fbpx

Gehoortraining

Gehoortraining is een vast onderdeel van beroepsmatige muziekopleidingen. Ik heb in mijn conservatoriumopleiding heel wat uurtjes solfège gevolgd en nog veel meer uren zitten oefenen.
Ook bij de muziekexamens (theorie en praktijk) komt gehoorscholing tegenwoordig ruimschoots aan bod. Vaak krijg ik vragen waarom dat nou moet, en wat leerlingen hier nou toch aan hebben.. Ze zien het als een vervelend iets… Iets moeilijks!

Allereerst wat verstaan we onder de term gehoortraining? Kort samengevat is gehoortraining gericht op het op gehoor benoemen en uitschrijven van muziek.

Die vaardigheid kan weer een hulpmiddel zijn bij het uitvoeren, improviseren op of bewerken van bestaande muziek.  Indirect helpt het bij het harmoniseren van melodieën of het componeren van nieuwe muziek. Dat is gelijk het antwoord op de ‘waarom’-vraag.

Waaruit bestaat zo’n gehoortraining? 

  • Het leren benoemen en noteren van intervallen (melodisch en harmonisch)
  • Het leren herkennen en noteren van ritmes.
  • Het benoemen en noteren van akkoorden (harmonisch en melodisch)

Oefeningen

Het doen van korte oefeningen op de computer is een ideale manier om je hierin te trainen. Daarvoor bestaan verschillende handige computerprogramma’s en inmiddels ook apps voor iPad, iPhone en andere tablets. Eartrainer kent voor zelfstudie zo’n 160 aparte oefeningen en is zowel geschikt voor de beginnende als gevorderde muzikant.

De beste betaalde software voor de computer is earmaster, de beste gratis software is solfege, en de leukste sites om gehoortraining te doen zijn www.teoria.com en www.learn2hear.com
Ga voor het leren herkennen van ritmes naar Rhythm Pro HD, een app voor de iPad.

Het in notenschrift opschrijven van een liedje

Al deze oefeningen en tools zijn er uiteindelijk op gericht een muziekstuk, een liedje op gehoor in notenschrift te noteren. dat kun je het beste doen door een muziekstuk op te zetten.

  • Bepaal vervolgens eerst de toonsoort met behulp van je instrument. Meestal kun je dat bepalen aan de hand van de slotnoten.
  • Schrijf nu de melodie uit in maatsoort, toonhoogte en ritme. Controleer met je instrument erbij of de noten kloppen. Met andere woorden: speel wat je hebt genoteerd en controleer of dit overeenkomt met dat wat je hebt gehoord.

Het klinkt allemaal erg moeilijk, en ik kan me ook voorstellen dat het zo overkomt, maar zie gehoorscholingsoefeningen als een uitdagend spel dat je helpt om je muzikale vaardigheden te verbeteren. Sommigen spelen spelletjes als Candy Crush, muzikanten kunnen met gehoorscholing-apps aan de slag!

Uit het hoofd spelen: waarom en hoe?

Menig leerling vervloekt het onderdeel uit het hoofd spelen. De meeste van mijn pupillen gaat het eigenlijk we goed af, maar als ik orkestleden spreek over hun examens dan zijn ze vaak het meest nerveus voor het uit het hoofd spelen van een bepaald stuk. Waarom is dat überhaupt nodig, krijg ik vaak als vraag.. Want in het orkest spelen we toch ook niet uit ons hoofd??
Ik zal in deze blog proberen uit te leggen wat het nut is van uit het hoofd leren spelen!

Muzikaal geheugen

Waar het hier om gaat is ‘muzikaal geheugen’.
Gewoonlijk maakt een muzikant gebruik van wat we “spiergeheugen” noemen.
Herinneringen zijn natuurlijk niet opgeslagen in de spieren, maar verwijzen eerder naar een type geheugen, waar herinneringen verbonden aan bewegingspatronen versterkt worden door veel te repeteren.
Dat heet procedureel geheugen en het staat apart van andere geheugentypes, zoals die voor gebeurtenissen of voor algemene kennis. We gebruiken procedureel geheugen voor handelingen als autorijden, fietsen of typen op een toetsenbord.
Dit is het type geheugen wat ons onder het motto “oefening baart kunst” bijna automatisch dit soort handelingen laten verrichten. Het is vooral een kwestie van vaardigheid. Onder invloed van stress of angst kan dit procedurele geheugen haperen en krijgen we het gevoel alsof we geen adem meer kunnen halen. Dit  komt best nog al eens voor bij muzikanten,  bijvoorbeeld wanneer het procedureel geheugen door faalangst wordt ondermijnd, wat leidt tot speelfouten en black outs. De methode van muziek repeteren en oefenen  is erop gericht dit soort fouten te vermijden of snel te herstellen.

