen? Neem gerust contact met me op!

De maand februari zal op mijn website en social media kanalen in het teken staan van motivatie!

Deze week behandel ik de vraag: hoe werkt motivatie eigenlijk?

Motivatie is de wil om iets te leren of iets te doen. Gemotiveerde mensen zijn erg nieuwsgierig, betrokken en niet bang voor een moeilijke uitdaging. Motivatie kan je opdelen in twee groepen; intrinsieke en extrinsieke motivatie. Bij deze twee soorten zit er een verschil in de bron. Intrinsieke motivatie heeft een interne bron, uit een persoon. De mens motiveert zichzelf zonder een bron van buitenaf. Bij extrinsieke motivatie is er sprake van een externe bron. Dit kan bijvoorbeeld een beloning zijn; als ik nu goed oefen, krijg ik straks een zakje chips.

Motivatie wordt bepaald door bepaalde prikkels, dit zijn invloeden uit het milieu op de mens. Prikkels ontstaan doordat in zintuigcellen (receptoren) impulsen ontstaan, de zenuwcellen (conductoren) geleiden en verwerken deze impulsen en zorgen dat er een reactie (respons) ontstaat. Er zijn twee soorten prikkels interne prikkels, afkomstig uit het lichaam, en externe prikkels die afkomstig zijn uit het milieu. Als minimaal één van deze prikkels heel sterk aanwezig is, kan het gedragssysteem al in gang gezet worden en kan er een handeling worden verricht. 
Er wordt ook nog onderscheid gemaakt tussen een sleutelprikkel en een supranormale prikkel. De sleutelprikkel speelt de doorslaggevende rol bij het veroorzaken van een bepaald gedrag. Een supranormale prikkel is een prikkel die een nog sterker gedrag opwekt dan de sleutelprikkel, deze prikkel is dus effectiever.

Hoe goed een persoon presteert en reageert op prikkels is allemaal geregeld in de manier van denken. Personen die afgaan op intelligentie-beoordeling zijn minder gemotiveerd om hun best te doen en zullen sneller opgeven bij een moeilijke taak, omdat ze denken dat de intelligentie niet verbeterd kan worden. De personen die geloven in het harde werken, zullen sneller blij zijn met een moeilijke taak en zullen niet snel voelen dat ze hebben gefaald als iets mislukt.
Intelligentie wordt onderverdeeld in uitgekristalleerde intelligentie (kennis) en vloeiende intelligentie (redeneervermogen). Mensen met een goed redeneervermogen zijn in staat om informatie sneller te verwerken en worden minder snel afgeleid, zij zullen dus snel nieuwe dingen leren en gemotiveerder zijn dan andere.


Er zijn verschillende motivatietheorieën:
Als eerst hebben we de Piramide van Maslow. Het idee van deze piramide is dat een mens als eerst zal proberen de behoefte onderaan de piramide waar te maken en zich vervolgens omhoog werkt. 
Ten tweede hebben we de Verwachtingstheorie. Dit is de formule: motivatie = verwachting x beloning x waarde. Met ‘verwachting’ wordt de mate waarin een mens verwacht dat een handeling succesvol zal verlopen bedoeld. Met ‘beloning’ wordt hier bedoeld wat de mens als voordeel ziet bij de taak. ‘Waarde’ geeft aan hoe belangrijk het wordt gevonden. 
Ten derde is er de Attributietheorie, bij deze theorie hangt motivatie samen met attributies; hier wijden mensen hun succes of falen aan toe. Je kan dit onderscheiden in interne en externe attributen. Bij interne attributen ligt het meestal bij de persoon zelf, bij externe attributen wordt vaak de ‘schuld’ bij een ander persoon  neergelegd.
Vervolgens is er de Flowtheorie. Met ‘flow’ wordt bedoeld dat iemand helemaal opgaat in een activiteit waar hij of zij mee bezig is. Er is vooral ‘flow’ aanwezig wanneer een persoon het gevoel heeft dat hij of zij het aan kan en de taak niet hoog gegrepen is. 
Als laatst hebben we de Zelfdeterminatietheorie, hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie.

Zo, dat was een brok theorie! Volgende week zal ik schrijven over de rol van de docent/coach voor de motivatie van een leerling.

