fbpx

Van opmaat tot slotakkoord: Ivo Kouwenhoven treft de juiste toon!

Ivo Kouwenhoven, de meeste dirigenten, bestuursleden, en orkestleden van blaasorkesten zullen de naam zeker herkennen. Ivo schreef talloze arrangementen en composities voor (jeugd)blaasorkest.
Ivo is een man naar mij hart: iemand die (jonge) muzikanten benadert vanuit de muzikant en niet vanuit een boekje of een lesmethode. Ivo is ook de man achter Bas & Viola en het spel ‘de grote muziekrace’..

Eerder schreef hij het boek ‘verder kijken dan de muzieknoot lang is’.
Zijn nieuwste boek draagt de naam ‘van opmaat tot slotakkoord’.

En wie nu denkt dat Ivo een handleiding heeft geschreven hoe je jonge leden binnen haalt en levenslang binnenhoudt in je vereniging komt, van een koude kermis thuis.

Maar dat wil niet zeggen dat dit geen goed boek is, integendeel!
Want zoals Ivo zelf niet lesgeeft en dirigeert vanuit een boek of vanuit een partituur, zo is het ook niet de bedoeling dat hij ons als dirigenten en/of bestuurders vertelt hoe we het moeten aanpakken!

Het boek is wel een eye-opener, voor wie zijn ogen tenminste wíl openen!

Het belangrijkste is dat we met zijn allen uitgaan van het kind, het individu, de leerling, hoe je het ook noemen wil. Zet je eigen ego opzij, wees open minded en geef kinderen (en ook pubers!) hun eigen ruimte en neem ze serieus.

In het boek zijn allerlei vlot geschreven korte stukjes te vinden waarin voorbeelden worden gegeven hoe je het zou kunnen aanpakken, voorbeelden van hoe Ivo het aanpakt. Gewoon ideetjes over hoe je anders naar situaties kan kijken. Een aanzet om zelf open-minded te kijken en stil te staan bij hoe je zelf functioneert als dirigent of bestuurslid.  
Ook zijn er treffende gedichten in het boek opgenomen.

Ik heb wederom genoten van het boek van Kouwenhoven, en als ik voor mezelf spreek; dan is de reminder die ik in mijn agenda zet: Kijk met je oren en luister met je hart! En dat is er eentje die je niet alleen op muziek kunt toepassen maar op heel veel andere situaties waarin je te maken hebt met andere mensen…

Het boek van Ivo Kouwenhoven is voor 16,95 te koop via www.himalayamusic.com

Dit zijn de 5 muzikale uitjes voor de herfstvakantie!

Heerlijk hè, zo'n weekje herfstvakantie. (Sorry voor iedereen die nu geen vakantie heeft).
De herfstvakantie vind ik altijd het ideale moment voor het plannen van leuke (muzikale) binnen-uitjes. Het weer werkt niet altijd mee, maar je kunt binnen ook zoveel leuks doen! Daarom vandaag een paar muzikale uitjes-tips!

Museum Speelklok - Utrecht

Gegarandeerd een geslaagde dag in dit vrolijke museum! En ook tof voor kinderen, want voor hen is een leuke speurtocht opgezet waarin ze orgelaapje Toon moeten zoeken!

Muziek Instrumenten Museum - Brussel

Een must voor iedere muzikant! In dit museum duik je in de geschiedenis van de muziekinstrumenten. Door de audioguide die je meekrijgt, kun je alle instrumenten die ten toon worden gesteld ook horen! Fantastisch! Oh, en op de bovenste verdieping van het pand zit een fantastisch restaurant!

Museum Vleeshuis -Antwerpen

Dit is niet een saai museum waar wat instrumenten worden geshowd. Nee, dit museum leeft! Er is altijd iets te doen, zoals concerten en workshops. In het museum wordt je meegenomen in 800 jaar muziek in Antwerpen.

Kijk en luistermuseum - Bennekom

Niet per se iets wat je misschien in deze tips verwacht. Maar dit is een leuk museum waarin je kennis maakt met mechanische muziekinstrumenten zoals draaiorgels, speelkasten, speeldozen en straatpiano's.

Doloris - Tilburg

Doloris is eigenlijk niet te beschrijven!

Het is eigenlijk schilderij waar je doorheen kan lopen. Maar het is ook een doolhof, klimpark, escaperoom, museum 2.0 of een wereldreis in enkele uren. Afhankelijk van je eigen nieuwsgierigheid kun je met deze zinnenprikkelende ervaring een hele dag vullen!