Maar alleen maar herhalen, de meest gebruikte strategie om muziek te studeren, voorkomt niet noodzakelijkerwijs het maken van fouten of vergeten van muzikale handelingen. Het is beter je interacties met de muziek meer te variëren door verschillende bronnen van geheugen aan te boren, voor het geval  één type geheugen het laat afweten. Muzikanten kunnen de muziek bijvoorbeeld in notenschrift uitschrijven om hun visueel geheugen te trainen of een harmonische analyse maken om hun herinnering aan de muzikale structuur meer te borgen in het geheugen.

Een andere aan te bevelen strategie is het muziekstuk te oefenen door op steeds op andere punten te beginnen. Procedureel geheugen vormt vaak ketens van opeenvolgende handelingen, waarbij elke handeling de herinnering aan een volgende triggert. Als een muzikant alleen maar steeds weer vanaf het begin een muziekstuk oefent, dan loopt hij de kans tijdens een concert, eenmaal afgeleid door gekuch of een mobieltje dat afgaat, minder snel de draad weer te kunnen oppakken, omdat de herinnering aan het volgende moment niet wordt geactiveerd.
Het besef, dat je op verschillende punten de draad weer kunt oppakken kan de kans op faalangst dusdanig verminderen, dat je daardoor ook minder vaak door black outs wordt getroffen.
Welnu, ook het uit het hoofd studeren van een muziekstuk helpt bij het opbouwen van je muzikale geheugen…
Het heeft dus wel degelijk zin!

Hoe pak je het aan?

Dan rest nog wel de vraag hoe je dat nou aanpakt, het uit je hoofd leren van een muziekstuk.

  1. Kies een studietechniek die het beste bij jou past:
    1. Leer het notenbeeld uit je hoofd. Lastige passages overschrijven is daarbij een goed hulpmiddel.
    2. Luister (in gedachten) naar de muziek, zing het in je hoofd mee.
    3. Speel het stuk in gedachten; onthoud de vingerzetting en speelbeweging. Wat in je lichaam is verankerd hoef je niet meer te onthouden. Je kunt het loslaten en vertrouwen op je vingers. (Als je het tenminste goed hebt ingestudeerd!)
    4. Een combinatie van de voorgaande technieken is de theoretische benadering, waarbij je het stuk onthoudt als een reeks muzikale patronen (toonladders, gebroken akkoorden, akkoordopeenvolgingen, omspelingen enzovoort).
    5. Voor de “lucky” few: met een fotografisch geheugen de bladmuziek als het ware voor je zien.
  2. Gebruik methodes uit computerspelletjes
    1. Herhalen tot het goed gaat en je het doorhebt
    2. Geduldig wachten tot het zover is
    3. Geconcentreerd oefenen werkt sneller
    4. In korte stukjes oefenen: grote taken zijn sneller klaar als ze in kleinere delen worden gesplitst
    5. Begin met iets makkelijks en bouw daarna op in moeilijkheidsgraad
    6. Het spel geeft nooit toe aan de speler als deze het level nog niet beheerst: kweek doorzettingsvermogen
    7. Blijf alles gebruiken wat je in het spel geleerd hebt om steeds meer tijd te besparen
    8. De weg naar je doel is zeker zo leuk als het doel zelf: je kunt meer plezier hebben van het oefenen dan uiteindelijk van het stuk kunnen spelen.
  3. Geheugentraining als een spel: vier het (beloon jezelf) als je door bent naar de volgende taak! Ben je er nog niet door? Bedenk een spannend verhaal bij de lastige plekken, geef ze een naam of maak er een tekening van. Oefen de betreffende plek(ken) nog een (paar) keer en probeer het dan opnieuw vanaf het begin.



4. De handgeschreven kopie in < 10 minuten.
Als je denkt, dat je een passage uit je hoofd kent, schrijf dan de eerste acht maten uit je hoofd op. Denk eerst aan de maatsoort, voortekens, het ritme, tempo (hoeveel tellen per minuut?) en dynamiek. Je mag tussendoor nadenken of het even doorspelen (zingen), maar niet in je bladmuziek kijken. Bedenk ook in welke maat en op welke sterkte een crescendo of decrescendo begint en eindigt en welke tonen verhoogd of verlaagd worden.