Podiumangst, wat is dat eigenlijk?

Podiumangst is een vorm van angst.
Angst is een natuurlijke, belangrijke en nuttige lichaamsfunctie.
Wanneer je geconfronteerd wordt met iets gevaarlijks, zorgt angst ervoor dat het lichaam in staat van paraatheid wordt gebracht.

Hierdoor kan besloten worden of het gevaar ontweken of bestreden moet worden; de zogenaamde vlucht- of vechtreactie.

Bij podiumangst ervaart jouw lichaam het concert als iets gevaarlijks.
– alle ogen van de aanwezigen zijn op jou gericht. Een optreden lijkt op een wedstrijd en de angst blokkeert je. Je beseft dat iedereen ziet dat je nerveus ent, bloost, trilt, misselijk bent of dat het zweet je uitbreekt.
– Bij podiumangst is de angst vooraf erg, maar vooral tijdens het optreden is de angst fataal. Deze angst komt het meest voor bij presentatoren, cabaretiers, zangers, toneelspelers en musici. 
Zo’n 15 tot 25% van de muzikanten en musici heeft last van podiumangst, het merendeel bestaat uit vrouwen. Sommigen slikken medicatie tegen de angst, maar dat onderdrukt de angst maar maakt jou als mens niet beter bestand tegen deze angst.
– Podiumangst is een sociale angst. Het heeft alles te maken met andere mensen. Je weet dat je je publiek niet kunt vragen of je het nog eens over mag doen. In gedachten zie je alle blikken op jou gericht en je bent bang dat jouw performance helemaal de mist in gaat.

Symptomen
Als je last hebt van podiumangst dan heb je last van meerdere van deze symptomen:
 – trillen
– verstijven
– verhoogde hartslag 
– droge mond
– zweten
– nervositeit
– misselijkheid
– duizelingen/tintelingen
– willen vluchten
– negatieve gedachten
– vaak plassen 
De meest voorkomende symptomen zijn: zweethanden, nervositeit en negatieve gedachten.

Oorzaken
Hoe komt het dat de één enorm last heeft van podiumangst, en dat een ander er niet of nauwelijks last van heeft?
Oorzaken van podiumangst zijn te vinden in drie gebieden:
– algemene biologische kwetsbaarheid, bijvoorbeeld neuroticisme of negatief affect
– algemene psychologische kwetsbaarheid, bijvoorbeeld door introversie of perfectionisme
– specifieke negatieve ervaringen, bijvoorbeeld door een mislukking bij een eerder concert of een familielid met een angststoornis.

Waarom podiumangst blijft bestaan
– je zit vast in bepaalde denkpatronen. Door een slechte ervaring krijg je slechte gedachten en die zorgen voor podiumangst. Duidelijk voorbeeld van een negatieve denk-spiraal.
– je bent meer bezig met aandacht te besteden aan de angst en de symptomen ervan, waardoor de angst vanzelf blijft bestaan of zelfs groeit.
– je bent geconditioneerd (onbewust) door bijvoorbeeld een mislukking bij je allereerste concert, dit koppel je onbewust aan ieder concert.
– soms ligt het ook aan situationele factoren, bijvoorbeeld de aanwezigheid, de status en de grootte van het publiek of bijvoorbeeld het aantal uitvoerenden.

Herken jij je in de tekst hierboven? Wat vervelend dat je niet met plezier op het podium staat! Gelukkig kun je iets doen aan podiumangst! Hoe?
Kies voor mijn workshop ‘Vol vertrouwen het podium op’!

Meer weten? info@judithvanboven.nl

Efficiënt studeren op je blaasinstrument

Studeren, studeren en nog ‘s studeren… Dat is wat nodig is als je iets wilt bereiken met jouw blaasinstrument. Maar hoe studeer je nou het beste, en hoe haal je het hoogste rendement uit jouw studie-uren?

Ik zet in deze blog een aantal belangrijke tips voor je op een rijtje:

Allereerst misschien een inkoppertje. Wat je al kan, hoef je niet meer te studeren! Natuurlijk moet je muziekstukken bijhouden, maar effectief studeren doe je als je studeert op die onderdelen die je nog niet onder de knie hebt!

