fbpx

Radio-uitzending Klassiek in en om Breda

Tijdens de zomer niet iedere week een even lang blog artikel, maar dit keer wel een hele actuele!

In de zomer ligt het muzikale leven een beetje stil, en zo ook voor de speciale radio programma's over muziek.
Nu zorgen mensen in omroepland altijd wel voor een goed gevulde agenda, als het moet zelfs met herhalingen van eerdere uitzendingen. Bij 'Klassiek in en om Breda' doen ze dat niet, daar gebruiken ze de zomer voor het uitzenden van diepte-interviews.

Twee maanden geleden werd ik door Kees van der Spek geïnterviewd voor dit radio-programma van BredaNu en de ORTS. Aanstaande zondag is de uitzending.

10.00 -11.00u op BredaNu op 107,3 Fm of 92,9 op de kabel
17.00 -18.00u  ORTS op 106,2 Fm of 92,9 op de kabel

Kun je beide omroepen niet beluisteren? Een dag later is het hele interview ook te beluisteren via www.klassiekinenombreda.nl 

Ik ben benieuwd hoe je het interview en de muziekkeus vindt!

Optreden in de vakantie!

Deze week staan er plots weer wat (leuke!) muzikale verplichtingen op het programma, ondanks de zomerstop. Je leest er alles over in dit blog-artikel!

Efteling

Vandaag, 3 augustus 2022, gaat het dan eindelijk gebeuren: het Opleidingsorkest van Amor Musae gaat optreden in de Efteling. Het was een lang gekoesterde wens van de orkestleden om een keer te mogen optreden in de Efteling. Het leek maar niet te lukken, maar vlak voor de zomer kwam er een berichtje uit het beroemde pretpark: in de zomer waren er nog een aantal dagen vrij om in te vullen! Wow! Gelukkig konden we een dag vinden dat zo'n beetje het hele orkest kon, en vanuit de Efteling kwam al snel akkoord op deze aanmelding. Zodoende gaat het nu dan echt gebeuren: optreden in de Efteling!
Het zou natuurlijk tof zijn als jullie komen luisteren/kijken. Dus ben je toevallig in de Efteling? Hou ons in de gaten, we spelen om 12.00, om 13.00, om 17.00 en om 18.00...

Toeristenkerk Dishoek

Soms komen er van die muzikale cadeautjes op je pad.. Aanstaande zondag speel ik met trio 'de Muzieketiers' tijdens de viering in de toeristenkerk in het Zeeuwse Dishoek. Eerder dit jaar was ik daar al te gast met mijn ensemble 'de Bovenblazers' en wat was dat ongelooflijk mooi om te doen. Wat werden we dankbaar ontvangen ook. Ik kijk er dus al enorm naar uit om komende zondag weer mee te werken aan zo'n mooie viering. 

Top-tips voor muzikale zomerinspiratie!

De vakantie is nu in het zuiden van Nederland echt begonnen en ook voor mij liggen vrijwel alle muzikale activiteiten stil. 
Wel heb ik nog 2 optredens staan in de komende weken. 
In dit blog geef ik je wat muzikale tips voor deze zomer!

Concerten bezoeken

Een toffe zomerconcertserie is die van de Vriendenloterij Zomerconcerten in het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam! 

De keuze is reuze, er is voor ieder wat wils en de prijzen zijn heel schappelijk. En ben je toevallig lid van de Vriendenloterij, dan krijg je ook nog eens een lekkere korting op de toegangsprijs! 

Podcasts luisteren

Er zijn een aantal leuke muzikale podcasts te beluisteren op dit moment:

- In Hermenie
Een podcast waarin Karlijn van Kruchten op zoek gaat naar het geheim van een harmonieorkest.
- Diep in de muziek
Een podcast waarin Zoran Rosendahl in gesprek gaat met bekende componisten.
- Movie Masters
Jeroen van Inkel en Jeroen Schuyt nemen je mee in de wereld van de filmmuziek.

Heb jij nog aanvullingen? Dan hoor ik het graag!