6 motivatietips voor als je het lastig vindt om te starten met studeren

Het seizoen is inmiddels alweer bijna 2 maanden onderweg. Je bent vol goede moed begonnen met te studeren. Maar inmiddels is je drive een beetje aan het wegebben.. Jazeker je oefent voor je orkest en als je les volgt natuurlijk ook voor je les, maar je laat je instrument tegenwoordig weer vaker staan.. Een dagje rust is ook fijn. Maar de dag erna moet je het bekopen met een niet zo goede studiesessie, met als gevolg dat je weer een dag later je instrument weer in de koffer laat..

Ik heb een aantal hele goede tips voor je op een rijtje gezet waarmee je wel gemotiveerd zult blijven studeren!

1. THE 1-MINUTE SPRINT

Dit is een leuke om mee te beginnen.
Deze techniek pas je vooral toe om jezelf in je element te krijgen. Je kunt het bijvoorbeeld inzetten als je na een dag hard werken nog wilt gaan studeren.  

Hoe ga je te werk? Ga rechtop staan en ga 60 seconden lang heel hevig gaan sprinten, liefst nog ter plaatse. Span je billen op, gebruik je armen en hef je knieën, laat zoveel mogelijk spieren hun werk doen. Echt álles geven!

Het resultaat? Je kan het eigenlijk zien als een natuurlijke Redbull. Het resultaat is dat je aders zich meer open zetten en je bloed sneller gaat stromen. Hierdoor gaat er meer zuurstof naar de hersenen, heb je meer adrenaline en kan je je beter focussen. 

2. PIJN-PLEZIER: BELOON OF STRAF JEZELF

We doen dit al bij kinderen, waarom zouden we dat stoppen wanneer we van onszelf denken dat we volwassen zijn? Het zullen andere beloningen zijn, maar het effect blijft dezelfde. Hoe kan je dit concreet doen? Zijn er dingen in je muziekstudie ... waar je een hekel aan hebt en die je dikwijls uitstelt (misschien wel de studie op zich), dan kan je kleine beloningen inbouwen om die taken toch uitgevoerd te krijgen. Ook jezelf straffen werkt: "als ik dit niet afgewerkt krijg, ga ik niet gaan sporten straks."

Behalve het feit dat het straffen of belonen zelf zijn effect heeft, ga je ook al bewuster nadenken over je to-do's en de gevolgen van bijvoorbeeld onafgewerkte of onuitgevoerde taken.

3. BIKER-PRINCIPE

De lezers die met een motor rijden, zullen dit kunnen bevestigen: als je een scherpe bocht moet pakken of een manoevre moet uitvoeren, moet je altijd kijken in de richting waar je naartoe wil.
Dit principe kan je ook toepassen op je muziekstudie. Stel je lange termijn doelen op en vraag je regelmatig af of deze actie je dichter bij dat doel helpt. Beperk activiteiten die je niet vooruit helpen en focus je op die zaken die jou richting je doelen helpen. Houd je focus daarop gericht.


4. LOG JE SUCCESSEN

Log je successen: Een dagboek lijkt soms veel werk, en daarom kan je het ook op een andere manier. Let op: deze kan misschien wat kinderlijk lijken, maar het werkt! Leg een succeskistje aan. Wat kan je daar in steken? Alles wat duidt op eerder gerealiseerde successen. Dat kan een kopie zijn van een muziekdiploma of een programmaboekje van een tof concert dat je hebt gespeeld.. 

Wanneer je dan even een 'minder' moment hebt, kan je dat kistje bovenhalen en jezelf eraan herinneren waarom je het juist doet. Bij het zien van die eerdere successen, ga je dikwijls ook weer het gelukzalige gevoel van dat moment oproepen en krijg je weer inspiratie om te gaan studeren!

5. VERANKER EMOTIES

Emoties verankeren is een techniek uit NLP (Neurolinguïstisch Programmeren).

Emoties verankeren, kort uitgelegd: Het komt erop neer dat je een bepaalde positieve emotie gaat vastankeren, zodat je die later gemakkelijk terug kan oproepen.