Dan is het belangrijk dat je kritisch bent op jezelf.
Om dat te bereiken moet je gefocust kunnen studeren, dus zoek vooral een rustige (liefst geluidsdichte) ruimte om te studeren en leg je telefoon even ver weg!
Zoals een leraar een lesplan heeft, zo moet jij eigenlijk ook je eigen studieplan hebben: wat ga je precies doen en hoe verdeel je je tijd. Als je zelf nog les volgt kun je natuurlijk je docent om hulp vragen om zo’n studieplan te maken. Want het is best lastig om je tijd goed in te delen zodat juist datgene wat je wilt bereiken voldoende tijd en aandacht krijgt.

Het klinkt misschien gek, maar studeer nooit te lang achter elkaar. Bij te lang studeren kun je blessures oplopen en je concentratie verslechtert snel bij te lange studiesessies. Neem dus na ieder uur dat je gestudeerd hebt eventjes pauze.

Je moet kritisch zijn op jezelf, jij bent je eigen leraar!
Steeds goed meeluisteren en bedenken wat je er zelf van vindt en of je nog fouten hebt gemaakt. Dan bedenken hoe je die fouten gaat aanpakken…

Zorg dat je goed weet hoe de werken waarop je gaat studeren eigenlijk in elkaar steken. Je doet dit zonder instrument; gewoon goed je partij doorlezen en kijken waar moeilijkheden zitten en hoe je het werk kan onderverdelen in logische stukken. Dit scheelt veel studietijd.

Maar wat nou als je aan het studeren bent en een bepaalde passage blijft maar misgaan? 
Ik weet niet hoe het met jou gesteld is, maar als ik een paar keer hetzelfde fout doe, dan word ik me toch een partijtje nijdig! Ik ben bij wijze van spreken in staat om mijn instrument in een hoek te gooien en dan vervolgens alle bladmuziek er achteraan te gooien…
Blijven herhalen van de passage werkt dan averechts. Maar het moet er wel ‘in’ komen.. Wat ik dan doe? Ik zet een wekker op mijn telefoon (die verder op stil staat tijdens de studie): 10 minuten gefocust aan deze passage werken en daarna even rust. (Dus niet pas stoppen als de passage foutloos loopt)
En dan na 10 minuten ook echt rust, dus eventjes een boek lezen of een spelletje spelen. En dan later nog weer 10 minuten serieus eraan werken. Het feit dat je weet dat je na 10 minuten sowieso die wekker krijgt, maakt dat je beter gefocust kunt werken.

Het allerbelangrijkste is misschien wel dat je moet proberen om steeds positief te zijn en te blijven ten opzichte van je studie. Het is zaak dat je altijd een positief gevoel overhoudt aan het studeren, want daardoor zul je later die dag of die week weer je instrument ter hand wille nemen. Stel jezelf per keer een haalbaar doel, en beloon jezelf als je het doel bereikt hebt.
Ik zal een voorbeeld geven: ik stel mezelf als doel om het komende kwartier te werken aan 8 lastige maten uit een solostuk. Ik werk een kwartier geconcentreerd alleen aan dat stukje muziek. Na een kwartier echt gefocust werken beloon ik mezelf met een heerlijke latte macchiato met caramel…
Morgen kies ik weer een doel en zo levert ieder behaald doel een kleine beloning op en blijf ik positief over mijn studie.

Nou snap ik heel goed dat dit voor jou allemaal nogal ingewikkeld lijkt. Wil jij graag hulp met het aanwennen van een goede studieroutine of met het maken van een studieschema? 
Neem dan contact met me op via info@judithvanboven.nl om één of meerdere lessen in te plannen.

Enne, tot 8 november 2019 loopt nog de winactie waarmee je een gratis uur koperblaasles van mij kunt winnen. Wil je hiervoor in aanmerking komen?
Vul dan dit formulier in!

Muziek op maat, instrument op maat!

Het is vaak het eerste wat muzikanten me vragen als ik mijn instrument uitpak: ‘Wat voor merk heb jij?’ En vaak in dezelfde adem nog: ‘de duurste die er is zeker?’