5. De stoomwals: een maat of passage onthouden door stampen en herhalen zoals de rijtjes van voorzetsels met bijbehorende naamval in het Duits of de elementen uit het periodiek systeem. Oefen er steeds één tegelijk. Werk beurtelings van voren naar achter en van achter naar voren.

6. Het reizende boek:

    1. Begin met de bladmuziek voor je neus
    2. Verschuif het boek / blad een eindje op de standaard
    3. Leg de muziek plat neer, nog wel zichtbaar maar lastiger te lezen
    4. Leg de muziek op kniehoogte
    5. Op de grond naast de voeten
    6. Op de grond achter je
    7. In een hoek in de kamer
    8. In een andere kamer

Ik ben benieuwd hoe jij het aanpakt! Wat werkt voor jou?! Heb je andere tips?

Op naar nog meer Muziekids studio’s!

Een aantal jaren geleden heb ik een opleiding creatieve therapie gedaan, waarin ook muziektherapie aan de orde kwam. Ik heb destijds ook enkele maanden als vrijwilliger meegedraaid met de muziektherapeuten van Stichting Surplus. Muziek is een fantastisch middel wat veelvuldig wordt ingezet in onder andere de ouderenzorg.  Ik heb met eigen ogen ouderen zien opleven bij het horen van de muziek die ik voor hen speelde.

Maar niet alleen ouderen hebben baat bij muziek, en zeker als je ziek bent kan muziek een heel goed aanvullend medicijn zijn, eentje dat je ook je ziek zijn even doet vergeten!!

Stichting Muziekids

Pas geleden kwam ik in contact met Koert Hommel, toetsenist bij onder andere de coverband On Cue en bij Tak & Band. Koert en ik delen onze passie voor muziek, én de overtuiging dat muziek een krachtig medicijn is.. 
Koert vertelde me over zijn kennismaking met de stichting Muziekids
Koert is zelf met grote regelmaat in een ziekenhuis te vinden, aangezien hij een chronische pijnpatiënt is. Op die manier is hij ook in aanraking gekomen met Muziekids, en de stichting won vrijwel meteen zijn hart. 

Wist je trouwens dat Koert een heel tof blog heeft? De titel ervan is Er zit muziek in mijn leven, en hij schrijft in een heel prettige schrijfstijl over alle onderwerpen die hem aan het hart gaan: van reizen tot muziek, van pijnbestrijding tot Muziekids.  Zeker de moeite waard om je aan te melden voor zijn blog! Ikzelf lees het al geruime tijd met veel plezier en interesse!

Maar terug naar Muziekids waarvoor Koert zich dus vol overgave inzet. De stichting zet zich in om uiteindelijk in iedere provincie een Muziekids studio op te zetten voor zieke kinderen.
In mijn lespraktijk zie ik kinderen al heel blij worden van muziek, maar hoe tof is het dat deze stichting ervoor wil zorgen dat zieke kinderen door middel van muziek hun ziekte eventjes kunnen vergeten?!
Maar hoe dan? Nou door kinderen in het ziekenhuis muziek aan te bieden, niet alleen passief door hen te laten luisteren naar muziek, maar vooral juist actief: kinderen actief laten bezig zijn met muziek in de Muziekids studio! 

 


Wil je meer lezen over Muziekids én doneren? Doneer een tientje en krijg dan het speciale Muziekids Magazine als dank.
Hierin lees je alle ins en outs van de stichting!

Muziekids studio?!

Nu hoor ik jullie denken een Muziekids studio? Maar wat moet ik me daar dan bij voorstellen?

Nou dat zit zo:

Zo'n Muziekids Studio is eigenlijk het muzikale hart van een ziekenhuis met een positieve uitstraling op de gehele omgeving. In de Muziekids Studio’s begeleiden ervaren studioleiders en musicerende vrijwilligers op professionele wijze de jeugdige patiënten, om ze zo even de stress van het ziek zijn, de pijn, angst en het gemis van thuis te doen vergeten.

Fantastisch toch?

Op dit moment zijn er door heel Nederland 5 Muziekids Studio's waar kinderen lekker even kunnen ontspannen en hun ziekte kunnen vergeten. 
Maar zoals gezegd is het doel om in iedere provincie, of beter nog in ieder ziekenhuis een studio te krijgen.

De kinderen die gebruik maken van de studio's zijn laaiend enthousiast! Stel je voor: in het ziekenhuis even heerlijk de dj uithangen, dan vergeet je al snel dat je ziek bent!!

