fbpx

Muziek leren maken op latere leeftijd

Een muziekinstrument leren spelen is een geweldige ervaring. Vaak hoor je dat, als je echt goed wilt leren spelen, je op jonge leeftijd moet beginnen. Maar betekent dit dat je op latere leeftijd niet meer moet beginnen aan het leren bespelen van een muziekinstrument?

Is het als volwassene op middelbare leeftijd, of zelfs als senior, nog mogelijk om goed te leren spelen op een muziekinstrument? Of is het beter om een andere hobby te kiezen?

Beginnen met muziekles op latere leeftijd

Natuurlijk is het zo dat je gemakkelijker leert op jong leeftijd. De lesstof blijft sneller hangen. Als je ouder wordt krijg je meer moeite met het onthouden van dingen. Het kortetermijngeheugen wordt trager waardoor je meer tijd nodig hebt voor iets nieuws een plekje heeft gekregen in je hersenen.

Heb je vroeger, als kind, al een instrument bespeeld hebt kan dit helpen. Het bespelen van een instrument maakt bepaalde verbindingen in de hersenen aan. Deze verbindingen blijven bestaan, ook al is het al jaren geleden dat het instrument voor het laatst is aangeraakt.

Je kunt dus zeker op latere leeftijd beginnen met het leren bespelen van een instrument. Het gaat tenslotte vooral om het plezier dat musiceren geeft. Een muzikale carrière is maar voor heel weinig mensen weggelegd. Ook als ze op jonge leeftijd begonnen zijn met muziek maken.

Muziek maken op latere leeftijd

Misschien heb je besloten om te beginnen met muziek maken doordat anderen in je omgeving dit ook doen. Wellicht is er een leuke muziekgroep bij jou in de buurt waar je deel van uit wilt maken. Samen muziek maken is het leukste dat er is. En er zijn verschillende instrumenten waar je al snel een leuk melodietje op kunt spelen.

De meeste muziekinstrumenten zijn geschikt om mee te beginnen op latere leeftijd. Zolang je maar gemotiveerd bent en, zeker in het begin, een half uur per dag kunt en wilt oefenen. Het is belangrijk om in het begin de technische vaardigheden onder de knie te krijgen.

Kies vooral een instrument dat bij je past. Zeker op latere leeftijd kunnen fysieke factoren een rol gaan spelen. De fijne motoriek kan achteruit gaan, de gewrichten kunnen tegenwerken en de longinhoud kan verminderd zijn.

Waar moet ik op letten bij de instrument keus?

Heb je last van je spieren of gewrichten dan is een zwaar, of zwaar te bedienen, instrument niet aan te raden. Net als een blaasinstrument bij onvoldoende longinhoud. Al kan het bespelen van een blaasinstrument wel positieve effecten geven op de longinhoud, zolang de juiste ademtechniek gebruikt wordt.

De fijne motoriek zal misschien ook niet zo soepel meer zijn als vroeger. De ‘snelle loopjes’ zijn dan wat moeilijker maar de meeste muziek blijft gewoon speelbaar tot op hoge leeftijd. Er zijn genoeg voorbeelden van wereldberoemde muzikanten die tot op zeer hoge leeftijd professioneel actief waren.

Welk instrument is het meest geschikt?

Onder de koperblaasinstrumenten zijn vooral de grotere instrumenten zoals euphonium, trombone en bastuba erg populair omdat de benodigde lip-spanning daarvoor lager is dan bv bij de trompet of de hoorn.

Goed muziek leren spelen op latere leeftijd

Het spreekt natuurlijk voor zich dat je muziekles nodig hebt als je goed op je instrument wilt leren spelen. Maar als je al wat ouder bent kan het zijn dat je niet meer zo gemakkelijk de straat op kunt. Je ziet het misschien niet meer zitten om elke week naar de muziekles toe te gaan.  Je kunt natuurlijk ook kiezen voor om de week een les, en je kunt ook een deel van je lessen online volgen.
Bij muziekverenigingen krijg je vaak een instrument in bruikleen en kun je muziekles volgen tegen een gereduceerd tarief, dus wat houd je nog tegen?