Ik vertel dan altijd heel rustig wat voor merk instrument ik heb en dat dat voor mij persoonlijk de fijnste keus is… Niet het duurst, niet het goedkoopst, maar het best passend bij mij en mijn manier van spelen. En dat het instrument dat levert wat ik van het instrument verwacht qua sound en hoe het instrument aanspreekt.

De volgende vraag komt meestal niet veel later: ‘Welk instrument zou je mij aanraden?’
Maar lieve volgers van me, zo simpel ligt dat dus niet!

Natuurlijk zijn er instrumenten die kwalitatief wat minder goed zijn, en die daardoor bijvoorbeeld voor een wat gevorderdere muzikant niet de beste optie zijn. Maar dan blijven er nog zoveel schitterende instrumenten over!

Mijn motto is: ‘voor al jouw muziek op maat’. En eigenlijk geldt dat ook voor een instrument. Het moet maatwerk zijn. Het kan niet zo zijn dat je op merk X gaat spelen omdat jouw juf dat toevallig een goed merk vindt. Het gaat erom hoe het voor jou voelt.

Als je een instrument gaat kopen moet je dus eerst voor jezelf een aantal wensen en feiten op een rijtje zetten:

  • Wat voor klank vind je mooi?
  • Hoeveel speel je?
  • Wat voor soort(en) muziek speel je?
  • Ga je voor een licht aansprekend instrument?
  • Ga je voor een warme klank, maar daarmee vaak een wat zwaarder instrument?

En dan ga je naar de muziekwinkel. Met een beetje geluk krijg je een ‘hok’ voor jezelf en kun je naar hartenlust verschillende instrumenten testen. Neem muziek mee die je goed kent en die je vaak speelt, zodat je meteen ervaart wat de prettige en juist wat minder prettige kanten van een instrument zijn.
Laat je niet leiden door merknamen, maar ga af op dat wat goed voelt voor jou. Neem steeds een stukje op van wat je speelt, zodat je kunt terugluisteren. Of beter nog: vraag een musicus mee om met een kritisch oor te luisteren en objectieve feedback te geven.

Jouw instrument moet bij jou passen als een soort tweede huid, dus neem de tijd om te ervaren welk instrument in dat plaatje past voor jou!

‘Welk instrument zou je me aanraden?’ 
Diegene die het beste past bij jou! 

Sta jij op het punt een nieuw instrument aan te schaffen en wil jij graag van mijn ‘muzikale’ oren gebruik maken? Of ben je instrumentencoördinator bij jouw vereniging en ga je binnenkort koperen blaasinstrumenten aanschaffen? Neem dan snel contact met me op! 

Noten lezen, moet dat eigenlijk wel?

De Beatles, Elvis, Eric Clapton, Bob Dylan, Bob Marley en John Ewbank. Allemaal grootheden in de wereld van de muziek.. Maar wist je dat deze mensen geen (muziek)noot konden lezen?!

Als docent ben ik iemand die open staat voor andere dan de gebaande wegen, en daarbij komen steeds vaker leerlingen bij me die vragen: zijn die noten eigenlijk wel nodig?? Moet ik wel noten lezen?? Kan ik niet gewoon lekker spelen??
Met de huidige technologieën kun je toch gewoon wat spelen en met bv de iPad een begeleiding fabriceren??


Tsja, deels hebben ze wel gelijk vind ik. Bladmuziek is heel handig, en ikzelf vind het fijn om van bladmuziek te spelen, maar ik merk ook dat het soms in de weg zit. 
Je merkt het bijvoorbeeld als je met een jonge leerling start met instrumentale lessen. De eerste (proef)lessen is er vaak nog geen boek voor handen en leer je zo’n kind vooral de techniek van blazen, je legt uit hoe het instrument werkt, en spelenderwijs komen er zo ‘liedjes’ uit het instrument.. 
Als later het boek opengaat, merk je dat leerlingen dat soms als blokkade voelen.

Maar ik merk het ook bij mezelf: ik kan werkelijk muzikaler spelen en opgaan in de muziek als ik loskom van de bladmuziek.