Nu in deze Corona-tijd wordt er ook veel online gewerkt met bijvoorbeeld Ableton, Chrome Musiclab en Skeleton.

Koert heeft me gevraagd of ik op de één of andere manier een bijdrage kan en wil leveren aan deze fantastische stichting. Ja, natúúrlijk wil ik dat doen, want ik weet als geen ander wat de kracht van muziek is, en dat gun ik iedereen en toch zeker zieke kinderen..

Ik heb een tijdje nagedacht over hoe ik iets kan betekenen voor deze stichting.

Natuurlijk vraag ik jullie om, als je het kunt missen, iets te doneren aan de stichting. Op mijn website is hiervoor al geruime tijd een groene knop toegevoegd, en bij dit artikel vind je zelfs een QR-code. Zo wordt doneren wel heel eenvoudig: even scannen, doneren, en klaar!

Zelf ben ik, behalve mijn eigen donatie die ik natuurlijk al heb gedaan, nog zoekende naar hoe ik praktisch iets kan betekenen. 
Momenteel is de dichtstbijzijnde studio in het Elisabeth TweeStedenziekenhuis in Tilburg. Op korte termijn wil ik daar een keer een kijkje gaan nemen. Ik zou graag met eigen ogen zien hoe het er daar aan toe gaat, zodat ik dan ook kan zien wat ik zelf in zo'n studio zelf praktisch zou kunnen betekenen. Als muziekdocent denk ik dat ik ook echt wel iets kan doen daar, dus daar wil ik graag binnenkort eens verder onderzoek naar gaan doen. 
Natuurlijk zal ik daarover dan ook weer een blog schrijven.


Een beugel en een koperblaasinstrument

Ja, ik zie ze ook regelmatig in mijn lespraktijk: kinderen (en soms ook volwassenen) die plots een beugel krijgen en dan moeite hebben met trompet spelen... Veel mensen denken dat je met een beugel geen koperinstrument meer kunt spelen.  
Vandaag leg ik jullie uit dat dit net even anders ligt!

Vervelend gevoel

Jazeker, een beugel en een koperblaasinstrument spelen, dat is best even een uitdaging.. Voor sommigen is het zelfs een reden om te stoppen met spelen óf niet eens te beginnen…

Maar als je een beugel hebt kun je best op een koperen blaasinstrument spelen! Je moet alleen wel even weten hoe je het aanpakt...

Je zult merken dat je beugel in je lippen gedrukt wordt tijdens het trompet spelen. Niet iedereen heeft hier even veel last van, maar ik ken leerlingen waarbij de lippen tijdens het spelen beginnen te bloeden. Dat is natuurlijk níet de bedoeling!
Dus probeer vooral niet te lang achter elkaar te spelen. Bijvoorbeeld, wanneer jij gewend bent om iedere dag een half uur te spelen, dan kun je er voortaan voor kiezen drie keer 10 minuten te oefenen.
Veel beginners drukken naar gelang een oefening langer duurt  hun instrument steeds harder tegen de lippen.  Hun lippen hebben nog niet genoeg kracht om het langer vol te houden. Probeer dit te voorkomen! Stop als het niet meer gaat en speel op een later tijdstip verder.

Overigens zijn twee dingen nog wel belangrijk om te weten:

-met een beugel is het lastiger om een koperen blaasinstrument met een klein mondstuk te bespelen. Op een trombone, euphonium, bariton of tuba heb je er vaak veel minder last van!
– als je tanden te ver naar voren staan, kan dit door het bespelen van een koperinstrument ook verminderen.
Bespreek dit met je tandarts. Ik spreek uit ervaring! Een beugel is dan wellicht niet eens nodig…
– als je toch een beugel krijgt, vertel je orthodontist dan dat je een koperblaasinstrument bespeelt. Hij kan er dan voor zorgen dat de voorste snijtanden vlak komen te staan, dus niet meegaan in de ronding. Veel orthodontisten willen een mooie ronde lijn van je gebit maken, maar dit kan negatieve gevolgen hebben voor je toonvorming in het hoge register!

Een beugel is vervelend, maar zeker niet onoverkomelijk als je een koperblaasinstrument speelt! 

Gastblog door Nel van de Kleine Veilige Haven

 

De komende tijd zul je hier op mijn blog regelmatig gast-blogs aantreffen van andere (creatieve) ondernemers. 
Vandaag bijt Nel Snaterse het spits af. Nel is trauma-coach, die ik ken via onze gezamenlijke passie voor muziek. Vanaf deze plaats wil ik Nel heel hartelijk danken voor haar bijzonder interessante bijdrage!