Leesvoer

Hier een mooi lijstje met interessante boeken:

- De wiskunde van muziek
- Singing in the brain
- Alles begint bij Bach
- De muzikale mens
- De magie van de maestro
- De mythe van de maestro
- Het geheim van het Koninklijk Concertgebouworkest
- Blaasmuziek tussen gisteren en morgen
- Van opmaat tot slotakkoord


Heb je aanvullingen? Dan hoor ik het graag!
 

Workshops

Ga deze zomer eens een muzikale uitdaging aan met een muzikale workshop buiten je comfortzone. Wat dacht je van een DJ-workshop? Of een workshop djembé? Ga eens googlen, er is genoeg te vinden op verschillende plaatsen in Nederland!

Je kunt ook op mijn Youtube-kanaal kijken voor korte muzikale lessen over bv zelf componeren! 
Of neem contact met mij op om nu eindelijk een workshop ademhaling of omgaan met podiumangst.

Op en top presteren met je orkest

De afgelopen week was een week boordevol concerten, en meer dan eens kreeg ik dan ook twee vragen:
- zoveel concerten achter elkaar is dat niet heel zwaar?
- hoe zorg je ervoor dat je het beste uit je muzikanten haalt?
Vandaag een antwoord op die twee vragen!

Zwaar?

Natuurlijk is het fysiek pittig om een aantal concerten in korte tijd te dirigeren. De andere kant is dat ik niet voor niks iedere week sport (hardlopen en fietsen). Dus mijn conditie is goed genoeg omdat aan te kunnen. En ja, natuurlijk is het bij concerten met zomerse temperaturen zwaarder, maar als ik eenmaal bezig ben is het alleen de muziek die nog telt.
Dus dan ga ik er vol voor!
En ik denk dat de grote truc is om voor jezelf buiten de concerten om alles rustig te maken: dus bewust tijd maken om (extra) te slapen, of om even een extra ommetje te maken.
Dat laatste brengt me bij het mentale aspect. Bij een concert wil je opperste concentratie van je muzikanten, maar die opperste concentratie en focus heb je als dirigent zelf ook nodig. 
En ik denk dat ik dat deel na Corona misschien wel het lastigst vind: focus houden. Maar juist daarvoor is die extra rust en ruimte buiten de concerten om zo belangrijk: dan kan je jezelf helemaal resetten voor een volgend concert!

Op en top

Je haalt het beste uit je muzikanten door hen vertrouwen te geven, daar ben ik vast van overtuigd. Dat kan even een bemoedigend knikje zijn tijdens het concert, of een peptalk vooraf. Maar veel meer nog is het de manier van werken tijdens repetities. 
Als dirigent wil je natuurlijk zoveel mogelijk minpuntjes verbeteren. Maar de manier waarop je dat aanpakt is bepalend voor het vertrouwen van je orkestleden. Als je hen positief blijft benaderen zal het vertrouwen groter zijn en daarmee het kans op succes het grootst. 
Natuurlijk zeg ik in the heat of the moment ook weleens iets waarvan ik later denk: oei dat was minder handig zo. Maar in het algemeen probeer ik altijd mijn orkestleden positief te benaderen, en ook te werken vanuit het wij-gevoel. 

Wat mij betreft is dat de manier om mensen het beste uit zichzelf te laten halen. 
Ik zeg nu niet dat deze manier heilig is hoor, maar dit is wel wat heel goed bij mij past!

Brabantse Wal Midzomer Concert 2022

Net zoals veel orkesten heeft ook de harmonie van muziekvereniging de Scheldezonen waar ik dirigent ben, lang moeten wachten op een after-corona concert. Afgelopen september werd een tof optreden gegeven op een lokaal muziekfestival, maar daarna stak Corona weer de kop op en bleef het stil... Nou ja, er werden online wel weer wat dingen gedaan, maar een echt concert, dat bleef achterwege. Aanstaande zaterdag is dan eindelijk weer het eerste concert in maanden! En wat voor eentje: het traditionele Brabantse Wal Midzomer Concert!