Haal de harmonie in de klas

Iedere muzikant en muziekliefhebber zal het met me eens zijn als ik zeg dat het belangrijk is dat kinderen op school muziekles krijgen, en op die manier ook in contact komen met onze zo geliefde blaasmuziek.
En hoewel er mede door onze koningin aardig wat subsidie beschikbaar is voor muziek in de klas, is er bij muziekverenigingen nog veel onduidelijkheid. Ik hoor van verenigingsbestuurders wisselende berichten: voor de 1 is het een grote drempel om überhaupt een school binnen te komen. Anderen komen wel binnen maar de lessen leveren weinig tot geen nieuwe aanwas op. En weer anderen vertellen niets anders dan succesverhalen.. 
Nou wil ik zeker niet zeggen dat ik weet hoe het moet hoor, maar vandaag in mijn blog wel wat bespiegelingen over blaasmuziek op school.

Binnenkomen

De school binnenkomen, daar heb je soms wat geluk bij nodig, zoals bijvoorbeeld een leerkracht die connecties heeft met jouw vereniging. Maar ook als je dat niet hebt liggen er mogelijkheden hoor! Scholen krijgen als het ware een zak geld waarmee ze aan alle door de overheid gestelde competentiedoelen moeten voldoen. Muziekonderwijs is er daar eentje van. Lang niet alle scholen hebben vakdocenten in huis, niet alle leerkrachten hebben een specialisatie muziek gedaan, dus vaak zijn ze al blij als er een stuk van hun muzieklessen door externen kan worden ingevuld.

Lesinhoud

Zorg wel dat je een goed lesprogramma opstelt! Ga je een workshop verzorgen of kies je voor een lessenserie? Zorg dat je een gedegen plan hebt voor je naar de school toe stapt. Stel dit plan op samen met een docent of dirigent, en zorg ook dat je lessen of workshop worden verzorgd door een muziekprofessional en neem die persoon ook mee als je naar een school toe gaat om afspraken te maken. Zo weet je zeker dat de school de juiste informatie krijgt over het lesprogramma.
Zelf heb ik goede ervaringen met lessenseries waarin kinderen kennis maken met de verschillende instrumentgroepen van het orkest en tegelijkertijd zelf actief aan de slag gaan met musiceren. Uiteindelijk wordt dan toegewerkt naar een eindconcert samen met het (opleiding)orkest en kunnen de schoolkinderen mee spelen/zingen in een écht concert!!
Maar er zijn natuurlijk meer varianten mogelijk: denk eens aan een slagwerkworkshop die wordt afgesloten met een concert op school. Of een blazersklas die een aantal weken achter elkaar onder schooltijd repeteert en uiteindelijk tijdens een concert van de vereniging acte de présence geeft.

Eén aanspreekpunt

Houd de lijntjes tussen school en de vereniging kort: zorg dat voor alle partijen helder is wie het aanspreekpunt is. De docent? Of misschien een coördinator vanuit de vereniging? Vraag ook op school naar 1 aanspreekpunt. Zo houd je de lijntjes kort en blijft alles voor iedereen zo duidelijk mogelijk.

Sparren?

Zoals je misschien weet heb ik aardig wat ervaring met muzieklessen en -workshops in school. Wil je graag eens sparren over hoe jij dat met jouw vereniging kunt aanpakken? Dat is altijd mogelijk, bv via een video-call... Neem contact met me op voor meer informatie hierover!

Moetjes

De afgelopen weken waren er veel 'verplichte' muzikale nummers. En dan heb ik het niet over verplichte concourswerken, maar over dagen waarop muziekverenigingen traditioneel altijd acte de présence geven zoals Koningsdag, Dodenherdenking en Bevrijdingsdag. Meer dan eens kreeg ik de vraag of zulke dagen voor mij als dirigent nou wel zo interessant zijn. Vandaag wil ik daar mijn blog aan wijden.