Muziek bij stress of een traumatische gebeurtenis

Toen ik in 1998 mijn eerste kat in moest laten slapen en ik thuiskwam was de eerste muziek die ik hoorde ‘De waarheid” van Marco Borsato. Dit nummer heeft daardoor veel waarde voor mij gekregen. Als ik eens huilen wil, heb ik jarenlang dit nummer opgezet en de tranen kwamen vanzelf.

Herkenbaar?

Je bent boos en zou het op alles en iedereen willen afreageren. Gelukkig bespeel je een instrument en besluit een heel opzwepend stuk te gaan spelen, het liefst zo hard mogelijk.

Heb je het wel eens geprobeerd? En, het werkt hé?

Zomaar 2 voorbeelden van wat muziek met je psyché en emotie kan doen, en het laat zien hoe belangrijk muziek is.

Ik als traumacoach zie dat regelmatig.

Emoties

Vaak worden concrete herinneringen aan traumatische situaties uit je (vroege) jeugd uit het bewustzijn verwijderd en in een laatje gestopt, wat je ook bijna niet meer open krijgt. Maar hetgeen gebeurd is ligt wel opgeslagen in je brein, in dat dichte laatje, en in je lichaam.

In zo’n geval zie je vaak dat mensen geen contact met hun lichaam en gevoel kunnen maken, maar zich er ook niet zo bewust van zijn. Ze zijn hard bezig om aan de verwachtingen van anderen en de maatschappij te voldoen, dat is lastig, maar vaak makkelijker dan stil te staan bij wat hun nodig hebben. Als je dit maar lang genoeg volhoudt, zul je uiteindelijk ziek worden van uitputting.

Gevoel is vaak ook iets wat eng is, immers, als je je emoties zo lang hebt afgeschermd ontstaat de angst overspoelt te worden en de controle kwijt te raken. Soms zoeken mensen een andere uitweg: verslaving, emotie-eten, heel veel uitgaan, enz.

Dit doet het met je

Muziek is emotie en in muziek kunnen je gevoelens een veilig plekje krijgen en geuit worden. Hierdoor houd je zelf de controle over je emoties, je kunt het uit zetten of stoppen met spelen als het je te veel wordt.

Muziek maken en luisteren zet je lichaam als het ware in beweging. Beweging die je nodig hebt om dat opgeslagen trauma los te krijgen. Het is daarom ook niet gek dat muziektherapie onder de lichaamsgerichte therapie valt en er een aparte beroepsopleiding voor is.

Onderzoek heeft uitgewezen dat muziek je helpt bij o.a.:

* Depressieve gevoelens, want doordat het je lichaam in beweging zet, helpt het je ook om te ontspannen, en hierdoor verminderen angstige de depressieve gevoelens.

* Het vermindert stress in je leven. Het zorgt voor de verlaging van de productie van o.a. adrenaline (stresshormoon). En het maakt endorfine (geluk hormoon) vrij in je hersenen, waardoor je stemming verbeterd.

* Helpt bij herinneringen ophalen, het maakt je slimmer en verbetert je communicatievaardigheden.

Muziek luisteren gebruik ik bij het coachen regelmatig. Van welke muziek word je blij? Dat is haast een standaardvraag. Als je iets naars meegemaakt hebt, en je gaat dat verwerken, helpt de muziek waar je blij van wordt, om niet in dat nare gevoel te blijven hangen.

Die vraag wil ik jou eigenlijk ook stellen.

Van welke muziek word jij blij?

Draai of speel je die weleens als je je niet happy voelt?

Probeer het eens, je zult misschien niet gelijk blij zijn, maar je gaat wel voelen dat je die dip los kunt laten, dat jij uit die negativiteit kunt stappen. Kunt gaan denken in oplossingen in plaats van in problemen.

Zit jij niet lekker in je vel? En lukt het je maar niet dat om te draaien? Ik kijk graag samen met jou wat je daarin kunt veranderen door o.a. muziek in te zetten als hulpmiddel. Het maakt niet uit waar je woont, want het kan ook online. Neem contact op met me via info@dekleineveiligehaven.nl of bezoek mijn website: https://www.dekleineveiligehaven.nl

Podiumangst, een taboe aangepakt!