Jaarlijks (Corona niet meegerekend) organiseert de harmonie dit zomerconcert. Een concert in een gemoedelijke sfeer in samenwerking met 'huisband' Leo & the Crickets. Een concert ook waarin aardig wat popnummers voorbij komen.. In de winter wordt sinds enkele jaren het wat meer klassiek getinte winterconcert georganiseerd.

Het zomerconcert van dit jaar belooft ook weer een heerlijk avond te worden, en hopelijk zijn de weergoden ons goed gezind, zodat het muzikale feest buiten gevierd kan worden op het plein voor MFC Kloosterhof. Bij slecht weer vindt het concert plaats in de hal van MFC Kloosterhof.

Wat er zoal op het programma staat: het gaat van filmmuziek en muziek van tv-series tot een heuse paso doble van Robbie Williams tot Snarky Puppy. Na de pauze wordt vrijwel alle muziek door harmonie en band samen uitgevoerd. De band zal echter ook een aantal nummers zonder de harmonie vertolken.

In de pauze is er een verloting, en er worden dit jaar ook borrelplankjes verkocht. De toegang tot dit muzikale zomerfeestje is helemaal gratis, dus ik zou zeggen: noteer 16 juli 20.30 in de agenda en kom gezellig luisteren en genieten!

Startende blazers

Ikzelf ben bezig met een redelijk grootschalig schoolproject, maar ik hoor in mijn omgeving meer verenigingen die een schoolproject draaien. Vaak wordt zo'n project afgesloten met een soort instrumentencarrousel waarbij kinderen zelf mogen proberen om geluid te krijgen uit een instrument.

Vanuit ouders komt dan vaak de vraag: is 'ie niet te jong? Daarom vandaag: wanneer start je met welk instrument?

De belangrijkste bepalende factor hiervoor is altijd de lichaamsgrootte, daarom is de specifieke leeftijdsinformatie een beetje vaag, maar het biedt op zijn minst een ruwe richtlijn:

- Fluit: beginleeftijd tussen 7 en 10 jaar, niet vóór de basisschoolleeftijd
- Trompet, hoorn en tenortuba: beginleeftijd rond 8 jaar; de voortanden moeten gewisseld zijn
- Trombone: hier geldt hetzelfde als voor de trompet, alleen is de lengte van de armen ook van belang. Er zijn ook speciale kindertrombones voor de fanatiekelingen!
• Saxofoon: beginleeftijd rond de 10 tot 12 jaar, voor de ongeduldigen ook vanaf 8 jaar.
• Fagot en hobo vanaf een jaar of 11/12

Het is zinvol dat de kinderen door een ervaren muziekleraar met pedagogische opleiding worden begeleid. Professionele instructies voor een juiste houding en gestructureerd, motiverend leren zijn belangrijk zodat er geen blokkadefouten insluipen. Denk dus niet: laat het kind maar eerst wat aanrommelen, als het dan leuk genoeg is mag hij/zij op muziekles! 

Hadden ik trouwens al gezegd dat er bijvoorbeeld linkshandige fluiten, trompetten en andere blaasinstrumenten zijn?

het WMC, daar moet je geweest zijn!

Het Wereld Muziek Concours staat voor de deur. Een hele maand vol blaasmuziek in Kerkrade. Sommige mensen kunnen niet wachten, anderen vinden het maar niks, want zo'n concours dat is toch achterhaald?! De laatste tijd wordt mij ook vaak de vraag gesteld hoe ik tegen concoursen in het algemeen en het WMC in het bijzonder aankijk. Tijd om daar eens een blogje aan te wagen.

Laat ik voorop stellen dat concoursen voor mij persoonlijk geen absolute must zijn! Je kunt het niveau en de focus van een orkest en haar leden ook opkrikken als je toewerkt naar grootse andere optredens. Mijn ervaring is dat veel orkestleden zich voor een groots opgezet concert vaak beter kunnen motiveren dan voor een concours. Het argument dat concoursrepertoire zwaar is, dat gaat al een tijd niet meer op, je hebt daar best wel de nodige vrijheid in om een programma uit te voeren dat past bij het orkest.

