afscheid en een nieuwe start

Zondag was mijn laatste concert met fanfare Sint Caecilia uit ‘s-Heerenhoek.
Ik ben daar ruim 8,5 jaar dirigent geweest. In september nam ik de beslissing dat ik niet verder wilde met deze club. Op de reden(en) hiervoor wil ik nu niet te diep meer ingaan.

Enfin, de weken verstreken en samen werkten we nog aan kerstconcerten en een oudejaarsmis, én aan dit afscheidsconcert. Want 15 januari 2017 was wel steeds in mijn achterhoofd… En ik keek er naar uit, ik was toe aan iets anders.

Maar goed, toen die dag er dan was, was het toch een zware middag…
Je hebt in 8,5 jaar toch een band opgebouwd met de leden van een vereniging, en dan is afscheid nemen lastig!

Het werd dus een emotioneel afscheid. Maar eigenlijk, eigenlijk vind ik dat niet zo erg… Ik denk dat het ook laat zien dat je als dirigent ook een mens bent, en dat je je volledig gegeven hebt aan een vereniging en dierbare banden hebt opgebouwd… Dus het was dan wel een emotioneel afscheid, maar het was tegelijkertijd ook heel mooi: mooie woorden die ik bewaar in mijn hart.

Het éne nog niet afgesloten of alweer aan de slag met iets anders.
Want 16 januari 2017 (gisteren dus!) startte ik met mijn nieuwe uitdaging. Ik ben gestart als dirigent van muziekvereniging de Scheldezonen in Hoogerheide. Ik ben daar al enkele jaren actief als koperdocent, maar nu dus ook als dirigent.

De eerste repetitie was in ieder geval een hele fijne repetitie: er werd goed gewerkt en de sfeer was goed. Hopelijk wordt ook dit weer een mooie en innige samenwerking!

Nieuw jaar, nieuwe uitdagingen

En inmiddels is het 2017! De kerstvakantie zit erop, en ik ben ook weer begonnen met alle muzikale activiteiten. Het eerste concert is al achter de rug en ik heb er ook alweer een aantal repetities op zitten!

Als eerste wil ik jullie, mijn trouwe bloglezers, natuurlijk het allerbeste wensen voor 2017. Natuurlijk veel muzikaal genoegen, maar vooral ook veel gezondheid!

Tsja, een nieuw jaar… Daar horen traditiegetrouw goede voornemens bij… Ik wil het dit jaar anders doen 5 pilule de viagra. Ik stel mezelf nieuwe uitdagingen in dit nieuwe jaar! Maar wel uitdagingen die passen bij mij, mijn leven en mijn idealen. Uitdagingen op persoonlijk vlak (die laat ik hier achterwege) en op muzikaal vlak!

De eerste uitdaging is het starten met het dirigeren van een ander orkest. Komend weekend leg ik mijn functie als dirigent bij de fanfare in ‘s-Heerenhoek neer, en vanaf volgende week start ik als dirigent van de harmonie in Hoogerheide.

Een andere uitdaging is dat ik vanaf deze week start met een (thuis)opleiding creatieve therapie, waarbij ik me uiteraard wil specialiseren in muziektherapie. Waarom?
De afgelopen maanden heb ik steeds gemerkt hoe goed muziek mensen in verschillende situaties kan helpen om rust te vinden, en soms zelfs kan helpen om het genezingsproces te versnellen.
Ik heb gemerkt hoe ik met mijn muziek andere mensen kan raken en hoe ik hen kan helpen zich weer wat meer thuis te voelen.
Dat heeft mij zodanig getriggerd dat ik daar meer van wilde leren, om dat (op termijn) ook in te kunnen gaan zetten in mijn praktijk als musicus en straks dus ook creatief therapeut.

Andere muzikale uitdagingen: mooie concerten geven, meer soleren en me verdiepen in meer muziekstijlen…

Er staat aardig wat op mijn uitdagingenlijstje! Ik heb zin in een gezond, muzikaal en uitdagend jaar!