Laat ik beginnen met te zeggen dat muziek mijn passie is. Als er ergens muziek te maken of te dirigeren valt, dan wil ik dat graag en goed doen. Ook als dat voor de zoveelste het Wilhelmus is. Want juist dat Wilhelmus moet iedere keer weer netjes klinken. Het is ons volkslied! 
Dat geldt ook voor bijvoorbeeld de koraalmuziek die bij de dodenherdenking wordt gespeeld. Ja, die heb ik al vaker gedirigeerd, maar dat maakt het niet minder interessant! Een orkest mooi en verzorgd laten klinken is op ieder moment belangrijk en een mooie en waardevolle uitdaging. 

Daar komt nog eens bij dat ik het als een eer voel om het volkslied te mogen dirigeren én herdenkingen muzikaal te omlijsten met stemmige muziek. Op die manier geef je met jouw muziek ook steun en warmte aan de samenleving. En dat is weer een stukje goodwill dat je kweekt voor andere concerten waarvoor je wellicht subsidie of sponsoring bij elkaar wilt sprokkelen.

Dus ik voel de 'moetjes'. meer als een eer en wil het dan ook graag goed doen. En ik denk dat je met de 'moetjes' een boel goodwill kweekt in de gemeenschap die je later goed van pas kan komen: meer sponsoring, maar wellicht ook meer publiek voor je concerten, misschien zelfs meer leden.
Ieder openbaar optreden geef je als orkest/dirigent een visitekaartje af!

Signaal Taptoe en Last Post

Oorspronkelijk was het een signaal dat werd geslagen op de trom of geblazen op de pijperfluit, trompet of hoorn. Dit signaal, ook wel Retraite (terugtocht) genoemd, vindt zijn oorsprong rond het jaar 1600. Het spelen van signalen stond gelijk met het doorgeven van een bevel. Het Taptoe-signaal was voor de soldaten ook het bevel om zich naar de nachtverblijven te begeven, want de ‘tap’ ging ‘toe’.



Wanneer wordt het Taptoe-signaal gespeeld?

Het Taptoe-signaal wordt door militaire musici altijd live gespeeld. Het is de onmiskenbare begeleider van herdenkingen en begrafenissen met militaire eer. Het Nationaal Comité 4 en 5 mei adviseert daarom om ook bij herdenkingen op 4 mei altijd het Taptoe-signaal te spelen.

Wat is het verschil met de Last Post?

De Last Post is de Britse evenknie van de Taptoe. In de zeventiende eeuw namen Engelse soldaten dit signaal vanuit Nederland mee naar huis. Geleidelijk nam de Last Post zijn huidige vorm aan. Deze Britse variant werd dus gecomponeerd op basis van het Nederlandse Taptoe-signaal. Veel Nederlandse militairen die in de Prinses Irene Brigade vochten of hun opleiding in Engeland volgden, koesteren groot respect voor de Last Post.



Kennen ze de Last Post wereldwijd?

De Last Post is volgens het Nationaal Comité 4 en 5 geen algemeen internationaal signaal. Het is voornamelijk verbonden aan de Britse traditie van herdenken. Amerikanen spelen The Taps en de Fransen Au Morts. De Last Post is in Nederland wel bekend door overlevering van de Britse geallieerden. De Nederlandse militairen pleiten er echter voor bij officiële ceremonies het Nederlandse Taptoe-signaal te gebruiken vanwege de lange traditie.

Muziek lezen kan leiden tot oogproblemen!