Dit doe je zo: Stel dat je net een fantastisch concert hebt gegeven. Je kan de emotie die je hierbij ervaart, oogsten en bijhouden voor later. Terwijl je de emotie nog ervaart, doe dan een paar keer dezelfde, specifieke beweging met bijvoorbeeld je handen. Het moet een beweging zijn dat je anders nooit, of toch niet veel, doet. 

Doe dit elke keer wanneer je die bepaalde emotie voelt (voor elke emotie een andere anker). Na een aantal keer gaan je hersenen die beweging (aangezien ze uniek is) associëren met die emotie. Na verloop van tijd werkt het dan ook omgekeerd, bij het uivoeren van die beweging (dat anker), ga je de gekoppelde emotie kunnen oproepen.

6. TREK JE LESSEN EN JE PLAN

Heb je een tegenslag? Trek er dan je lessen uit en trek je plan! Het is belangrijk dat je ervan uitgaat dat alles bij jezelf vertrekt. Stel jezelf dus de vraag "hoe had IK dit kunnen voorkomen". Soms kan het lijken alsof je er zelf niets aan kon doen en dat het weer "de schuld is van de anderen", maar bijna altijd kan je iets ontdekken dat je er zelf kon aan gedaan hebben.

Jezelf bij alles 'de schuld' geven, kan minder motiverend lijken, maar op langere termijn heeft dit een heel positief effect. Je moet weten dat telkens wanneer je iemand anders of een bepaalde "situatie" de schuld geeft, je eigenlijk aan jezelf zegt: je bent machteloos, hoe hard je ook probeert, je hebt het niet in de hand... Dit werkt op langere termijn demotiverend en op kortere termijn frustrerend.

Ook het feit dat je concrete lessen trekt uit een bepaalde ervaring, zorgt ervoor dat je die ervaring makkelijker kan verwerken, achter je laten en doorgaan naar het volgende. Er blijven over klagen, gefrustreerd zijn of zelfs kwaad, is voor niets goed, zo snel mogelijk analyseren, verwerken en opslaan als een leerrijke ervaring.

Extra voordeel: Naar de buitenwereld toe ga je veel meer respect afdwingen en ook op meer begrip kunnen rekenen, als je de zaken wat rationeler bekijkt en als je niet zit te klagen en te zagen over wie of wat jou dit heeft aangedaan. Het is dus niet enkel goed voor jezelf, maar ook voor de mensen rondom jou.

Als je nou niet weet waar je moet beginnen met mijn tips, of je vindt het nogal veel informatie in één keer. Kies dan voor nu 1 tip die jou het makkelijkst lijkt.  Je kunt ook iedere keer een andere tip kiezen.

In ieder geval hoop ik wel dat je meer bewust gaat genieten van muziek maken!

Met deze warming-up wordt iedere oefensessie een succes!

Het spelen op een koperen blaasinstrument is best zwaar. Je spieren worden, net zoals die van een atleet, flink aan het werk gezet. Daarom is het ook van belang om te beginnen met een goede warming up. Maar wat is een goede warming-up, wat zit daar dan in?
Letterlijk is een warming-up het opwarmen van je spieren, de temperatuur in je spieren verhogen. Zo voorkom je blessures. 

1. Begin met een aantal ademoefeningen, daarna ga je je lipspieren opwarmen door te flutteren.

  • Pardon?  Flutteren houdt in dat je lucht via de mond laat ontsnappen, waarbij je lippen steeds open en dicht slaan om de lucht door te laten (ook wel 'briesend paard' ). Het moet vooral rustig gebeuren. Deze beweging van de lippen stimuleert de doorbloeding van de lipspieren. Als je dit gedaan hebt moet je door met je lippen over elkaar te rollen voelen hoe je embouchure aanvoelt.
  • Als dit goed aanvoelt (en dat gevoel moet je herkennen van een dag dat je embouchure goed bleek te zitten of was) dan kun je voorzichtig gaan buzzen en inspelen. Als het nog niet goed aanvoelt, moet je het proces herhalen, net zo lang tot het goed is.  Je eerste aanzetten op de trompet zullen nu beter zijn dan wanneer je koud begint te spelen. Bovendien start je nu met een beter gevoel aan je studeersessie!

2. Na het "flutteren" van de lippen kun je om de spieren en de ademhaling in combinatie te gebruiken gaan "buzzen".

  • Eerst adem je diep in. Dan breng je de lippen in positie (uitspraak van het woord dim of em) en zet je het embouchure onder spanning. Als je nu de lucht laat gaan, gaan de lipflappen uitslaan. Er ontstaat een soort bijengezoem wat controleerbaar is qua hoogte en volume.
  • Je zou bijv. wat lange noten of een halve toonladder kunnen buzzen. Doe het echter nooit te lang, want het is een relatief zware belasting voor de lipspieren.