Omkijken en vooruitzien

We schrijven 29 december 2016…
Het jaar is omgevlogen, het is inmiddels al bijna 2017. En zoals bijna iedereen doet in deze tijd wil ik ook omkijken en vooruitzien naar het nieuwe jaar…

Omkijken naar….
… prachtige concerten
… inspirerende gesprekken
… toffe workshops
… plezierige repetities
… het realiseren van mijn eigen Brabant Suite
… het spelen voor Serious Request
maar ook naar
… moeilijke beslissingen
… dierbare muziekvrienden/collegae die ons ontvallen zijn
… afscheid van een leerling die vanwege de ernstige ziekte van haar moeder gaat verhuizen

En weet je wat nou mooi is? Bij ieder van de zaken die ik hierboven heb geschreven heb ik wel een passend muziekstuk, dat de emotie van het moment weerspiegelt.. Muziek is emotie, muziek een taal, muziek een WERELDTAAL!

Vooruitzien probeer ik ook te doen, hoewel je natuurlijk nooit precies weet wat er zal komen…
Ik hoop in ieder geval op…
… fantastische concerten
… inspirerende repetities en lessen geven
… mooie composities maken
… met muziek verbindingen leggen

Ik wens jullie allemaal een fantastische jaarwisseling en een bijzonder gelukkig en gezond muzikaal 2017 toe!

Bijna kerst

Nog een paar dagen dan is het kerst.
Zelf zit ik momenteel volop in de kerstoptredens: sfeervolle concerten met heerlijke kerstmuziek, een snufje kerstgroen, veel lampjes of kaarsjes en soms zelfs ook warme chocolademelk en gluhwein….

‘It’s the most wonderful time of the year’ is een bekend kerstliedje dat in deze tijd op veel plaatsen te horen is…

Gisteravond sloot ik één van de kerstconcerten af met ‘What a wonderful world’
Direct na het concert lazen de muzikanten en ik over de aanslag met de truck in Berlijn… Ik kreeg er kippenvel van.. Wat nou, wonderful world, dacht ik…

Wat dan? Geen kerst meer vieren? Geen kerstmuziek, geen lampjes, lichtjes en gezelligheid. Geen aandacht meer voor anderen in de wereld die het moeilijker hebben dan wij. Alleen maar ikke, ikke, ikke?
Nee, dat kan ik niet, en dat wil ik niet.

Laat kerstfeest dit jaar vooral een feest van bezinning zijn, van nieuw leven, van respect voor elkaar… En laat de muziek en de lichtjes ons leven letterlijk en figuurlijk verlichten…

Ik wens jullie allemaal een zinvol en inspirerend kerstfeest toe!

PS, vergeet je niet mij nog te sponsoren voor mijn optreden voor Serious Request aanstaande zaterdagmorgen??

Kerstcadeau

Onlangs deed ik mezelf een boek cadeau. Op zich is dat niet zo vreemd hoor: zo eens in de zoveel tijd loop ik binnen in mijn favoriete Bredase boekhandel om daar gewoon ‘s lekker rond te snuffelen! Heerlijk! En zeker omdat er in die boekhandel altijd een boel interessant leesvoer te vinden is…

Dit keer koos ik voor ‘Alles begint bij Bach’ van Merlijn Kerkhof.
Ik heb ervan genoten!

Het gaat over: wat is klassieke muziek, waar komt het vandaan? Wat zijn de meest voorkomende stijlen? Waarom zijn de meeste componisten eigenlijk Duits? Hebben we een Nederlandse Mozart gehad? Waarom zijn die componisten als Mozart, Bach en Beethoven nou zo goed? En hoe zit het met Schonberg?

En voor wie nu schrikt? Het is zéker geen saai boek over muziekgeschiedenis, verre van dat. Het is meer een boek waarin een enorme passie voor muziek wordt overgebracht. Het is een amusant boek, een interessante ontdekkingstocht.

Leuk voor professionals, maar misschien nog wel leuker voor amateurmuzikanten die op een fijne manier wat meer willen leren over klassieke muziek!

Dus moet je nog een verlanglijstje maken voor kerst? Zet dit boek erop!
En moet je nog een cadeau bedenken? Wie weet kun jij iemand met dit boek verblijden!

