fbpx

Motivatie – kleine stapjes

Het is weer woensdag en dus tijd voor een nieuw blog in de motivatie-reeks. Vorige week heb ik je laten zien dat motivatie begint met doelen stellen. Hopelijk is het je gelukt om voor jezelf doelen te stellen voor de komende tijd.

Het lastige van doelen is vaak dat je niet goed overziet hoe je ze kunt bereiken.. Daarom is het belangrijk dat je, nu je je doelen eenmaal hebt gesteld, de doelen in kleine hapklare brokjes gaat hakken.

Je zult niet de eerste zijn die zijn motivatie verliest omdat ie het zicht op zijn of haar doel is verloren!

Kijk dus eens goed naar je doelen die je vorige week hebt gesteld en bedenk dan hoe je die doelen kunt bereiken met kleine stapjes.

Zet die stapjes (in volgorde!) op papier en stel voor jezelf vast op welke termijn je stap 1 afgerond wilt hebben.
Vanaf dat moment werk je aan stap 1. Als je dat hebt gehaald, beloon je jezelf en ga je kijken op welke termijn stap 2 afgerond kan/moet zijn… Stel dus niet al direct en planning op tot aan je einddoel!

Ik ben benieuwd of het je lukt om deze stap naar meer motivatie te zetten. Ik help je uiteraard graag als je vastloopt.

Volgende week gaan we aan de slag met ‘jezelf verbeteren’. Een belangrijk maar lastig onderdeel!

Succes!!

Motivatie – doelen stellen

Vorige week beschreef ik dat motivatie in deze tijden lastig is voor veel muzikanten: niet echt een concert om naar toe te werken, in veel gevallen geen repetities. Daarom besloot ik om een boogserie aan dit onderwerp te wijden.
Vorige week heb ik uitgelegd wat motivatie is. Vandaag gaan we bekijken hoe je aan je motivatie kunt werken. En we beginnn met stap 1: doelen stellen!

Doelen stellen lijkt zo simpel en is ook makkelijk gezegd, maar dat heeft toch wel wat voeten in de aarde:
Want je doelen moeten wel haalbaar zijn, om gemotiveerd te blijven.

Ik zou willen zeggen: pak eens een blad papier en ga een kwartiertje zitten en schrijf alles op wat je graag zou willen bereiken op of met jouw instrument. Dat kan vanalles zijn: van een concreet stuk dat je wilt spelen, tot het jezelf eigen maken van een bepaalde speelstijl en ga zo maar door… Je hoeft nu nog niet na te denken of dat jouw wensen haalbaar zijn.

Kijk dan eens naar dat wat er op je blad is verschenen: en ga dan noteren wat je nodig hebt om die doelen te bereiken. Bijvoorbeeld de hulp van een docent of dirigent, nieuwe bladmuziek enzovoort.

Probeer deze week zoveel mogelijk dingen te bedenken die nodig zijn om jouw doelen te bereiken, en probeer dit soort dingen alvast te regelen. Bestel bv je bladmuziek, plan een les in bij een docent..

Het geeft niet als je nog niet alles op een rijtje hebt. Laat jouw blad met doelen gewoon op een plaats liggen waar je veel komt en vul de hele week aan wat er nog meer bij moet. Volgende week gaan we dan verder met stap 2: kleine stapjes!

Motivatie

En voor de tweede keer wordt er voorlopig even niet gerepeteerd door (blaas)orkesten..
Natuurlijk doen we allemaal wat nodig is om het Coronavirus eronder te krijgen, maar ik hoor en lees van veel orkestleden dat het lastig is om jezelf te blijven motiveren om steeds je instrument te pakken en te studeren…
Daarom heb ik besloten om de komende weken wekelijks een blog te publiceren over hoe je je motivatie kunt verbeteren of hervinden.

In deze eerste aflevering bekijken we wat motivatie eigenlijk is.

Motivatie is simpel gezegd je drijfveer om ’s ochtends op te staan, je “drive” voor de rest van de dag. Het is het geheel van jouw doelstellingen, je plannen, je behoeftes en je inspiratie. Motivatie is ook de brandstof voor (zelf)vertrouwen: het stimuleert je de dingen die je graag wilt, voor elkaar te krijgen.

Als je naar muziek kijkt is motivatie dus de drive om je instrument op te pakken en te gaan studeren, je doelen en behoeftes op muzikaal vlak.

Hoe gemotiveerder je bent, hoe meer energie je hebt om dingen te doen en om jezelf een stap verder te brengen. Je voel je dan op je best. Wanneer je je op je best voelt, is de energie verbazingwekkend hoog! Je lijkt iedere keer weer meer te kunnen dan je dacht en je snakt de volgende dag naar weer een halfuurtje studeren.