3. Na het buzzen kun je eventueel wat op het mondstuk alleen spelen.

  • Het mondstuk moet hierbij losjes op de lippen gezet worden (vasthouden aan het eind van de stift met duim en wijsvinger).
  • Op het mondstuk kun je wat slurs en aanzetten spelen over ongeveer twee octaven.
  • Speel niet te lang en te hard en luister naar jezelf. Hierna kun je wat gaan spelen op het instrument zelf.

4. Inspelen

Omdat iedere muzikant anders is, heeft iedereen ook zijn eigen voorkeur voor inspeeloefeningen.
Ik wil je in ieder geval aanraden om deze aspecten op te nemen in je inspeeloefeningen

  • lange noten,
  • toonladders,
  • chromatische ladders over het hele persoonlijke bereik,
  • legato en staccato oefeningen en
  • lipbindingen.
  • Let op, dat je voldoende rust neemt, speel nooit te hard en zorg dat er te allen tijde sprake is van een positieve (mentale) benadering van het te bestuderen materiaal.

Wil je meer weten over een goede warming-up? Neem gerust contact met me op!

Complementary Colors

Op zondag 26 september vond er in Oisterwijk een bijzonder congres plaats: Complementary Colours. Een congres waarin een parallelprogramma voor verenigingsbestuurders én voor dirigenten werd gepresenteerd. Sommige onderdelen werde plenair gepresenteerd, en andere juist weer in deelgroepen.

Het congres was, door het C-woord, tot twee keer toe verplaatst, maar nu kon het dan eindelijk doorgaan.
Zelf kon ik er helaas niet de hele dag bij zijn, want ik mocht weer een concert dirigeren. Ja en werk gaat voor natuurlijk! Ik was dus alleen bij het ochtendprogramma aanwezig, maar dat was al bijzonder interessant met een workshop over de persoonlijkheid en psychologische kenmerken van een dirigent.
Heel leerzaam was het om te duiken in persoonlijkheid en het ontwikkelen van een persoonlijke stijl. Hoe sta je voor het orkest? Hoe ga je om met samen iets doen en toch afstand houden?! Lastige zaken waar iedere dirigent soms mee te maken heeft.
Belangrijkste eye-opener: iedere tegenslag heeft iets positiefs als je ervan wil leren!

Vervolgens was er een zeer levendige lezing door Steven Pont over effectief communiceren, ook erg belangrijk als dirigent. Bokito werd aangehaald om duidelijk te maken dat de relatie en daarmee ook de communicatie het meest wordt bepaald door degene die er de laagste waarde aan hecht...
Op een toffe manier werden een paar hele goede eye-openers naar voren gebracht:
- als je mensen niet snapt, bedenk dan wat hun belang is
- positie geeft taal pas betekenis
- macht inzetten maakt machteloos (want er ontstaat ondergronds verzet)
- niet de situatie, maar de interpretatie bepaalt hoe mensen communiceren

Ik heb heel wat ideeën opgedaan over hoe nu om te gaan met bepaalde uitdagingen en ik ben dan ook blij dat ik toch een halve dag van het congres heb kunnen mee beleven. Een levenslang leren, niet waar?!


Tongslag

Ik kreeg de laatste weken veel vragen over tongslag: wat is het en hoe doe je het? Vandaar vandaag dit blog erover!

Je hebt 2 soorten tongslag:

 De tweedelige tongslag
houdt in dat je eerst een TA-aanzet maakt en daarna een KA-aanzet, TAKA TAKA TAKE etc. De KA aanzet maak je met het achterste gedeelte van je tong en de TA-aanzet maak je met het puntje van je tong. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de ene aanzet de andere voorbereidt. Hierdoor is het mogelijk om in snel tempo aanzetten te maken.

Maar hoe oefen je dat nou?