Zo'n 15 tot 25 procent van alle mensen die muziek beoefenen heeft last van podiumangst. De meesten van hen zijn vrouwen.  Er heerst, met name bij beroepsmusici, een enorm taboe op podiumangst. Veel professionals slikken bètablokkers voor belangrijke concerten... 
Twee weken geleden was er in de podcast van Podium Witteman aandacht voor podiumangst. Onder andere Mike Boddé vertelde over wat podiumangst met hem deed en hoe hij het aanpakt. 

Wat is podiumangst eigenlijk?

Alle ogen van de aanwezigen zijn op jou gericht. Een optreden lijkt op een wedstrijd en de angst blokkeert je. Je beseft dat iedereen ziet dat je nerveus bent, bloost, trilt, misselijk wordt of dat het zweet je uitbreekt.

Bij podiumangst is de angst vooraf nog het ergst. Deze angst komt het meest voor bij presentatoren, cabaretiers, zangers, toneelspelers en musici. Het staat je carrière flink in de weg. Veel mensen slikken medicatie tegen deze angst. Het geneest de angst echter niet.

Podiumangst is een sociale angst. Het heeft alles te maken met andere mensen. Je weet dat je het publiek niet kunt vragen of je het nog eens mag overdoen. In gedachten zie je dat alle blikken op jou zijn gericht. En je bent bang dat jouw performance helemaal de mist in gaat.

Podiumangst kan verschillende oorzaken hebben:

Algemene biologische kwetsbaarheid
(bv
neuroticisme, negatief affect)

Algemene psychologische kwetsbaarheid
(bv introversie, perfectionisme)

Specifieke ervaringen
(bv een mislukking bij een eerder concert of een familielid met een angststoornis)

Symptomen van podiumangst

Trillen  
Verstijven
Verhoogde hartslag
Droge mond
Zweten
Nervositeit
Misselijkheid
Duizelingen/ tintelingen
Willen vluchten
Negatieve gedachten
Steeds moeten plassen

Podiumangst aanpakken

Angst is een natuurlijke reactie van je lichaam die je niet kunt uitbannen. Wél kun je leren hoe ermee om moet gaan waardoor de angst minder of geen vat meer op jouw podiumpres(en)tatie heeft.

Dat kan op verschillende manieren:
- Medicatie
- Meditatieve interventie (bv yoga)
- Psychologisch fysiek gerichte interventies
- Cognitieve interventies
- Muziektherapie
- Counseling/Coaching

Misschien ben jij al bezig om jouw podiumangst aan te pakken met bijvoorbeeld coaching of counseling, maar misschien wil je een meer specifiek op podiumangst gerichte aanpak..  
Vanuit mijn ervaring als faalangstreductiecoach heb ik daarom een speciale workshop opgezet waarin je handvaten krijgt om je podiumangst aan te pakken.
De workshop kan  samengaan met counseling of coaching bijvoorbeeld bij De kleine veilige haven, maar is ook prima als op zichzelf staande workshop te volgen.

Vol vertrouwen het podium op

éen van de ontspanningsoefeningen uit de workshop:
Zoek een comfortabele zithouding, je voeten op de grond, je handen op je schoot en je rug tegen de leuning van een stoel.
We gaan nu om de beurt alle lichaamsdelen extreem aanspannen en dan daarna juist ontspannen.
•Handen en armen
•Gezicht
•Schouders
•Rug
•Buik
•Benen
•Tenen

Sluit af met een zogenaamde body-scan: voel bewust hoe alle lichaamsdelen nu voelen en merk dat je rustiger bent dan voor de oefening.

De workshop bestaat uit een aantal elementen:

- eerst kijken we hoe je zo efficient mogelijk kunt oefenen/studeren thuis en hoe je optredens zo goed mogelijk kunt voorbereiden. Hierdoor zullen je prestaties verbeteren en je angst afnemen.

- daarna krijg je verschillende strategieën en oefeningen aangereikt waarmee je aan de slag kunt om je podiumangst onder controle te krijgen. Je kunt hierbij denken aan ontspanningsoefeningen (waarbij adem een belangrijke rol speelt), imaginatie en mentale repetitie, aandacht en cognitie, anders denken en ankeren. 

Niks geen zweverig gedoe, maar praktische handvaten waarmee jij verder kunt!
Bij de workshop krijg je een leerwerkboek, waarin je alles nog eens kan nalezen. Bovendien bevat dit leerwerkboek nog extra oefeningen!

Je moet weten dat je podiumangst nooit helemaal kwijt zult raken, maar met de juiste aanpak kun je wel je angst de baas worden!  


Interesse?

Ik wil graag persoonlijk met je kennismaken en je verder helpen met jouw podiumangst! Neem contact met mij op via info@judithvanboven.nl of neem een kijkje op mijn website!