Dus als een orkest graag op concours wil, dan ben ik de eerste die daarin meegaat, mits iedereen erachter staat. Maar wil een orkest dat pertinent niet, dan ben ik zeker niet degene die gaat roepen dat concoursdeelname van levensbelang is voor een vereniging. 

Ik ben van mening dat je vooral moet doen wat past bij het orkest en de mensen. Ik zie een concours zeker als een middel om het niveau van een orkest op te kunnen krikken en mensen te prikkelen om net dat stapje extra te zetten. Maar dat doel kun je ook met andere uitvoeringen bereiken. Het is maar net wat beter bij de vereniging past.

Maar dan het WMC.. Het WMC is een must voor iedere blaasmuziekliefhebber. Nog niet eens per se om daar te spelen, maar zéker om daar te gaan kijken en luisteren. Sfeer proeven, inspiratie opdoen. Andere muziekculturen ontmoeten, vriendschappen opbouwen. En als ik je dan een tip mag geven: veel buitenlandse orkesten zijn al een aantal dagen voor hun optreden in Nederland. Probeer er een weekje Limburg van te maken en ga in de week voor de wedstrijden ook eens langs bij try-out-concerten etc..  Je doet daar zoveel toffe contacten op en je leert zoveel over hoe blaasmuziek in andere landen en werelddelen wordt beleefd!

Heb ik je enthousiast gemaakt? Via www.wmc.nl zijn er tickets verkrijgbaar!

Muziek, geheimschrift?!

Laatst gaf ik les op een basisschool. Een jongetje vroeg hoe muzikanten weten wat ze moeten spelen als ze allemaal van die bolletjes op papier zien. Ik zei: 'het is een soort geheimschrift, wat alleen muzikanten leren en kennen'. En dat klopt eigenlijk wel natuurlijk. Muziek is daarmee een wereldtaal die muzikanten overal ter wereld spreken.

Zoals sommigen van jullie wellicht wel weten, publiceer ik op mijn social media kanalen iedere zondag een muzikale puzzel: een woordzoeker, een kruiswoordraadsel, een cryptogram, of een aantal anagrammen. Maar wisten jullie dat er in muziek zelf soms ook woorden verstopt zitten? Zo wordt muziek écht geheimschrift! Je leest er meer over in dit blog-artikel!

Een muzikaal cryptogram
Een muzikaal cryptogram is een reeks muzieknoten die verwijst naar een tekst in letters. Meestal door een soort logische relatie tussen notennamen en letters.
De meest voorkomende en meest bekende voorbeelden zijn van componisten die hun eigen naam of namen van hun vrienden als thema of motief gebruikten in hun composities.
Zeldzamer is het gebruik van notenschrift om gecodeerde berichten door te geven, om bijvoorbeeld spionage te voorkomen. 

Het ontstaan

Tot aan de Barok kwamen dit soort muzikale geheimen in composities niet of nauwelijks voor. De eerste muzikale cryptogrammen zien we bij Josquin de Prez in zijn Missa Hercules Dux Ferrarie. De tijdgenoten van de Prez; Adriaan Willaert en Constanzo Festa volgden zijn voorbeeld.  

Verdere ontwikkeling

Omdat notennamen alleen betrekking hebben op de letters A t/m G, worstelde men met het probleem hoe de rest van het alfabet versleuteld moest worden. Historisch gezien zijn er twee oplossingen, die we voor het gemak de 'Duitse' en de 'Franse' worden genoemd.