  • Bij het uitoefenen van de tongslag moet het eerste streven zijn om de KA net als de TA te laten klinken. Het is het beste om deze aanzetten heel precies en langzaam te studeren. Een goede methode om deze aanzetten aan te leren is de volgende: Je begint met vier TA-aanzetten in het middenregister in een rustig tempo en daarna vier KA-aanzetten op dezelfde toon en in hetzelfde tempo.
  1.  Speel alle noten sterk staccato en probeer de KA-aanzetten zo scherp mogelijk te krijgen.
  2.  Speel daarna een toonladder in het middenregister met uitsluitend KA-aan-zetten, probeer de noten los van elkaar scherp en hard te maken. Nu kun je in een langzaam tempo de TAKA-combinatie gaan maken. Doe dat in het middenregister en laat hierbij niet de TA in de KA overlopen (Tickaa, Tickaa). Het moeten duidelijk twee gescheiden tonen zijn.Check dit tussendoor door de gewone aanzetten te vergelijken met de tongslag-aanzetten. Het is aan te raden het beoefenen van de tongslag - zeker in het begin - niet te lang te doen. Bouw het rustig op en let erop dat de keel open en ontspannen blijft. De tongslag moet te allen tijde ontspannen uit te voeren zijn want als dat niet het geval is, dan forceer je de zaak.
  3.  Zeg bij het oefenen Tjoe-Ke, tjoe-ke.

 De driedelige tongslag wil zeggen twee TA-aanzetten gevolgd door een KA-aanzet. TATAKA. Hiervoor geldt hetzelfde verhaal. Zorg dat je de verschillende aanzetten los van elkaar maakt.

  1. Ze mogen niet in elkaar overlopen.
  2. Maak ze scherp en kort en
  3. streef ernaar dat de KA-aanzet exact overeenkomt met de TA-aanzet. Voor zowel de tweedelige als de driedelige tongslag geldt dat je ze pas in snel tempo mag uitvoeren als je ze in een langzaam tempo goed beheerst.

Dat is natuurlijk allemaal leuk, om dit zo te lezen op mijn blog, ga er vooral lekker mee aan de slag om dit te oefenen. Neem er de tijd voor. En mocht je nou toch vastlopen, kies dan voor een coachingsessie, ik help je namelijk heel graag verder!


Cross-overs, leuk overleven!

Volle zalen trekken, dat wil iedere vereniging, als het weer mag!
Maar... hoe doe je dat? Want in een tijd waarin individualisme hoogtij viert, lijkt een muziekvereniging soms wat achterhaald....

Ik zeg met opzet: 'lijkt' wat achterhaald. Want ik denk dat een muziekvereniging heel hip kán zijn, en interessant voor jong en oud. Maar, ik heb het hier al vaker geschreven, dan moet je als vereniging open staan voor het hier en nu! 

Zelf werk ik binnenkort mee aan een heel gaaf project waarin verschillende verenigingen en artiesten samenwerken aan een grote gezamenlijke productie. En ja, dat is soms best uit je comfort zone, maar tegelijkertijd is het inspirerend en geeft het samenwerken met andere kunstenaars een energie-boost, een echte kick!

Let op: ik zeg nu niet dat een muziekvereniging op zichzelf geen bestaansrecht meer heeft, dat is zeker niet het geval, maar ik denk dat je er wel goed aan doet om regelmatig je vleugels eens uit te slaan en zo tot mooie verrassende en vernieuwende uitvoeringen te komen.

Daarmee speel je je als orkest in de kijker, daarmee trek je nieuwe leden, én niet onbelangrijk: daarmee valt er vaak ook nog wel wat subsidie en sponsorgeld binnen te halen!

Ik ben benieuwd hoe jij er tegenaan kijkt!

Vibrato wat en hoe

De afgelopen weken werd me een aantal keer gevraagd naar vibrato spelen. Hoe doe je dat op een koperinstrument en hoe zorg je dat het niet 'te veel' wordt? Ik besloot er daarom een blog aan te wijden!

Vibrato is er echt alleen maar om een toon te kleuren en moet dus ook als zodanig toegepast worden. Natuurlijk is het een persoonlijk iets, maar het vibrato moet altijd in dienst van de muziek staan!

  • Het vibrato wordt nog wel eens op een overdreven wijze uitgevoerd om technische tekortkomingen te verbloemen. Daarom moet een beginnende leerling altijd eerst met een strakke goed door adem gesteunde toon leren spelen voor je vibrato kunt gaan leren.
  • De verschillende muziekstijlen uit de muziekgeschiedenis van de 20e eeuw kennen vele verschillende toepassingen van het vibrato. Zo was het in de twintiger en dertiger jaren te doen gebruikelijk om met een sterk en wijd vibrato te spelen (Louis Armstrong). In bijv. de 'cool jazz' werd er zo min mogelijk gevibreerd. Als het al gebeurde dan deden ze het aan het eind van de toon. 
  • Het vibrato kan grote invloed uit kan oefenen op het karakter van de muziek.