Muzikale uitdagingen in Corona-tijd

Ik zat afgelopen weekend vol ongeloof en afschuw naar de beelden te kijken van protesten en rellen in Eindhoven, Amsterdam en andere plaatsen. Natuurlijk, je kunt het niet eens zijn met de gang van zaken, en dan mag je dat laten weten. Maar je gaat niet andermans spullen slopen of mensen van hulpdiensten aanvallen!

En ja, ik vind het ook vervelend al die Corona-regels, maar hoe meer je toch met grote groepen bij mekaar komt, hoe langer we met die ellende zitten, denk ik dan met mijn boerenverstand.

Wat bezielt die mensen? Verveling? Balorigheid? Hebben ze geen opvoeding gehad, maar alleen voeding? Ach weet je… Ik kan dat niet veranderen. Wat ik wel kan doen is proberen jullie, mijn volgers, en ook mezelf muzikaal te blijven prikkelen in Corona-tijd. Want zo blijven we lekker bezig met muziek, en muziek leidt af en geeft positieve energie. En dat kunnen we wel gebruiken.

Daarom dus nu een aantal verrassende muzikale uitdagingen voor deze Corona-tijd.

1. Maak je eigen variant van een song of een solostuk wat jij mooi vind

2. Schrijf je eigen solo-stuk! Je vindt hier een Youtube-video van mij over het maken van je eigen dodecafonie.

3. Ga aan de slag met bv Garageband om een eigen blues te componeren! Ook hierover heb ik een video voor je gemaakt.

4. Mis je het samenspelen? Zoek iemand waarmee je (op afstand) kunt samenspelen, dit is hét moment om eens verrassende combinaties te maken!

5. Je kunt ook aan de slag gaan met multi-track opnames, bv met de app Acapella!

6. Verdiep je eens in de historie van je instrument, zoek alles op wat erover te vinden is.

7. Je kunt je natuurlijk ook verdiepen in een bepaalde componist of een bepaald genre om daarover alles te weten te komen.

Last but not least: neem muziekles of volg een leuke workshop! Veel docenten (waaronder ikzelf) verzorgen ook online lessen en workshops.

Juist nu is dat superleuk om te doen. Ik heb bijvoorbeeld workshops in ademhaling, improviseren, componeren, podiumangst overwinnen. Wil jij iets anders? Neem dan gerust contact met me op. Samen komen we er wel aan uit!

Meer weten? Kijk dan eens hier!

snelle tips om effectief te studeren

In deze Corona-tijd geef ik natuurlijk mijn muzieklessen online. Fijn dat dat door kan gaan, maar ik merk dat bij sommige leerlingen/orkestleden de spirit een beetje verloren dreigt te gaan. Ze kunnen zich er niet meer goed toe zetten om te gaan studeren, want; 'waar doe je het allemaal voor?'

Je doet het om scherp te blijven, om je geest te prikkelen, om te ontspannen, je doet het voor jezelf, niet per se voor uitvoeringen. Hoewel ik het er natuurlijk volledig mee eens ben dat die wel de kers op de taart vormen.

Maar je kunt deze tijd juist ook gebruiken om te werken aan basisvaardigheden, dingen waar je normaal misschien minder aan toe komt: ademhaling, houding, aanzet, techniek, zuiverheid, enz, enz..

Maar je moet wel aan de slag gaan! Vandaag een aantal snelle tips om effectief te studeren:

  1. Gebruik een agenda
    Oftewel: maak echt tijd vrij om te studeren!

2. Probeer juist in deze rare tijd wél een routine op te bouwen. Hoe meer je aan iets gewend bent, hoe beter het lukt om het vol te houden!

3. Studeer op een rustige plek waar je niet wordt afgeleid door kinderen, partners, huisdieren of andere zaken die je kunnen storen. Oh ja: en zet de meldingen van je telefoon eventjes uit!

4. Pak uitstelgedrag aan: spreek met jezelf af dat je bv minimaal 10 minuutjes gaat oefenen. Als je eenmaal bezig bent ben je al snel langer bezig en dat is juist goed. Verder is het handig om jezelf kleine haalbare doelen te stellen. En beloon jezelf ook als e die gehaald hebt! En nog een tip: vertel je huisgenoten wanneer je gaat studeren. En vraag hen om je actief te steunen!

5. Wissel dat wat je studeert af, dus niet te lang op hetzelfde blijven hangen, maar afwisselen!

6. Neem steeds korte pauzes tussendoor ipv 1 grote lange pauze. Heb je weleens van de Pomodoro techniek gehoord? Zoek maar eens op!