Sponsor mijn optreden voor Serious Request!

Het is inmiddels december, de goedheiligman is het land uit en langzaam maar zeker komt het kerstfeest dichterbij.

Die donkere dagen voor kerstmis zijn we, traditiegetrouw, bezig met het versieren en verlichten van onze huizen. Lichtjes in het donker, lichtjes van hoop en van liefde…
Ook de actie van Serious Request (Glazen Huis) is een jaarlijkse traditie in de tijd voor kerstmis.

Nu het Glazen Huis in Breda staat, wordt er in de regio van alles georganiseerd om geld bij elkaar te brengen voor Serious Request. Zo ook ’24 uur noot voor nood’.
Het idee achter deze actie is dat mensen muziek maken en daarmee geld ophalen voor Serious Request.
Ik sta dus (helemaal alleen!) op 24 december op de planken in het Onze Lieve Vrouwen Lyceum in Breda.
Met dit optreden hoop ik geld bij elkaar te brengen voor Serious Request, om zo longontsteking in ontwikkelingslanden te bestrijden.

Met mijn lucht geef ik anderen weer lucht! Met mijn lucht geef ik anderen weer wat licht!

Hiervoor heb ik natuurlijk wel sponsors nodig! Dus wil jij niet alleen thuis een lichtje van hoop aansteken? Sponsor dan mijn optreden bij ’24 uur noot voor nood’!

Dat kan heel eenvoudig door mij geld te geven in de Serious Request spaardoos…  Ik probeer m overal mee naar toe te nemen!
Kom je mij niet fysiek tegen, maar wil je mij toch graag sponsoren? Neem dan contact met me op via mjvanboven@ziggo.nl

Enne, delen is natuurlijk superlief!!

 

 

Slimmer worden met muziek

Muziek maakt slim, meer muziek in de klas, blaasmuziek is cool… Zomaar wat kreten die tegenwoordig vrijwel dagelijks voorbij komen. Immers: in het PO wil men steeds meer muzieklessen gaan verzorgen. Op zich een goede ontwikkeling…
Maar ik kan me ook voorstellen dat mensen een beetje moe worden van al die ‘slogans’…

Toch wil ik er eentje uitpikken waar ik me de afgelopen week mee bezig heb gehouden: Muziek maakt slim.
Ik heb me verdiept in hoe dat dan werkt dat slimmer worden met muziek…

Wat gebeurt er eigenlijk in je hersenen als je muziek maakt of beluistert?
Als je muziek luistert of speelt, komen de zintuiglijke prikkels binnen in de thalamus, een hersengebied diep in het midden van de hersenen. Alle gebieden van de thalamus worden gestimuleerd.

Van daaruit ontstaan verbindingen met verschillende delen van de hersenen, zoals het taalcentrum, het geheugen, het bewegingscentrum, het gebied waar betekenis wordt gegeven aan zintuiglijke prikkels en met de cockpit van je hersenen; de prefrontale cortex.

Dit gebied ligt achter je voorhoofd. In het gebied komen belangrijke cognitieve en emotionele functies samen zoals beslissingen nemen, plannen, sociaal gedrag en impulsbeheersing, maar ook het werkgeheugen vindt er zijn plaats. Het gebied ontwikkelt zich het langst, tot ongeveer je 25e levensjaar.

Je moet de thalamus zien als het vrouwtje op rollerskates vroeger in een telefooncentrale. Zij verbond alle binnenkomende lijnen met elkaar. De thalamus is de schakelcentrale.

Muziek heeft op veel gebieden van de hersenen invloed. Op één muzikale stimulus reageren 17 biljoen hersencellen! Bijvoorbeeld emoties, geheugen etc worden door muziek beïnvloed.

Door het feit dat er relatief nieuwe informatie aan de presentator gepresenteerd wordt, worden de hersenen geprikkeld en zo op korte termijn veranderd. Dit gebeurt elke dag, elke minuut in ons leven. Maar hoe bereik je een langdurig effect?