Er zijn verschillende soorten vibrato:

  • dynamische vibrato. Dit houdt in dat je met een bepaalde regelmaat hard en zacht speelt. Je doet dat door het aanspannen en ontspannen van het middenrif.
  • lipvibrato wordt er een regelmatige golfbeweging uitgevoerd rondom, boven, onder (of in combinatie) het tooncentrum. Het gaat dus om een variatie van de toonhoogte. De snelheid van deze golfbeweging kan gevarieerd worden en is afhankelijk van de smaak van de speler.

Het lipvibrato wordt meestal bewerkstelligd door het bewegen van de onderkaak. Simpel gezegd maak je hierbij een soort 'wawa' beweging met je onderkaak.

Het is NIET de bedoeling dat je met je hand (en dus je instrument) beweegt of met je hoofd schudt om een vibrato te bewerkstelligen. 

  • Onthoud dat het vibrato het embouchure nooit wezenlijk mag veranderen. Om goed te leren omgaan met vibrato raad ik de leerling aan om allereerst heel veel goede opnames te beluisteren, en de daarop uitgevoerde vibrato's nauwkeurig na te bootsen.
    Je kunt het vibrato trainen door het ritmisch gelijkmatig (metronoom) uit te voeren op de verschillende tonen van een toonladder uit het middenregister. Let hierbij op de klankconstantie en de regelmaat van het vibrato. (wawa)
  • Onthoud bij het studeren van vibrato dat het om een toegevoegde waarde gaat. Het is niet een op zichzelf staand iets. Een slechte toon gaat niet beter klinken door een sterk vibrato.

    Wil je met jouw vibrato-techniek aan de slag en wil je daarbij mijn hulp?
    Dat kan, via deze link kun je direct een sessie boeken!
     

Een snelle tong trainen!

De titel van deze blog is misschien voor sommigen wat dubieus, maar toch is het waar we het over gaan hebben vandaag: een snelle tong trainen. 
Zo aan het begin van het seizoen, na een (lange) vakantie is het voor veel koperblazers weer even zoeken naar het juiste embouchure en veelal hoor ik: die snelle noten dat lukt nog niet mijn tong is nog een beetje lui.
Een goed moment dus om het gebruik van de tong eens even goed onder de loep te nemen!

Een goede aanzet

Een goede aanzet op een koperen blaasinstrument maak je door TU of TA of TI te zeggen. De beweging die je tong dan maakt, dat is de beweging waarmee je een mooi directe aanzet krijgt.
Als je de noot stopt mag je NIET je tong gebruiken, je krijgt dan een lelijk abrupt eind van een noot!

Behalve de TU-aanzet, wordt ook de DU-aanzet gebruikt.
De beweging van de tong is dan langzamer en de vorm van de tong is ronder in plaats van gespitst. Hierdoor krijg je een mooie ronde portato-toon.

Tong Trainer

  • Speel eerste met de metronoom op 80 een serie van achtste noten op een toon uit het middenregister. Dit is om het correcte staccato gevoel op te wekken. Let op, de aanzet moet hard en scherp klinken strak getimed zijn.
  • Na verloop van tijd zal je bij deze oefening de neiging krijgen om DA i.p.v. TA-aanzetten te spelen. Dit moet worden voorkomen.
  • Neem nu een toonladder uit het middenregister en speel deze van boven naar beneden in 1 adem door, met twee (achtste) aanzetten per toon.
  •  Als je beneden aangekomen bent neem je snel één keer adem en speel je de toonladder weer met twee aanzetten per toon omhoog. Dit kun je herhalen met drie aan-zetten per toon (triolen) en daarna met vier aanzetten (zestienden). Daarna zestiende triolen en als finale tweeëndertig-ste aanzetten.
  • Steeds de toonladder van boven naar beneden spelen in één adem, daarna lucht innemen en weer omhoog. Het is de bedoeling dat de staccato TA-aanzet steeds gelijk blijft.
  • Na verloop van tijd zal het vermoeid aanvoelen. Dit is omdat je bij het goed uitvoeren van deze oefening een groep spieren traint, die normaal gesproken niet zo extreem in actie is. Probeer als je met de oefening start een natuurlijk staccato te spelen. Het moet ontspannen en natuurgetrouw klinken en aanvoelen. Als je gelijk al verkrampt heeft het geen zin.