Maar wat gebeurt er wanneer je energie laag is en je niet gemotiveerd bent? In het algemeen kun je problemen hebben met je relaties, met je gezondheid, in financieel opzicht of voor je gevoel te veel dingen “moeten” doen zonder doel. Je motivatie voor je bezigheden is dan ver te zoeken.

Het gebrek aan motivatie is een reden waarom veel mensen hun muzikale hobby opgeven…
Goed om dus aandacht te besteden aan hoe je je motivatie vasthoudt, verhoogt of terug vindt!

Dat kun je doet op een aantal manieren die elkaar overigens versterken. Deze manieren zal ik de komende weken behandelen.

Het gaat om:
– doelen stellen
– kleine stapjes zetten
– jezelf verbeteren
– jezelf een schouderklopje geven
– support zoeken
– lief zijn voor jezelf

Volgende week kijken we naar doelen stellen.

Hoe heeft de componist het bedoeld?

Tja, dat is een vraag waar je als musicus, en zeker als dirigent regelmatig mee wordt geconfronteerd.
Veel dirigenten nodigen componisten van werken die op de lessenaar liggen uit om hun werk uit te leggen aan dirigent en orkest. Ik heb zelf een aantal van dat soort sessies meegemaakt en dat is reuze boeiend!

Maar vaak blijven we toch zitten met die ene vraag: hoe heeft de componist het bedoeld? En toch zeker als het gaat om werken van componisten die al lang niet meer leven..

Je kunt het hen niet meer vragen.. En nu hoor ik jullie denken: ja maar Judith, je kunt dat toch gewoon beluisteren op Youtube, of Spotify of op een cd’tje desnoods?

Maar die vlieger gaat niet helemaal, ik denk zelfs helemaal niet op! Want de opnames die je kunt beluisteren zijn nog redelijk recent, op moderne instrumenten etc, dus of dat dan precies is wat de componist heeft bedoeld? Ik vraag het me af hoor..

Je kunt je verdiepen in de tijdsgeest van de componist, dat zal je helpen om het allemaal wat beter te plaatsen, maar of we ooit zullen weten hoe de componist het precies bedoeld heeft? Ik denk het niet, maar misschien is dat ook juist wel tof! Zo blijft de muziek iets magisch hebben.. En wij als musici, dirigenten en muzikanten? Wij kunnen alleen maar ons best doen om de muziek levend te houden en recht te doen!

Bij blijven…

Lifelong learning.. zo heet een bekende jaarlijks terugkerende dirigentenmasterclass-week..
Maar de term wordt vaker gebruikt, en terecht vind ik. Ik bedoel: je studeert op een zeker moment af aan je opleiding, maar dan houdt het niet op!
De wereld om je heen blijft zich ontwikkelen, nieuwe technieken, nieuwe methodes, andere inzichten.. Dat geldt volgens mij voor alle branches, maar zeker ook voor de muziekwereld.

Daar waar je vroeger als docent vooral je leerlingen ‘het ambacht’ leerde, nu ben je veel meer bezig met het aansluiten bij de belevingswereld van je leerling..
We hebben veel meer geleerd over de effecten van muziek en de effecten van bepaalde methodes…

Ik ben dus echt zo’n musicus die zelf ook graag wil blijven leren. In deze tijd van Corona valt het niet mee. Onlangs werd een congres waar ik hoopte veel te leren afgelast. Begrijpelijk en goed ook. Gezondheid is belangrijker!
Maar gelukkig zijn er ook veel mogelijkheden in de digitale wereld, en dat is dus ook waar ik me deze weken veel begeef om extra kennis op te doen!

Zo ben ik momenteel bezig met het leren over het opzetten van een online muziekcursus, maar ook ben ik bezig met psychologische effecten van lesmethodes en manieren van werken met een orkest… Superleuk, heel erg interessant en inspirerend! Bij blijven kost tijd maar geeft zoveel energie!

En dat bracht me eigenlijk ook op het volgende: stel jij bent een koperblazer die een aantal jaren geleden les heeft gehad.. Ook jij kan bij blijven! Door af en toe eens een coaching sessie te plannen bij een coach of docent. Dat kan natuurlijk bij mij, dat zou ik tof vinden, maar je kunt ook een andere docent kiezen.
Je hoeft niet meteen echt les te gaan nemen, soms is een enkele sessie, een soort workshop al genoeg om je weer inspiratie te geven.
Goed idee, toch?! Wil je een coaching bij mij boeken?
Dat kan, het kan zelfs online, meer corona Proof kan het niet! Ik werk via Muziekonderwijs, zodat jij verzekerd bent van een veilige lesomgeving én een veilige betaling…

Ik hoop van je te horen/lezen!