7. Als je zelf nog les volgt (en dat is nu online!), maak dan goede aantekeningen tijdens de les, zodat je ook daadwerkelijk daarmee aan de slag kunt als je gaat oefenen.

8. Zoek een stuk wat je (op afstand) samen kunt spelen, dat houdt je gemotiveerd. Je kunt bijvoorbeeld samen een filmpje opnemen op afstand. Als je hierover meer wilt weten, dan help ik je graag verder!

9. Vraag hulp aan je docent of dirigent. als je toch vastloopt! Zij hebben voldoende muzikale bagage om je verder te helpen!

De magie van muziek

Muziek heeft iets magisch. Het kan je raken.. zonder woorden.. Muziek kan je echt voelen! Vorige week vroeg iemand me: 'Judith, hoe zit dat nou? Wat is eigenlijk de magie van muziek?'

Ik had niet 1-2-3 een antwoord paraat, maar ik ben er wel over na gaan denken.
Ik bedoel: muziek is mijn leven, ik zou niet weten wat ik zonder muziek moest. Maar als je me vraagt wat nu precies de magie ervan is? Lastig hoor!

Toch wil ik er dit blog artikel aan wijden. Waarom? Omdat ik denk dat het belangrijk is dat mensen, juist in deze tijd, de magie of misschien beter gezegd de kracht van muziek erkennen.

Veel muziek is voor mij gekoppeld aan herinneringen. Als kind was ik gek van Kinderen voor Kinderen, ik kende de teksten letterlijk uit mijn hoofd. Daarna kwamen de Childs Brothers, ik heb die cd's grijs gedraaid!

Bij ons thuis was het veelal blaasmuziek wat er te horen was, maar gaandeweg ging ik me meer interesseren voor 'echt' klassieke muziek. En zo heb ik gedurende de jaren een aardige rugzak vol magische muziekmomenten bij elkaar verzameld. Niet allemaal klassiek hoor, er zit ook genoeg popmuziek tussen!

Muziek heeft altijd ongelooflijk veel voor me betekend, en nog natuurlijk! Misschien wel iedere dag een beetje meer?!

En als je het goed beschouwt zijn het maar trillingen, trillingen in de lucht. Maar ja, wel trillingen die bij mij regelmatig zorgen voor rillingen!

Muziek roept emoties op, herinneringen, beelden. Het bepaalt mijn stemming.. En ik kan er eindeloos van genieten.

Wat mij betreft is muziek superbelangrijk voor het menselijke welbevinden. Niet alleen is het goed voor de ontwikkeling van de hersenen van kinderen en jong-volwassenen, het houdt ook je hersenen scherp als je wat ouder bent.

En wist je dat de werking van muziek al aanwezig is als je nog in de buik van je moeder zit?

Muziek is ook een soort gevoels-manager: het kan stemmingen beïnvloeden, ze versterken of juist afzwakken. Het is toch fantastisch dat simpele trillingen in de lucht zoveel voor je kunnen betekenen?

Muziek is ook een verbinder, en dat is iets wat we denk ik heel erg nodig hebben in onze samenleving, in onze wereld. Het verbroedert.

Genoeg redenen toch om muziek levend te houden? Laten we de (lokale) politiek vragen om samen met ons de muziek levend te houden!

#houddemuzieklevend

Tja, een nieuw jaar, nieuwe kansen.. Op 1 januari keek ik, zoals velen van jullie denk ik, naar het traditionele Nieuwjaarsconcert vanuit Wenen. Onder leiding van Ricardo Muti werd een fraai concert weggezet.. Heel vreemd zo zonder publiek.Je zag en voelde bijna de opluchting bij het losbarsten van het online applaus...





Maar wat op mij even zoveel indruk maakte als dit concert was de speech van maestro Muti na afloop van het concert.
Een speech over de kracht van muziek...

Een speech die zozeer aansluit bij mijn #houddemuzieklevend.. Want muziek verbindt mensen. Mijn voornemen voor dit jaar is om ook dit jaar de muziek levend te houden.

Hoe? Ik ga proberen weer een aantal mooie video's op te nemen nu we nog in lockdown zitten, maar daarnaast zal ik ook proberen op allerlei manieren mijn volgers, mijn leerlingen en mijn orkestleden te inspireren.

Heb jij een leuk idee wat daarbij past? Laat het me weten, en wellicht ga ik ermee aan de slag! Want samen houden we de muziek levend!