    Daarnet schreef ik dat je een noot niet mag stoppen met je tong, maar bij het spelen van een reeks staccato tonen is het simpelweg niet te doen om alle tonen te stoppen met behulp van je middenrif. Het ontspanningsproces duurt immers te lang. Je moet ze dan wel stoppen met de tong.  Je tong stopt dan als het ware steeds de luchtstroom, en je maakt dan met je tong dezelfde beweging als de beweging die je maakt bij 1 enkele aanzet! Het belangrijkste is dat je luchtstroom constant blijft, zorg daarom dat je embouchure en je keel ontspannen blijft tijdens de activiteit van je tong! 

Help, ik kan het niet alleen...

Ik kan me voorstellen dat je vol vuur aan de slag gaat met deze oefening, en tot de conclusie komt dat je toch wat meer input nodig hebt, wat 1-op-1 hulp. Dat kan natuurlijk altijd. Via deze link kun je een coachingsessie met mij boeken, ik help je dolgraag verder!

De vakantie zit er bijna op: omzien en de blik vooruit!

Het is alweer de laatste week van de zomervakantie. De weken zijn omgevlogen! 
In deze blog wil ik jullie even meenemen naar wat deze vakantie mij muzikaal heeft gebracht, en wat ik hoop dat het nieuwe seizoen gaat brengen.

Na anderhalf onrustig Corona-jaar besloot ik om deze zomervakantie rustig aan te doen. Geen groots opgezet muzikaal zomerprogramma, maar even rust en tijd voor mezelf.

Nou ja... rust... Het is niet zo dat ik 6 weken plat op mijn kont heb gezet en niks heb gedaan, daar ben ik het type niet voor.
Maar nu alle repetities en lessen stil lagen was er tijd om mijn creativiteit en muzikale energie vrij te laten stromen (of juist niet!).

En zo kwam het dat er tóch wat video's werden opgenomen, gewoon omdat ik daar onwijs veel zin in had, en dat er weer gecomponeerd werd. Omdat er rust en inspiratie was! Het betreft een compositie voor een internationale compositiewedstrijd, dus dat is wel spannend. Het werk is nog niet af hoor, maar er is dan ook nog ruim de tijd om het af te ronden.

Ik heb ook mijn 2e muzikale escaperoom online beschikbaar gemaakt en ik heb hard gewerkt aan het opzetten van een e-learning muziekgeschiedenis. Die e-learning komt in het najaar van 2021 beschikbaar! 

Natuurlijk heb ik ook wat voorbereidingen getroffen voor het nieuwe schooljaar: roosters maken (dat is wat deze week op de planning staat) en al wat planningen maken voor orkesten, hoewel dat vanwege Corona nog lastig is natuurlijk.

En verder heb ik veel gelezen: toffe boeken over dirigenten en hun levens, over orkesten, over wat muziek met ons mensen doet. Ook heb ik in de zomer veel muziek geluisterd; en dat varieert van blaasmuziek tot pop en klassiek en alles wat daar tussen zit..

En wat onwijs leuk was: ik heb tijdens de vakantie mijn voormalig docent HAFA-directie Hardy Mertens sinds lange tijd weer eens live gesproken. We hebben samen gepraat over van alles en nog wat, maar natuurlijk ook veel over muziek, ons werk, onze passie. Wat was het ongelooflijk tof en inspirerend om met elkaar te praten en onze ervaringen en ideeën te delen. We willen dit in de toekomt vaker gaan doen.

Al met al was het dus een ontspannende, creatieve en toch muzikale vakantie!

Tja, en dan het komende seizoen. Ik hoop van harte dat we weer enigszins terug kunnen naar normaal, dat we weer echt concerten kunnen geven met publiek.
In mijn agenda staan gelukkig al weer wat concerten gepland: met orkesten, maar ook met wat kleinere ensembles en ook in verrassende combinaties met andere kunstvormen.
Mijn allergrootste wens is dat de blaasmuzieksector deze crisis overleeft, en ik ben er van overtuigd dat dat mogelijk is, als iedereen gaat inzien dat we een eigentijds karakter moeten gaan krijgen, zonder daarbij onze identiteit te verliezen.