Muziek lezen kan leiden tot oogproblemen!
Dat je door het intensief bespelen van een instrument last kunt krijgen van diverse spiergroepen is al tijdenlang bekend. En ook gehoorproblemen bij musici waren al bekend bij vele musici.
Maar door intensief muziek lezen kunnen ook oogproblemen ontstaan.
In Maastricht is in de Universiteitskliniek voor oogheelkunde een onderzoek gedaan naar visuele klachten en oogproblemen onder orkestleden.
Er werd ontdekt dat veel vooral oudere musici, gemiddeld de helft van de ondervraagden, onscherp zien en last hebben van vermoeide, brandende, droge of jeukende ogen.

De specialisten van de universiteitskliniek schreven deze problemen vooral toe aan ontoereikende verlichting tijdens concerten en de inspanning die nodig is om het kijken naar de dirigent af te wisselen met het lezen van het vaak kleine notenschrift.

En als je nu denkt: ach dat zijn beroepsmusici, die doen niks anders dan spelen…’
De kliniek heeft ook amateurmuzikanten ondervraagd en die spraken over dezelfde moeilijkheden.
Hoe je dit soort problemen kunt voorkomen?  
Regelmatig je ogen laten checken bij een oogarts. Daarnaast is het belangrijk dat er aandacht is voor verlichting tijdens repetities en concerten.
Voor mensen die vanaf een tablet spelen is het belangrijk om goed advies in te winnen over de afstand waarop deze tablet van je af moet staan.



10 STUDIETIPS!

 

 

TOP-tips voor het verzorgen van jouw koperinstrument!

Ja, de meeste koperblazers weten echt wel hoe ze met hun instrument moeten omgaan, maar de laatste tijd krijg ik toch veel vragen en zie ik ook steeds mensen die het eigenlijk niet helemaal goed doen. Daarom vandaag top-tips voor koperblazers!

  • Maak na het spelen het mondstuk droog om de volgende keer bacil vrij te kunnen spelen;
  • Gebruik ventiel-, coulisse en cilinderolie regelmatig: ze mengen met water, ze zijn zeker niet giftig, ze lossen vuil op en hebben een conserverende werking;
  • Olie na het spelen: in feite is dit vóór de volgende keer en hierdoor wordt oxidatie en aantasting door speekselzuren verminderd;
  • Af en toe een beetje ventielolie in de mondstukbuis voorkomt oxidatie;
  • Het eerste ventiel vangt meestal het meeste vuil, dus geef deze iets meer aandacht;
  • Het instrument blijft prettiger spelen wanneer het een keer per 2-3 maanden in een lauw warm bad met (bv) groene zeep wordt gelegd;
  • Gebruik nooit een poetsmiddel om een gelakt instrument te poetsen, veelal heeft het middel en schurende werking;
  • Poets een verzilverd instrument alleen met een geschikte poetsdoek en gebruik GEEN zilverpoetsmiddelen;
  • Het aanbrengen van een dun waslaagje op de lak bij de hand contactpunten verminderd de inwerking van transpiratie;
  • Verwijder na elk gebruik het vocht uit het instrument;
  • Gebruik alleen geschikt buizenvet, geen zuurhoudende vaseline;
  • Stem het instrument pas wanneer het warm geblazen is, de stembuis positie is nooit hetzelfde omdat dit temperatuurafhankelijk is;
  • Laat het mondstuk nooit op het instrument zitten;
  • Zet thuis de instrumentkoffer nog even open zodat resterend vocht nog enigszins kan verdampen

En misschien wel de beste tip: is er iets met je instrument wat je niet kunt plaatsen? Ga nooit en te nimmer zelf lopen klooien, maar ga naar een gerenommeerde instrumentreparateur!

Conditie voor blazers

Als blazer heb je een aardig goede conditie nodig. Mensen vragen mij de laatste tijd vaak om tips om te werken aan hun conditie. Het zal zeker ook te maken hebben met het feit dat veel muzikanten maandenlang nagenoeg stil hebben gelegen en nu weer willen opbouwen en er daarbij tegenaan lopen dat ze conditie te kort komen.
Daarom vandaag een aantal dingen die ons muzikanten fit houden!