Artur Jaschke doet nu onderzoek naar het lange-termijneffect. 200 kinderen in Amsterdam, groep 3 en 4. De ene groep krijgt gewoon de reguliere lessen, de andere groep krijgt één uur extra muziekles per week, drie jaar lang. In die periode wordt er vijf keer een IQ test afgenomen. Grote vraag is dan natuurlijk: presteren de kinderen met extra muziek beter op reken-, taal- en IQ-testen? Ik ga de uitslagen hiervan zeker in de gaten houden!

Muziek maken levert meer extra ontwikkeling op dan muziek luisteren. Bij muziek maken, maakt het niet uit of het om zingen gaat of een instrument bespelen, het effect is vergelijkbaar. Het maken en luisteren naar nieuwe muziek (waar je meer moeite voor moet doen) heeft meer effect dan bekende muziek. Geïmproviseerde muziek levert het brein het meeste op.

Het effect van muziek geldt voor alle mensen, hoe oud of hoe jong ook, dus mijn motto ‘Je bent nooit te oud om met muziek je brein fitter te maken’!

Interessant leesvoer voor musici en verenigingsbesturen

Zoals de meesten van jullie wel weten, ben ik gek op lezen, dus als ik ook maar een beetje vrije tijd heb, vind je mij met een boek, weggekropen in een hoekje van de bank of, in de zomer,  in de tuin.

En wat is dan leuker dan een boek te lezen dat ook nog verband houdt met je werk?
In die categorie valt het boek ‘Verder kijken dan de muzieknoot lang is’ van Ivo Kouwenhoven.

Ivo Kouwenhoven kennen velen van jullie wellicht van de werken voor jeugdorkest/opleidingsorkest die hij heeft gecomponeerd, of van de jeugdfestivals die hij met zijn uitgeverij Himalaya Music organiseert…
Ivo schrijft regelmatig columns over zijn werk als dirigent van jeugdorkesten, en die columns lees ik altijd met veel plezier. Omdat ze verhalen over herkenbare situaties, maar vaak ook omdat het eye-openers zijn.
Ja, zeker weet ik zelf ook veel over werken met jeugdleden, maar ik probeer me op dat vlak ook steeds te verbeteren, en daar kan zo’n column soms echt een prikkel voor zijn!

Het boek is eigenlijk een verzameling van columns. Over jeugdbeleid, over omgaan met jeugdleden, met nieuwe leden, met toptalentjes, met wat minder begenadigde instrumentalisten, over aansluiten bij de belevingswereld van de jeugd, over ledenwerving, over dirigenten, maar ook over doorstroming vanuit het jeugdorkest, de jeugdopleiding, het behoud van leden, bladmuziek…
Eigenlijk over het hele wel en wee van een muziekvereniging met betrekking tot jeugd!

Ik denk dat het boek voor veel verenigingsbesturen, maar ook voor dirigenten een eye-opener kan zijn, een verfrissende kijk op de jeugd in een blaasorkest in deze tijd…

De tijd van Sinterklaascadeaus en kerstpakketten komt eraan, ik zou eigenlijk de besturen van al mijn orkesten aan willen raden om zichzelf dit boek cadeau te doen, of het op hun verlanglijstje te schrijven!
Waarom? Voor een sprankelend nieuwjaar vol blijvend jeugdig muziekenthousiasme!

Het boek is te bestellen door een mail te sturen naar info@himalayamusic.nl

 

Maestro

Als ik zeg ‘Maestro’, waar denk jij dan aan?

Misschien wel aan het ‘Maestro muziekspel’, een soort muzikale bingo uit het lesprogramma ‘Windkracht 10’. In dit lesprogramma voor de basisschool staan de instrumenten uit onze blaasorkesten centraal.