In de Duitse methode werd de Bes uitgeroepen tot B, en de B werd een H.
De meest voorkomende muzikale cryptogram is misschien wel het BACH-motief.
Andere notennamen werden verkregen door te luisteren hoe je de letter uitspreekt. Bijvoorbeeld de noot es werd de letter S.
Componisten die een minder gemakkelijke naam hadden voor dit systeem, lieten de niet-muzikale letters uit hun naam weg. Je ziet dat bijvoorbeeld bij Brahms (Bes, A, B, Es)

De Franse methode ontstond laat in de 19e eeuw en lijkt eigenlijk meer op een normale codering. Deze methode werd ingevoerd door Jules Ecorcheville, redacteur van het. tijdschrift SIM.
De methode houdt in dat de noten A tot en met G voor de noten A tot en met G staan en daarna begint de telling opnieuw. Dus H klinkt als A en I klinkt als B. Omdat 1 noot op deze manier meerdere letters kan symboliseren, is het ontcijferen van deze cryptogrammen wel een grotere opgave!

Wat kun jij hiermee?

Je kunt natuurlijk denken: ja leuk, maar wat moet ik hiermee?
Je moet er helemaal niks mee, maar misschien is het wel leuk om te kijken of er codes zijn verwerkt in stukken die jij speelt?!
Of misschien kun je zelf een solowerkje schrijven voor jouw instrument met daarin een codewoord? Of misschien wel de naam van je (geheime) grote liefde?! 
Hoe ziet jouw naam er eigenlijk uit in muzieknoten?

Ik hoop dat ik met dit artikel jouw creativiteit een beetje heb aangewakkerd! 
Laat je het me weten als je ermee aan de slag bent gegaan? Ik ben erg benieuwd!

Zó kun je studeren met een stemapparaat

Sommige muzikanten hebben zo'n app op hun telefoon. Tot voor kort was ik daar niet zo'n fan van, want die apps waren niet altijd even goed gekalibreerd en gaven daardoor soms een vertekend beeld. Tegenwoordig zijn er toch ook al een aantal heel aardige apps die de functie van een stemapparaat kunnen overnemen.
Maar hoe ga je nou thuis aan de slag met je stemapparaat of je app? Daarover lees je vandaag alles in mijn blog!

Wat je kunt leren van studeren met een stemapparaat?

Je kunt iets leren over de algemene stemming /intonatie van jouw instrument, en je kunt leren wat je moet doen om de algehele stemming te verbeteren, maar ook wat je moet doen om de zuiverheid van 1 of meerdere specifieke noten te verbeteren.

Hoe ga je te werk?

  1. Stem je instrument af op een gangbare stemnoot (voor koperblazers bv een C)
  2. Speel nu een chromatische toonladder in het laagste register van je instrument en maak een voorlopige lijst van afwijkingen
  3. Als je het schema voor dit eerste octaaf hebt ingevuld, ga je terug naar de eerste noot en probeer je de noot te corrigeren aan de hand van je aantekeningen.
  4. Als je de oplossing per noot gevonden hebt, oefen dan om van een andere noot naar de probleemnoot te gaan.  Probeer de probleemnoot dan meteen goed zuiver te krijgen met de aanpassingen die je in stap 4 hebt gevonden.
  5. De volgende stap houdt in dat je de chromatische toonladder opnieuw speelt, maar nu in octaven. Die vergelijk en corrigeer je ook weer met het stemapparaat erbij. Doe de correcties niet met je instrument , dat is niet de bedoeling van deze oefening. 
  6. Zorg dat je deze octaafoefening onderdeel maakt van je studieroutine en ga steeds meer op je eigen oren vertrouwen.

Toch nog even over die apps

Ik schreef al dat ik niet een groot fan van de stem-apps ben. Als je toch graag met een app werkt, of geen budget hebt voor een stemapparaat, kies dan in elk geval voor een app die je chromatisch kunt instellen en waarin je ook de A op een specifiek aantal hertz kunt instellen. Normaal gesproken kiezen we voor 442 hertz. Zorg bovendien dat je met je app in een zeer stille ruimte zit. Een app pikt namelijk vaak ook achtergrondgeluiden op en kan daardoor onnauwkeurig zijn.