    1. Power Yoga; yoga die gefocust is op kracht, balans en adem.
    2. Core stability oefeningen; oefeningen die de spieren in je torso aansterken
    3. Oefeningen voor een correcte houding
    4. Armspieroefeningen
    5. Intensieve cardio-oefeningen: hardlopen, zwemmen, wielrennen, roeien etc...
    6. Nek- en schouder stretch oefeningen
    7. Alle buitenhobby's waarbij je gaat zweten en diep moet ademhalen
    8. Meditatie; goed voor je focus en ontspanning en rustige stabiele ademhaling

Of ik zelf alle 8 genoemde tips regelmatig in praktijk breng? Ik houd het vooral bij de combinatie van 5 en 7: wandelen, fietsen en hardlopen in de buitenlucht. Vooral meditatie vind ik ook echt heel fijn om te doen (niet alles werkt, je moet even je weg vinden wat voor jou fijn is)
Het geeft mij echt een rustig en relaxed gevoel..

Natuurlijk moet je vooral doen wat je leuk vindt, en wat voor jou goed voelt. Uiteindelijk gaat het om jou.. Dus ik zou je willen adviseren om gewoon eens wat dingen uit te proberen en daaruit jouw perfecte conditie-pakket samen te stellen!

De kracht van muziek

Muziek luisteren, maar vooral ook zelf muziek maken is erg gezond voor ons als mensen. Muziek is goed voor onze hersenen, motoriek en geven ons een gelukkiger gevoel. Onze gevoelens staan dan ook vaak in connectie met de muziek die ons op dat moment aanspreekt. Wanneer je een fijn gevoel hebt luister je vaak naar wat meer vrolijke muziek. Wanneer je down bent daarentegen naar wat meer droevige muziek. Waarschijnlijk kan je jezelf hier wel in vinden. Toch? Muziek is onlosmakelijk met ons verbonden en geeft ons een gevoel dat niet te beschrijven valt. Het kan steun bieden in mindere tijden en ons gelukkige gevoel versterken. Muziek is het ritme van het leven!

Muziek luisteren

Misschien ben je dol op één bepaalde soort muziek, maar er zijn ook veel mensen onder ons die toch vaak wel interesse hebben in meerdere muziekstijlen. Luisteren naar muziek kan je gelukkiger maken en je door moeilijke tijden heen slepen. Dit is zelfs wetenschappelijk bewezen! Ieder land, iedere cultuur heeft nagenoeg zijn eigen taal. De enige taal die we allemaal kunnen begrijpen is muziek. Muziek is het uiten van gevoelens en emoties. Zelfs als je de taal waarin een nummer wordt gezongen niet kunt verstaan, kan het gevoel van de muziek overgebracht worden. Dat is juist het mooie van muziek! Daarnaast verenigt muziek en creëert muziek ambiance. Het draagt bij aan het beleven van het moment en brengt mensen samen. Muziek is standaard opgenomen in ons leven. Kun je je bijvoorbeeld een film, een feest of een sportevenement voorstellen zonder muziek? Als je er even bij stil staat waarschijnlijk niet. Muziek is erg belangrijk als het gaat om gevoel overbrengen en de juiste sfeer creëren.

Muziek maken

Naast muziek luisteren kun je natuurlijk ook zelf muziek maken. Enorm leuk om te doen en absoluut een uitlaatklep voor al je gevoelens en emoties! Maar wist je dat muziek maken ook erg goed is voor je hersenen? Wanneer je muziek maakt zorgt dit voor verandering in de grijze stof van je hersenen waardoor je de verbindingen laat toenemen die verantwoordelijk zijn voor het luisteren en de motoriek. Niet alleen muziek maken heeft dit effect. Ook muziek luisteren. Beiden is goed tegen stress, is goed voor de hersenen, je algemene humeur en geestelijke gesteldheid en kan zelfs helpen bij het verminderen van dementie! Ook zorgt muziek voor meer ontspanning, verminderen van depressie en verlaging van de bloeddruk. Heel veel extra gezondheidsvoordelen dus die erg mooi meegenomen zijn! Muziek maken is daarnaast ook een erg leuke bezigheid waar je al je creativiteit op los kunt laten.