Muzieknotatie is geen absolute voorwaarde om je dromen en ambities waar te maken. Jammer genoeg zitten veel mensen een soort van vast in ‘het systeem’ van muziek leren.
Muziek leer je vanuit een boekje en je leert eerst die noot en dan die noot en….. Veel kinderen verliezen daardoor al snel het plezier in waar het eigenlijk om draait: fijn muziek maken!

Moet je dan muziekschrift leren lezen maar helemaal afschaffen? Nee, dat wil ik zeker niet beweren… 
Want het is ongelooflijk handig om te snappen en voor je te zien hoe muziek in elkaar zit.. Maar het hoeft niet per se in een bepaalde volgorde, en het is heel goed om regelmatig gewoon lekker te ‘pingelen’ en liedjes uit je hoofd te spelen of proberen op gehoor mee te spelen met bv YouTube of Spotify. Dat geeft veel plezier, maar helpt leerlingen ook om hun muzikale gehoor te trainen en vrijer en creatiever te spelen. 

Dit is dus eigenlijk een pleidooi om kinderen (en ook volwassen leerlingen) een passende lesmethode aan te bieden. Níet op volgorde van een bepaald boek, want zo doen we het altijd. Nee! Kijk naar de leerling, hoe hij of zij reageert en pas je strategie daarop aan. En daarbij altijd in je achterhoofd houden dat het plezier in het muziek maken en het creatief bezig zijn voorop moet blijven staan…

En ja, dat kost je soms wat meer improvisatie en energie als docent, maar het is ook juist verfrissend om geen 13 in een dozijn leerlingen af te leveren, maar 13 muzikale individuen die met plezier muziek maken en een eigen muzikale identiteit hebben!

En per saldo kost het zeker niet meer tijd dan de ‘reguliere lesaanpak’ om een leerling klaar te stomen voor een examen. Maar leerlingen voelen zich er prettig bij omdat het nauw aansluit bij hun belevingswereld en persoonlijkheid.

Oftewel: ‘muziek op maat’ voor iedere leerling!

Muziek en vakantie

We zitten nog midden in de zomervakantie. Zoals ik in mijn vorige blog schreef probeer ik in de zomervakantie altijd heerlijk te ontspannen. Er wordt niet gestudeerd, niet gespeeld, niet gedirigeerd… Wat dan wel? Veel lezen, andere culturen en de natuur ontdekken, en gewoon genieten van het ‘zijn’…

Maar dat betekent niet dat er geen plek is voor muziek. Als ik in een vreemd land ben probeer ik altijd wel iets van muziek mee te pikken: van een concert van een plaatselijke band of orkest tot het ontdekken van traditionele instrumenten. Soms zelfs het bezoek van een museum dat met muziek van doen heeft.

Dit jaar was ik in Griekenland en bezocht ik daar een klassiek concert (Beethovens 9e symfonie olv Maestro Ricardo Mutti) in een klassiek Grieks openlucht theater. Wat een belevenis!
Ook kocht ik een aantal Griekse instrumenten én ik bezocht een muziekinstrumentenmuseum met traditionele Griekse muziekinstrumenten.

Tijdens een weekendje Gent (Gentse Feesten) bezocht ik allerlei leuke muzikale optredens.

Sommige optredens en instrumenten passen helemaal in mijn Westerse referentiekader, maar sommige dingen ook totaal niet. Toch trekt dat me allemaal heel erg aan, het is mijn honger naar nieuwe muzikale indrukken denk ik.

In mijn muziekkamer liggen inmiddels instrumenten uit verschillende landen. Ik probeer de instrumentjes te snappen en een beetje te beheersen, soms kan ik hun klanken inzetten bij het schrijven van nieuwe composities.

In ieder geval geeft het me energie en muziek op een spannende manier.
Even niet spelen of dirigeren, maar toch muzikaal bezig zijn.

Inmiddels begint het bij mij weer een beetje te kriebelen om aan de slag te gaan. Komende maandag starten de eerste repetities alweer, want op 14 augustus staan de eerste concerten alweer op de rol.

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe jullie met muziek omgaan in de vakantie: Helemaal niks? Onderwerp je je instrument aan een onderhouds/schoonmaakbeurt? Studeer je gewoon door? Ga je op zoek naar nieuwe muzikale impulsen?