Herfstvakantie

Heerlijk, deze week is het herfstvakantie! Eventjes bijtanken en tot rust komen in deze vreemde Corona-tijd.
Ik heb getwijfeld of ik deze week weer een webinar wilde verzorgen voor jullie, maar ik heb besloten dat dit keer niet te doen in de vakantie.

Achter de schermen ben ik wel heel hard aan het werk met het ontwikkelen van nieuwe workshops, dus over een tijdje gaat er zeker weer een webinar komen, maar deze week wilde ik mezelf eventjes wat extra rust gunnen.. Hoewel, extra rust is niet het juiste woord… Het komt er vooral op neer dat ik mezelf een vaste verplichtingen wilde opleggen voor deze vakantie, zodat ik de week gewoon kan nemen zoals het komt. Lekker leven in het moment en inspiratie opdoen door wat ik tegenkom!

Een tip voor jullie voor deze vakantie is deze quote van Einstein:
‘Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je altijd kreeg’

Laat je eens verrassen, doe eens iets nieuws, luister eens naar onbekende muziek, probeer eens te improviseren als je dat nooit hebt gedaan, het verrijkt je (muzikale) leven!

IK BEN VOOR #meermuziekindeklas

Vorige week woensdag werd het muziekopleidersakkoord ondertekend. In dit akkoord sluiten de pabo’s en conservatoria een samenwerking voor de lange termijn. Dit is een enorme stap op weg naar muziekonderwijs voor álle kinderen op álle basisscholen in Nederland!

Tja, toen ik een klein Judithje was, toen had ik ouders en andere familieleden die veel met muziek deden. Ze hebben me nooit gepusht, maar het maakte het wel gemakkelijk om muziek te gaan leren: ik zag het immers zoveel in mijn omgeving.

Op school.. Als ik terugkijk werd daar nou ook niet enorm veel aan muziek gedaan. Ja we zongen wel veel, en 1x deden we een heel tof project samen met de plaatselijke fanfare. Toen mocht je je eigen instrument maken, ik knutselde van een verfemmer een snaredrum, en met mayonaise-emmers maakte ik daar nog weer bongo’s aan vast.. Het was fantastisch, en de andere kinderen op school maakten zo ook kennis met de muziek die ik stiekem al een beetje kende.

Als ik dan kijk naar deze tijd: muziek is op dit moment te weinig een vast onderdeel van het leven van kinderen, en dat terwijl het zoveel goeds brengt, juist ook voor hun ontwikkeling. Muziek moet meer (net zoals sport) een vast onderdeel van het onderwijs worden. Zo krijgen alle kinderen iets van muziek mee, en op termijn zullen er wellicht ook meer kinderen blijvend iets met muziek gaan doen in hun vrije tijd, en dat is dan weer goed voor de vele muziekverenigingen!

Dus natuurlijk ben ik voor #meermuziekindeklas!

Wist je trouwens dat ik ook leuke workshops en lesprogramma’s voor het primair onderwijs heb?! Wil je er meer over weten?
Neem dan snel contact met me op, zodat we kunnen kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen!

Mondkapjes en ademhaling

Sinds vorige week dinsdag is er een dringend verzoek om in openbare ruimtes een mondkapje te dragen, zolang je geen zitplaats hebt…
Ik ga hier niet in op de zin en onzin van het gebruik van mondkapjes. Ik ben van mening dat we alles moeten doen om dat virus er snel onder te krijgen…

Maar mondkapjes en ademhaling, dat is een dingetje.. Veel mensen klagen over benauwdheid en/of moeilijk ademen als ze een mondkapje moeten dragen…
En ik kan me dat voorstellen, daarom hier wat tips om rustig te kunnen blijven ademen.

Het allerbelangrijkste is dat je zelf probeert ontspannen te blijven, dat begint al met je houding. Focus vooral op het ontspannen houden van je schouders en je gezichtsspieren.

Ik raad je ook aan om alvast thuis een beetje te oefenen met het mondkapje. Zo raak je eraan gewend in een veilige vertrouwde omgeving en dat maakt het gemakkelijker om het straks in een openbare ruimte te dragen.
Experimenteer ook met verschillende soorten mondkapjes (er zijn nogal wat verschillende stoffen beschikbaar en zoek het mondkapje dat het meest comfortabel voor je voelt)

En dan je ademhaling… Probeer zoveel mogelijk door je neus te ademen. Dat is sowieso een goed idee in deze tijd omdat in je neus de lucht die je binnenkrijgt wordt gezuiverd, en in je mond niet. Een ander voordeel van de neusademhaling is dat deze de buikademhaling stimuleert waardoor je rustiger en ontspannener kunt blijven.