De positieve effecten van muziek luisteren en maken

Naast het feit dat muziek erg goed is voor onze hersenen en lichamelijke en geestelijke gesteldheid heeft muziek nog meer voordelen. Hieronder zetten we de positieve effecten van muziek voor je op een rijtje;

  • Muziek vermindert pijn. Dit kan acute of chronische pijn zijn. Het is namelijk aangetoond dat muziek een natuurlijk pijnbestrijdingsmiddel is.
  • Muziek zorgt ervoor dat je beter eet. Muziek luisteren tijdens de maaltijd zorgt samen met het dimmen van de lichten voor een relaxte sfeer waardoor je onbewust rustiger gaat eten. Dit is erg goed voor je gezondheid want het zorgt ervoor dat je niet teveel eet.
  • Het helpt bij depressie. Zoals al eerder gezegd heeft muziek een positief effect op het verhelpen van een depressie. Dit komt doordat je met muziek beter kunt ontspannen en beïnvloed menselijke emoties. Muziek kan hierdoor depressieve en angstige gevoelens verminderen.
  • Muziek verbetert je sportprestatie. Met een muziekje aan train je harder, maar ook effectiever. Daarnaast zou muziek een positief effect hebben op het spierherstel.
  • Muziek zorgt voor minder stress in je leven. Wanneer je denkt aan het ultieme geneesmiddel voor minder tot geen stress, dan is dat muziek! Vooral rustige muziek heeft een geweldig effect doordat deze muziek zorgt voor een lagere productie van stresshormonen. Bovendien komt er door muziek te luisteren endorfine vrij in je hersenen wat ervoor zorgt dat je stemming verbetert.
  • Het zorgt ervoor dat je beter kunt slapen. Even lekker muziek luisteren voordat je gaat slapen zorgt voor meer ontspanning. Zo kan je de stress en de drukte van de dag loslaten. Muziek helpt om sneller, dieper en beter te slapen.
  • Goed voor je ruimtelijk inzicht. Door muziek als hulpmiddel te gebruiken kun je je IQ voor ruimtelijk inzicht tot wel 9 punten omhoog brengen! Dit zorgt ervoor dat je beter kunt inschatten, een meer precieze voorstelling kunt maken en beter te navigeren en meten.
  • Muziek stimuleert de bloedvaten. De emoties die vrijkomen tijdens het luisteren van muziek is goed voor een betere werking van de bloedvaten. Door het positieve effect wordt namelijk de bloedsomloop gestimuleerd.
  • Muziek versterkt je geheugen. Hierdoor is muziek ook zo goed om dementie te verminderen! Geheugenverlies komt het meeste voor bij oudere mensen, maar ook jongere mensen kunnen er last van krijgen. Volgens experts kan muziek vele gebieden in de hersenen stimuleren. Zowel her korte termijn geheugen als het lange termijn geheugen.

Wil jij (weer of meer) muziek uit jezelf halen? Neem dan snel contact met me op!

Muziek: goed voor je hersenen!

Vroeger geloofden we dat de hersenen statisch waren; dat het niet verandert nadat we een bepaalde leeftijd hebben bereikt. Maar die theorie is sindsdien onjuist gebleken – we weten nu dat de hersenen zich gedurende het hele leven blijven ontwikkelen, zolang ze worden uitgedaagd. Het vermogen van de hersenen om zich te ontwikkelen wordt neuroplasticiteit genoemd. 