Iedereen kent wel ‘Maestro’ het programma van de NPO waarin BN-ers leren dirigeren. Bij al dit soort ‘talentenjachten’ bekruipt me het gevoel dat het allemaal doorgestoken kaart is, maar vooruit.
Het concept is goed en leert de Nederlandse kijker iets over klassieke muziek en het dirigeren daarvan.
Maestro, ja zo wordt een echte vakman/vrouw op het gebied van het dirigeren genoemd…

Maar dat dirigeren komt lang niet alleen maar neer op netjes de maat slaan en een goede mimiek… (Dat wat vooral in ‘Maestro’ naar voren komt)
Er komt meer bij kijken: een stukje mensenkennis, psychologie, groepsdynamiek, didactiek en natuurlijk ook veel kennis van instrumenten en (klassieke) muziek…

Nu is er een nieuw gezelschapsspel op de markt onder de naam ‘Wie wordt de Maestro’.
Het spel kent twee varianten:
‘Maestro Ensemble’ is het basisspel, wat je al kunt spelen met kinderen vanaf 7 jaar (ik heb het uitgeprobeerd met leerlingen en ze vinden het fantastisch!)
‘Maestro Symphony’ is wat lastiger en is geschikt voor kinderen vanaf 12 jaar. Voor dit spel is het handig als er al enige kennis over klassieke muziek voor handen is.
Bij het basisspel draait het erom om zo snel mogelijk 60 minuten muziek te maken. Dat doe je door zoveel mogelijk muziekstukken uit te voeren. Dat uitvoeren doe je door bladmuziek en instrumenten te kopen of huren. Verder zijn er nog kanskaarten die het extra spannend maken!

Bij het gevorderdenspel draait het niet om wie  als eerste zijn zestig minuten muziek vol heeft, maar wie de meeste punten scoort. Die punten kun je verdienen op verschillende fronten: een gevarieerd repertoire, het inzetten van solisten, verschillende instrumentalisten en bezettingen etc etc… Kortom er worden meer echte ‘maestro’-skills van je verwacht!

Ik ben erg enthousiast over het spel! Leerlingen (zowel kinderen als volwassenen) vinden het leuk, én leren er van.
En eerlijk gezegd: zelf leer ik er ook van! Een absolute aanrader dus, dit spel! Het spel is te koop voor iets minder dan 50 euro. Wellicht een leuk idee voor een muzikale sinterklaasavond?

gehoorbescherming voor musici en amateurmuzikanten

Gehoorbeschadiging wordt veroorzaakt door een combinatie van geluidsvolume – boven de 80 dB wordt het risicovol – en de duur van blootstelling – hoeveel uur zit een musicus in de ‘herrie’.
Inmiddels hebben veertien professionele symfonieorkesten en de overheid  een arboconvenant gesloten die de werkgever verplicht om voorzieningen te treffen, zoals geluidsdemping, optimale orkestopstelling en individuele gehoorbescherming.

Maar ja… voor amateurorkesten bestaan zulke regels en voorzieningen natuurlijk niet. En dat terwijl een gemiddeld harmonieorkest aardig wat decibellen produceert. Veel amateurmuzikanten maken aardig wat muziekuren, dus gehoorbeschadiging ligt op de loer.

Zelf ben ik nog zoekende naar een ideale gehoorbeschermer… Als je met oordopjes in speelt krijg je een heel ander klankbeeld terug. Dat wat je speelt klinkt in jouw oren/hoofd veel harder, terwijl anderen juist zeggen dat je zachter speelt. Ook vind ik het vreselijk lastig om de toon qua klank mooi te houden. Ook door het vertekende beeld door die dopjes…
In een groot orkest speel ik soms wel met 1 dopje in (aan de kant waar de meeste ‘herrie’ zit). Je hoort dan met 1 oor wel normaal, wat het spelen een stuk gemakkelijker maakt, maar je beschermt er natuurlijk maar 1 oor mee.
Ook in lessituaties in ruimtes met een slechte akoestiek, doe ik soms in 1 oor een dopje. Beter dan niks, denk ik dan maar.

Het Gelders Fanfare Orkest heeft vorig jaar een pilot gedaan met verschillende soorten gehoorbeschermers. De ervaringen kun je hier lezen!

Hopelijk komt de techniek ooit zover dat er oordopjes op de markt komen die wél ideaal zijn voor muzikanten. Ik houd het uiteraard nauwlettend in de gaten!