Drie tips om jouw ruimte soundproof te maken

Woon jij in een ruimte met veel huisgenoten en buren? Grote kans dat ze het kunnen horen als jij muziek maakt! Het geluid of tikje van een instrument verplaatst zich al snel door muren, plafonds en ramen. Misschien ben jij in de gelukkige omstandigheid dat jouw buren het niet vervelend vinden dat jij musiceert, of misschien heb je goede afspraken met hen kunnen maken over wanneer jij studeert.

Maar mocht jij echt op zoek zijn naar geluidsdemping, dan is dit blogartikel voor jou! We gaan namelijk kijken hoe we jouw ruimte soundproof te maken. En wees gerust, je hoeft lang niet altijd grootschalige aanpassingen te doen.

In dit artikel geef ik je een aantal tips om je ruimte makkelijk soundproof te maken. Vaak kun je met een paar kleine veranderingen al veel resultaten boeken, dus lees snel verder!

Tip 1: Pas je ruimte aan

Natuurlijk zorg je ervoor dat je de beste ruimte kiest om te musiceren. En daarmee bedoel ik dat je een ruimte kiest waarin je zo weinig mogelijk direct contact hebt met buren naast, boven of onder je. Als je de luxe hebt, zorg dan dat je oefenruimte niet grenst aan andere woningen. Hoe meer muren tussen je buren en je instrument, hoe beter. Het beste is natuurlijk om in een vrijstaande ruimte te repeteren, bijvoorbeeld een tuinhuis of schuur.

Tip 2: Gaten en kieren dichten

Als je geluid wilt dempen in jouw studeerkamer is het handig om te weten dat geluid zich verplaatst via trillingen in de lucht. Zolang de lucht in jouw kamer niet makkelijk in contact kan komen met lucht buiten je kamer, wordt geluid gedempt.

Als je er op gaat letten dan zit je ruimte waarschijnlijk vol met gaten en kieren. Denk bijvoorbeeld aan de randen rondom ramen en deuren. Misschien zitten er zelfs gaten voor verwarmingsbuizen of een airconditioner in je kamer.

Geluid kan zich makkelijk door deze gaten verplaatsen. Ook al doe je de deur of het raam dicht, er zijn altijd kiertjes waar geluid zijn weg door vindt. Bij buizen geldt hetzelfde.

Door tochtstrips te plaatsen rondom de deuren en ramen in jouw ruimte maak je het een stuk moeilijker voor het geluid om naar buiten te ontsnappen. In andere kieren en gaten van buizen zou je purschuim kunnen spuiten. Ook kun je een geluidsisolerende voering om je buizen doen. Zorg er ook voor dat er (bij voorkeur zware) gordijnen voor je ramen en deuren hangen. Zware gordijnen vormen een hele goede geluidsdemping.

Wat ook kan helpen is om zware gordijnen of doeken voor je ramen en deuren te hangen. Zware gordijnen zijn een prima geluidsdemper!

Tip 3: Verminder reflecties

Geluid kan makkelijk reflecteren (terugkaatsen) tegen harde oppervlaktes. Denk bijvoorbeeld aan betonnen muren, metalen tafelbladen, glas en harde houten vloeren. Als je kamer dit soort muren, meubels, vloer of plafond bevat blijft geluid continu rond stuiteren in de ruimte. De kamer gaat galmen.

Je wilt dat het geluid in je kamer zo snel mogelijk wordt gedempt voordat het reflecteert. Dit doe je door materialen in je kamer te plaatsen die de energie van het geluid kunnen opnemen.

Denk bijvoorbeeld aan een dik vloerkleed. De muren kun je (net zoals de ramen) voorzien van dikke gordijnen. Oh ja, enne, ga niet aan de slag met eierdozen, want die geven lang niet zo'n groot effect! (En ik weet niet wat jij ervan vindt, maar ik vind eierdozen aan de muur ook nog eens oerlelijk!)


Het beste blijft echt goede afspraken te maken met je buren, maar met deze tips gaat het je vast lukken om de overlast te beperken! Je kunt natuurlijk ook een silent brass systeem gebruiken voor je koperblaasinstrument.