En een manier om die plasticiteit te behouden, is door muziek te spelen. Elke keer dat je iets nieuws leert, transformeren je hersenen. Wanneer je een nieuw nummer op de gitaar leert of je gezichtsvermogen verbetert, veranderen de neuronen in je hersenen en ontwikkel je nieuwe hersencellen en verbindingen daartussen. Dit betekent dat je hersenen nooit volgroeid zijn. Het zal zich ontwikkelen naarmate je nieuwe vaardigheden leert en nieuwe ervaringen opdoet. Dit wordt neuroplasticiteit genoemd. Maar de plasticiteit van je hersenen blijft niet je hele leven hetzelfde. Je hersenen kunnen nieuwe kennis snel ontwikkelen en absorberen als je een kind bent, maar het wordt minder ‘elastisch’ met de leeftijd. Dat wil zeggen, tenzij je je hersenen traint!Tsja, en daar komt dus muziekles volgen: want het leren van muziek kan je neuroplasticiteit enorm verbeteren!Hieronder lees je hoe dat werkt!

Je hersenen zullen gedurende je hele leven moeten worden getraind om jouw neuroplasticiteit te blijven ontwikkelen en behouden.


Met muziek ben je nooit uitgeleerd

Als we jong zijn, leren we basisvaardigheden zoals veters strikken en lezen  . Als je ze eenmaal hebt geleerd, dan kan je het. Je hoeft er nu niet eens meer over na te denken als je je schoenveters knoopt, of als je buiten een uithangbord ziet. Dus je hersenen hebben de neurale verbindingen gevormd, maar je hebt de limiet van je leren bereikt op dat vlak.Met muziek zijn er eindeloze vaardigheden en technieken om onder de knie te krijgen, wat constant leren vereist!Zelfs als je een volledig repertoire onder de knie hebt, valt er altijd nog zoveel meer te leren. Veel professionele muzikanten en zangers blijven hun hele leven les volgen! Dus muziek stelt je in staat voortdurend nieuwe vaardigheden te leren, waardoor je de neuroplasticiteit van je hersenen voortdurend kunt verbeteren en onderhouden.

Muziek spelen is vooral goed voor de hersenen

Alle vormen van mentale oefening zijn goed om je hersenen gezond en fris te houden. Maar muziek activeert een bijzonder groot deel van de hersenen, dus het ontwikkelt je hersenen op veel gebieden. We gebruiken verschillende delen van onze hersenen voor verschillende dingen. 
Het deel van de hersenen dat wordt gebruikt voor het lezen en interpreteren van ritmes en melodieën is anders dan het deel dat wordt gebruikt om alles te verteren en te onthouden, dat weer anders is dan het deel dat alles integreert. 
Het leren van muziek helpt de neurale verbindingen in de hersenen te versterken, zodat de neuronen snel signalen naar elkaar kunnen sturen.
Dit helpt je zelfs sneller te denken! Studies hebben aangetoond dat muzikanten beter zijn in het uitvoeren van cognitieve taken zoals Sudoku dan niet-muzikanten.
Het is dus duidelijk dat muziek je hersenfunctie verbetert.

Waarom muziek belangrijker wordt met de leeftijd

Studies hebben aangetoond dat muzikanten hun cognitieve vaardigheden kunnen behouden, zelfs als ze ouder worden, omdat ze voortdurend hun hersenen trainen. Dit geldt voor zowel het korte- als het langetermijngeheugen. Muziekonderwijs kan dus daadwerkelijk helpen bij het voorkomen van verschillende vormen van neurologische aandoeningen, zoals dementie. Het versterkt ook je lichaam en helpt je coördinatie en motoriek op peil te houden! Muziek spelen heeft ook een positief effect op stress, omdat je je focus moet isoleren.

In tegenstelling tot andere hersenoefeningen, is muziek een consequent lonende bezigheid. Elke keer dat je beter wordt, profiteer je niet alleen van de neurologische beloningen, maar kun je ook meteen genieten van je nieuwe vaardigheden.

Starten met muziekles? Boek snel jouw eerste les!