Ik wens je veel succes!

Heb jij andere vragen mbt ademhaling? Laat het me weten, wellicht kan ik je verder helpen! Wist je dat ik ook een workshop over ademhaling heb ontwikkeld?
Hier lees je er alles over!

Composities en arrangementen van mijn hand op Sonolize

Een aantal weken geleden zag ik op social media een artikel over het platform ‘Sonolize’.
Sommigen van jullie hebben er misschien ook over gelezen, voor de anderen zal ik uitleggen wat het inhoudt.

Sonolize is een website waar componisten hun composities en arrangementen kunnen verkopen (uiteraard krijgen de platformbouwers ook een deel van de verkoop), en muzikanten of orkesten kunnen er muziekstukken kopen…

Het trok mijn aandacht en het kreeg een plekje ‘in mijn achterhoofd’ voor een wat rustiger moment.
Afgelopen week was er zo’n rustiger moment en ben ik er eens goed voor gaan zitten. Composities en arrangementen verkopen is vaak lastig: uitgevers, auteursrecht etc… Ik componeer en arrangeer best regelmatig wat dingen, maar echt uitgeven dat kwam er eigenlijk niet van. Via Sonolize kan dat nu wel en eigenlijk betrekkelijk eenvoudig..

Ik heb me dus ingeschreven en gelijk een drietal composities geüpload voor verkoop. Natuurlijk zal die collectie binnenkort worden aangevuld!

Dezelfde dag al ontving ik een enthousiaste mail van de Sonolize terug: dat ze het fijn vonden dat ik de weg naar hun platform had gevonden én dat ze blij waren dat ik daarmee de allereerste vrouwelijke componist op hun platform was! Superleuk dus!

Nieuwsgierig geworden? Neem vooral eens een kijkje!

De kracht van muziek

Ik verbaas me steeds weer over de kracht van muziek. Zoals sommigen van jullie wellicht weten heb ik me een aantal jaren geleden verdiept in muziektherapie, en destijds ook als vrijwilliger bij een zorginstelling in de zomervakantie muziektherapie mogen ondersteunen.
Een fantastische ervaring.. Helaas ontbreekt me de tijd om dat vrijwilligerswerk te blijven doen, maar ik wil jullie eigenlijk deze week wel wat meer vertellen over de kracht van muziek in de zin van muziektherapie.

Mensen gebruiken muziek al sinds de oudheid om een beter gevoel te krijgen. Maar muziektherapie is natuurlijk veel meer dan alleen maar een goed gevoel. Bij muziektherapie gebruik je eigenlijk muzikale parameters om emoties te beïnvloeden.

Na de Tweede Wereldoorlog kwam de inzet van muziektherapie in de zorg eigenlijk echt op gang. In die tijd kwam er meer aandacht voor het welzijn van de patiënt, met name psychiatrische patiënten. Dit bood ruimte aan meer creativiteitsontplooiing en therapeutische interventies als aanvulling op de medische behandelingen. Muziektherapie wordt ingezet bij verschillende mensen: mensen met een depressie, met verslavingsproblemen, maar ook bv bij personen met Parkinson, met ADHD of autisme en in de ouderenzorg (bv bij dementie).

Muziek kan een gevoel van vertrouwdheid geven omdat het herinneringen oproept. Door dat vertrouwde gevoel kunnen mensen rustiger worden. Het ritme van muziek kan mensen aanzetten om te gaan bewegen.
Muziek kan ook spanning en stress reduceren, en dan gaat het niet alleen om het gevoel van stress maar ook de lichamelijke stressreacties zoals hoge bloeddruk en hoge hartslag. Het is dan wel belangrijk dat je met de gekozen muziek aansluit bij de behoeftes van de betreffende persoon.

Wat is dan de beste muziek voor het brein, de beste muziek om die gevoelige snaar te raken? Tja, het belangrijkste is dat je de muziekkeuze zo goed mogelijk afstemt op de persoon waarvoor je de muziek speelt.

Ikzelf vind dit dus een heel interessant fenomeen en probeer me in mijn vrije tijd vaak te verdiepen in wat muziek met het brein doet. Wellicht dat dat op een later moment ook zeer van pas komt in mijn eigen muziekpraktijk. Ik zou het onwijs tof vinden om bv met een (klein) ensemble wat dingen op dit gebied te gaan ondernemen, en wie weet liggen er zelfs mogelijkheden voor onze blaasorkesten…
Ook weer zo’n stukje kansen pakken?! Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken!