fbpx

Zelf thuis aan je intonatie werken

Orkestrepetities gaan niet door deze periode, veel muzieklessen worden wel online gegeven deze weken. Maar vooral mensen die geen lessen (meer) volgen belanden in een soort niemandsland. Ze vinden het lastig om zelf aan de slag te blijven én vorderingen te maken.

Sommige orkestdirigenten vragen orkestleden video’s te sturen zodat ze feedback kunnen geven op hun uitvoeringen… Een belangrijk aandachtspunt is intonatie.

En weet je, intonatie is iets waaraan je thuis ook best wel goed alleen kunt werken. Hoe?
Met een stemapparaatje.. Moeilijk is het niet per se, het vergt wel veel concentratie en discipline.
En vooral ook veel tijd, maar dat is wellicht een minder groot probleem.

Ik heb een mooi filmpje gemaakt waarin ik precies uitleg hoe je dat kunt aanpakken…

Nog een paar belangrijke tips:
– zorg dat je goed ingespeeld bent voor je start met deze oefeningen
– kies een chromatisch stemapparaatje en stel A=442Hz in
– wees heel nauwkeurig
– zorg dat je ook een (hulp)grepentabel bij de hand hebt

Heb je toch nog vragen? Neem dan gerust contact met me op! Dat kan door simpelweg een mailtje te sturen naar info@judithvanboven.nl

De grote muziekrace

Hahaha, wie deze titel leest denkt dat ik volslagen doorgedraaid ben..
Alles ligt stil op dit moment, dus de titel van mijn blog is op dit moment even lastig te plaatsen..

Tóch is dit een goede timing om dit bericht te schrijven. De paasdagen komen eraan, we moeten allemaal thuis blijven, maar ja je wil toch wel eens iets nieuws. Welnu, voor de muzikanten onder ons (en vooral ook voor alle muzikale jongeren) is dit een topper!

Ivo Kouwenhoven is een bekend componist die zich heeft gespecialiseerd in het componeren voor jeugdorkesten. Hij organiseert ook regelmatig zijn eigen jeugdmuziekfestivals en is een veel gevraagd jurylid en gastdirigent voor play-inns.

Ivo is, op muzikaal educatief vlak, een man naar mijn hart. Hij snapt dat kinderen dat wat ze spelenderwijs tot zich nemen veel beter onthouden dan dat wat ze moeten ‘stampen’.

In die visie passen ook zijn stripfiguurtjes Bas en Viola. Twee kinderen die de wereld van de muziek samen ontdekken.
Er zijn inmiddels beginnersboeken voor onder andere blokfluit, trompet, blokfluit en slagwerk, maar er is ook een stripboek over muziektheorie… Ideaal voor kinderen!

Sinds kort is er een mooi spel op de markt met Bas en Viola in de hoofdrol: De Grote Muziekrace.

Ik had de eer het spel als 1 van de eersten te mogen uitproberen met mijn leerlingen. Het plan was om het met een grotere groep te doen, maar ook hier gooide de Corona-crisis roet in het eten. Ik heb het spel dus gespeeld met 4 individuele leerlingen tegelijk.

De reacties waren onverdeeld positief! Op een speelse wijze komen allerlei vragen en opdrachten aan de orde die betrekking hebben op muziek(theorie). Doordat er verschillende moeilijkheidsgraden in de vragen zitten, kun je het spel gemakkelijk spelen met leerlingen van een verschillend niveau. Ze leren van elkaar en van het spel…

Ik ben zeker van plan het spel regelmatig in mijn lessen te laten terugkeren, en wellicht ook met opleidingsorkesten (maar dan dus in groepen) te gaan spelen.. 

Voor nu kan ik het alle (ouders van) jonge muzikantjes aanraden om het spel aan te schaffen en thuis lekker te spelen!

Via de site is het spel verkrijgbaar voor nog geen 35 euro.

Tips om de repetitie-loze weken door te komen


Zo, dat kwam bij de cultuursector even heel hard aan die persconferentie van afgelopen maandag. Tot 1 juni geen grote samenkomsten, dat betekent waarschijnlijk dat de wekelijkse orkestrepetities tot die tijd uit den boze zijn. Hoewel, die maatregelen schijnen dan weer tot 6 april te lopen, dus over repetities is nog niet echt duidelijkheid, maar concerten moeten wel worden afgelast etc etc…

De afgelopen week heb ik de leden van mijn eigen orkesten geprikkeld met filmpjes waarin ik quizvragen stel over het repertoire wat nu op de lessenaar ligt.
Maar nu de tijd zonder repetities langer wordt, en vooral ook om mijn volgers die niet in 1 van mijn orkesten spelen een beetje muzikaal te prikkelen hier een aantal tips om de repetitieloze weken door te komen!

– kies elke week 1 of meerdere stukken uit de map van het orkest waarvan je je partij helemaal gaat uitspitten. Eventueel kun je wellicht meespelen met een cd of een opname op internet om toch een beetje het orkestgevoel te houden.
– ken je alle stukken al goed genoeg? Kies dan een willekeurig stuk en ga het eens helemaal anders doen om jezelf scherp te houden: bv: van achter naar voren spelen, in een heel ander tempo spelen, met een andere articulatie. 
– zoek een mooi solostuk om te spelen en leg je helemaal toe op dit stuk! Misschien kun je anderen wel blij maken met een leuk mini-concert in jouw tuin bij goed weer.
– download de app ‘Tonestro’ voor jouw blaasinstrument. Met deze app kun je (gratis, maar er is ook een betaalde versie) diverse stukken spelen en je krijgt gelijk feedback over hoe goed je hebt gespeeld (qua zuiverheid en ritmiek) Ook leuk: je kunt er een soort spel van maken met je muziekvrienden wie de hoogste weekscore haalt.
– ben je handig met filmpjes opnemen? Ga naar de website www.musicdoesntstop.com en download daar de muziek van ‘Song for Health’. Een initiatief van Martin Schippers en Steven Verhelst om de mensen die in de frontlinie voor ons klaar staan om het Corona virus te bestrijden.. Misschien vind je het leuk om daar ook je muzikale steentje aan bij te dragen?!
– lees een goed boek over muziek en de kracht van muziek. Zomaar wat ideetjes:
            – Waarom Für Elise een vergissing was (Piet de Loof)
            – Van trilling tot rilling (Roger van Boxtel)
            – SInging in the brain (Erik Scherder)
            – Alles begint bij Bach (Merlijn Kerkhof)
            – Iedereen is muzikaal (Henkjan Honing)
            – Ons muzikale brein (Daniel Levitin)
– liever muziek beluisteren? Maak een account aan bij klankwijzer.tv en kijk gratis naar opnames van diverse concerten/concoursen.
– maak 1 van de bijgevoegde woordzoekers
– volg online workshops/lessen over muziek! Zomaar wat voorbeeldjes van wat je via mij kunt kiezen:
            – individuele coaching/les op koperen blaasinstrument
            – ademhaling
            – podiumangst overwinnen
            – improviseren op blues
            – muziekgeschiedenis (meerdere lessen)
   (wil je hierover meer informatie, mail dan eventjes naar info@judithvanboven.nl)
– hou vooral ook social media in de gaten, in deze tijd volgen leuke muzikale initiatieven elkaar snel op! 

Succes en veel plezier!

Ademhalen via de Buteyko methode

Tsja, Corona, we kunnen er niet meer om heen. Het aan griep verwante virus wordt onder meer verspreid door de lucht en leidt tot koorts en luchtwegklachten.
Inmiddels ligt het openbare leven in ons land vrijwel stil, sociaal contact moet zoveel mogelijk vermeden worden, en verder is het bealngrijk om vaak je handen te wassen en geen lichamelijk contact te hebben met anderen.

En van de week las ik nóg iets waarvan ik dacht: dat is een hele goeie!
Ik kreeg namelijk ook van verschillende kanten ‘kritische noten’ toegeworpen of blazers en zangers als ze aan het musiceren zijn niet extreem gevoelig zijn voor het virus. Alle repetities en lessen zijn afgelast, maar dat is niet omdat blazers extra gevoelig zijn. Lekker thuis muziek maken is zelfs aan te raden op dit moment: ontspanning!

Ik snapte de zorgen wel een beetje, maar het is echt helemaal veilig om thuis lekker te musiceren met je stem of je blaasinstrument.
Wil je toch nog extra bescherming? Ga je dan toeleggen op de Buteyko-ademhaling, gebaseerd op de reinigende kracht van je neus. NIET alleen als je speelt, maar juist als je in ruimtes bent waar je andere mensen ontmoet.

Onze neus heeft namelijk een belangrijke filterfunctie als het gaat om het afweren van virussen en bacteriën. Het microklimaat in de neus is zo samengesteld dat het indringers af kan weren om zo te voorkomen dat deze verder in het lichaam terecht komen, met name in de longen. Eigenlijk heeft de neus dus een soort steriliserende functie. Het neusslijm vangt kleinere stofdeeltjes en bacillen op, die kunnen worden doorgeslikt om vervolgens afgebroken te worden in de maag.
Daarnaast wordt in de neus stikstofoxide gemaakt, dit helpt je immuunsysteem om ontstekingen aan te pakken. 

Je mond heeft deze reinigende functies allemaal niet, dus inademen door je neus is het veiligste in de strijd tegen het Corona-virus én andere virussen die door de lucht worden verspreid.

Dus, blijf vooral lekker zingen en blaasmuziek maken, maar probeer wel in te ademen via je neus! (niet alleen tijdens het musiceren dus)

Ben je verkouden en ga je toch met je instrument aan de slag? Ook dat is helemaal prima! Als je verkoudheid voorbij is, is het wel slim om je mondstuk eventjes goed uit te koken in een pannetje met azijn en water.

Oh, enne wist jij al dat ik ook online coaching geef in deze tijden van Corona?
Stuur me gerust een berichtje als je interesse hebt!

Je koperblaasinstrument zelf reinigen

Veel mensen uit Zuid-Nederland hebben vorige week hun instrument gebruikt met carnaval. En ja, dan is het wel een goed idee om daarna je instrument mooi schoon te maken. Niet alleen goed voor het instrument, maar ook voor jou als bespeler. Ik las laatst over trombonisten met een zogenaamde blazerslong. Deze aanhoudende maar niet productieve hoest bleek veroorzaakt te worden door de schimmels die zich in zijn trombone hadden genesteld. Vanaf het moment dat hij zijn trombone regelmatig ging desinfecteren werden zijn klachten minder.
Schoonmaken dus dat instrument, maar hoe kun je dat het beste aanpakken? Hier een stappenplan!

1. Laat je instrument een halfuurtje weken in water (bv in de badkuip). Haal hiervoor het instrument helemaal uit elkaar. Wel goed onthouden op welke plaats ieder onderdeel hoort! Bescherm de onderdelen (en het bad) eventueel met een doek op de bodem van het bad. Voor het bad gebruik je lauw-warm water gemixt met isopropylalcohol. Deze alcohol zorgt voor de desinfecterende werking. Je kunt het bij iedere bouwmarkt kopen. Gebruik géén agressieve schoonmaakmiddelen of kokend water, want dit gaat ten koste van je lak. Spoel alle onderdelen na het weken even door en droog ze af.

2. Zet een pannetje half gevuld met azijn en half gevuld met water op het fornuis. Leg hier je mondstuk in en laat het mengsel ongeveer 10 minuten koken.
Daarna kun je de binnenkant van het mondstuk met een mondstukborsteltje (gedrenkt in isopropylalcohol) schoonmaken. Daarna het mondstuk goed uitspoelen en afdrogen.

3. Ook de buizen moeten schoongemaakt worden met een borstel. Je kunt hiervoor speciale borstels aan een spiraalvormige stalen veer kopen bij de muziekhandel.
Vooral de leadpipe (buis waar het mondstuk in gaat) en de ventielbuizen moeten goed schoongemaakt worden. Naspoelen met water en goed laten drogen. Wist je trouwens dat er via deze site ook een speciale reinigingsslang te koop is die je op je kraan kunt aansluiten?! Een aanrader!!

4. Als alle onderdelen schoon zijn kun je de buizen weer in elkaar zetten. Vet de buizen goed in met buizenvet/pompenvet of zuurvrije vaseline.

5. Dan is het tijd om de ventielen terug te plaatsen. Breng hiervoor speciale ventielolie aan de bovenkant van de ventielen en beweeg ze dan draaiend door de holte om de olie te verdelen. Wees hierbij niet te zuinig! Draai de ventielen vast. het teveel aan olie verlaat het instrument toch wel weer. Nu kunnen ventielen weer worden vastgedraaid.
(Eigenlijk geldt hetzelfde voor het in elkaar zetten van een schuivend instrument, zoals de trombone. Hiervoor is dan wel andere olie voor nodig, deze bestaat afhankelijk van het merk uit één of twee componenten. Plaats hiervoor de buitenschuif over de binnenste schuif en breng enkele druppels olie aan op de binnenkant van de schuif. Door nu goed heen en weer te schuiven, wordt de olie verdeeld. Eventueel kan hierna nog een enkele druppel water worden toegevoegd, eventueel met een speciale sproeier, om de olie gelijk al iets te verdunnen.)

6. Dan is het een kwestie van oppoetsen met een zilver- of lakpoetsdoek, afhankelijk van het soort materiaal waarvan je instrument is gemaakt.

Merk je nou dat er iets niet goed is met je instrument? Dat kan bijvoorbeeld een versleten of verdwenen waterklepje zijn of iets anders… Neem geen risico, ga niet zelf ‘klussen’, maar breng je instrument naar een echte instrumentenreparateur!

Een gemotiveerde leerling, wat is de rol van de docent?


Wat heel belangrijk is voor docenten/coaches om te doen als zij willen meewerken aan het motiveren van leerlingen, is volgens mij zichzelf blijven motiveren. Als zij zichzelf niet blijven motiveren om hun werk goed uit te oefenen, heeft dit ook effect op de leerlingen. De manier waarop de docent/coach lesgeeft heeft ontzettend veel invloed op de leerlingen; gemotiveerde docenten zorgen voor gemotiveerde leerlingen. Leerlingen merken het wanneer hun docent zich niet goed voelt, niet op zijn of haar gemak voelt of geen plezier heeft in zijn of haar werk. Een docent/coach moet een positieve uitstraling hebben op de leerlingen. De leerlingen steken dan meer op en hebben ook meer plezier in het les krijgen dan wanneer een docent met een negatieve instelling voor de klas staat. 
Een ander belangrijk aspect waarom ook leraren goed gemotiveerd moeten zijn is dat een gebrek aan motivatie voor overspannenheid kan zorgen. Een niet gemotiveerde docent heeft geen plezier in het werk, maar moet dit wel elke dag doen. De docent vindt het steeds moeilijker worden om zichzelf te motiveren en ziet na een tijdje ook op tegen het werk. Dit werkt natuurlijk negatief voor de docent zelf, maar daarmee ook voor de leerlingen. De docent gaat overspannen lesgeven, kan de lesstof niet goed overbrengen en doet ook weinig tot geen moeite, waardoor ook de leerlingen hun motivatie verliezen.

Dat klinkt allemaal behoorlijk dramatisch, maar het kan ook heel anders! 
Want weet je wat echt leuk is? Als je als docent niet simpelweg lesstof overbrengt, maar dat je nieuwsgierig bent naar elke leerling.. Dat je probeert je leerling echt te leren kennen en naast hem te lopen op zijn reis door de wereld van de muziek. Jezelf als coach zien, als gids die de leerling helpt om verder te komen, maar wel op zo’n manier dat het past bij de leerling. 
Dus niet simpelweg je lesjes afdraaien en boos worden als er weer eens niet of niet goed genoeg gestudeerd is. Nee! Start vanuit de leerling (ze zijn echt allemaal anders!) en blijf zo zelf ook altijd leren! Geef de leerling het gevoel dat hij eigenaar is van zijn les en van zijn muziek. Op die manier blijven jij en je leerling gemotiveerd! 

Motivatie, hoe zit dat?

Het is een veelvoorkomende klaagzang bij muziekverenigingen: ‘ja, die jeugd van tegenwoordig die wil niet meer studeren om goed op een blaasinstrument te leren spelen. Ze willen alles gelijk kunnen en dat gaat niet… De jeugd van tegenwoordig heeft geen doorzettingsvermogen meer.’ 

Maar… is dat wel zo? Ik hoor kinderen toch regelmatig gepassioneerd vertellen over een spel waar ze helemaal in zitten en waarvoor ze tot het uiterste gaan om verder te komen.. Dus dan denk ik: ‘die jeugd van tegenwoordig, die heeft best doorzettingsvermogen!’ 

Maar de muzieklessen zoals we (ja, ik ook) die vroeger kregen, die sluiten niet zo goed meer aan bij de belevingswereld van kinderen en jongvolwassenen. Daarom probeer ik in mijn lessen niet meer per se uit te gaan van een bepaalde methode, maar probeer ik leerlingen te coachen/begeleiden op hun ontdekkingstocht door de wondere wereld van de muziek. 
Ik schrijf expres ‘hun ontdekkingstocht’ want ik ben ervan overtuigd dat iedere muzikant, jong of oud zijn eigen weg aflegt. En als je hen daarin steunt en begeleidt als docent/coach, dan zit het met dat doorzettingsvermogen wel goed!
Wil je daarover eens met mij van gedachten wisselen? Neem gerust contact met me op!

De maand februari zal op mijn website en social media kanalen in het teken staan van motivatie!

Deze week behandel ik de vraag: hoe werkt motivatie eigenlijk?

Motivatie is de wil om iets te leren of iets te doen. Gemotiveerde mensen zijn erg nieuwsgierig, betrokken en niet bang voor een moeilijke uitdaging. Motivatie kan je opdelen in twee groepen; intrinsieke en extrinsieke motivatie. Bij deze twee soorten zit er een verschil in de bron. Intrinsieke motivatie heeft een interne bron, uit een persoon. De mens motiveert zichzelf zonder een bron van buitenaf. Bij extrinsieke motivatie is er sprake van een externe bron. Dit kan bijvoorbeeld een beloning zijn; als ik nu goed oefen, krijg ik straks een zakje chips.

Motivatie wordt bepaald door bepaalde prikkels, dit zijn invloeden uit het milieu op de mens. Prikkels ontstaan doordat in zintuigcellen (receptoren) impulsen ontstaan, de zenuwcellen (conductoren) geleiden en verwerken deze impulsen en zorgen dat er een reactie (respons) ontstaat. Er zijn twee soorten prikkels interne prikkels, afkomstig uit het lichaam, en externe prikkels die afkomstig zijn uit het milieu. Als minimaal één van deze prikkels heel sterk aanwezig is, kan het gedragssysteem al in gang gezet worden en kan er een handeling worden verricht. 
Er wordt ook nog onderscheid gemaakt tussen een sleutelprikkel en een supranormale prikkel. De sleutelprikkel speelt de doorslaggevende rol bij het veroorzaken van een bepaald gedrag. Een supranormale prikkel is een prikkel die een nog sterker gedrag opwekt dan de sleutelprikkel, deze prikkel is dus effectiever.

Hoe goed een persoon presteert en reageert op prikkels is allemaal geregeld in de manier van denken. Personen die afgaan op intelligentie-beoordeling zijn minder gemotiveerd om hun best te doen en zullen sneller opgeven bij een moeilijke taak, omdat ze denken dat de intelligentie niet verbeterd kan worden. De personen die geloven in het harde werken, zullen sneller blij zijn met een moeilijke taak en zullen niet snel voelen dat ze hebben gefaald als iets mislukt.
Intelligentie wordt onderverdeeld in uitgekristalleerde intelligentie (kennis) en vloeiende intelligentie (redeneervermogen). Mensen met een goed redeneervermogen zijn in staat om informatie sneller te verwerken en worden minder snel afgeleid, zij zullen dus snel nieuwe dingen leren en gemotiveerder zijn dan andere.


Er zijn verschillende motivatietheorieën:
Als eerst hebben we de Piramide van Maslow. Het idee van deze piramide is dat een mens als eerst zal proberen de behoefte onderaan de piramide waar te maken en zich vervolgens omhoog werkt. 
Ten tweede hebben we de Verwachtingstheorie. Dit is de formule: motivatie = verwachting x beloning x waarde. Met ‘verwachting’ wordt de mate waarin een mens verwacht dat een handeling succesvol zal verlopen bedoeld. Met ‘beloning’ wordt hier bedoeld wat de mens als voordeel ziet bij de taak. ‘Waarde’ geeft aan hoe belangrijk het wordt gevonden. 
Ten derde is er de Attributietheorie, bij deze theorie hangt motivatie samen met attributies; hier wijden mensen hun succes of falen aan toe. Je kan dit onderscheiden in interne en externe attributen. Bij interne attributen ligt het meestal bij de persoon zelf, bij externe attributen wordt vaak de ‘schuld’ bij een ander persoon  neergelegd.
Vervolgens is er de Flowtheorie. Met ‘flow’ wordt bedoeld dat iemand helemaal opgaat in een activiteit waar hij of zij mee bezig is. Er is vooral ‘flow’ aanwezig wanneer een persoon het gevoel heeft dat hij of zij het aan kan en de taak niet hoog gegrepen is. 
Als laatst hebben we de Zelfdeterminatietheorie, hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie.

Zo, dat was een brok theorie! Volgende week zal ik schrijven over de rol van de docent/coach voor de motivatie van een leerling.

gehoorbescherming voor musici en amateurmuzikanten

Gehoorbeschadiging wordt veroorzaakt door een combinatie van geluidsvolume – boven de 80 dB wordt het risicovol – en de duur van blootstelling – hoeveel uur zit een musicus in de ‘herrie’.
Inmiddels hebben veertien professionele symfonieorkesten en de overheid  een arboconvenant gesloten die de werkgever verplicht om voorzieningen te treffen, zoals geluidsdemping, optimale orkestopstelling en individuele gehoorbescherming.

Maar ja… voor amateurorkesten bestaan zulke regels en voorzieningen natuurlijk niet. En dat terwijl een gemiddeld harmonieorkest aardig wat decibellen produceert. Veel amateurmuzikanten maken aardig wat muziekuren, dus gehoorbeschadiging ligt op de loer.

Zelf ben ik nog zoekende naar een ideale gehoorbeschermer… Als je met oordopjes in speelt krijg je een heel ander klankbeeld terug. Dat wat je speelt klinkt in jouw oren/hoofd veel harder, terwijl anderen juist zeggen dat je zachter speelt. Ook vind ik het vreselijk lastig om de toon qua klank mooi te houden. Ook door het vertekende beeld door die dopjes…
In een groot orkest speel ik soms wel met 1 dopje in (aan de kant waar de meeste ‘herrie’ zit). Je hoort dan met 1 oor wel normaal, wat het spelen een stuk gemakkelijker maakt, maar je beschermt er natuurlijk maar 1 oor mee.
Ook in lessituaties in ruimtes met een slechte akoestiek, doe ik soms in 1 oor een dopje. Beter dan niks, denk ik dan maar.

Het Gelders Fanfare Orkest heeft vorig jaar een pilot gedaan met verschillende soorten gehoorbeschermers. De ervaringen kun je hier lezen!

Hopelijk komt de techniek ooit zover dat er oordopjes op de markt komen die wél ideaal zijn voor muzikanten. Ik houd het uiteraard nauwlettend in de gaten!

Met muziek meer zelfvertrouwen

Zoals een aantal van jullie wellicht wel weten, werk ik naast mijn werk als musicus ook bij een studiebegeleidingsinstituut in Breda. Ik werk daar als floormanager, begeleid pubers met hun huiswerk, zorg voor marketing én verzorg er ook faalangstreductietrainingen.

Dat laatste is iets wat ik bijzonder graag doe: je ziet de cursisten groeien gedurende de weken dat je met ze werkt. Ze bloeien helemaal op, en dat is prachtig om te zien.

Faalangst is niet altijd alleen maar schoolgerelateerd. Ook in hobby’s, zoals muziek kunnen mensen last hebben van faalangst. Bij muziek wordt dan al snel gesproken over podiumangst. Als spelend muzikant heb ik er zelf ook behoorlijk wat last van gehad… Maar uiteindelijk heeft de muziek zelf me er altijd doorheen gesleept.. En dat bracht me op het idee om faalangstige muzikanten te gaan helpen om hun (podium)angst te overwinnen! En dat ga ik doen met het programma ‘Met muziek meer zelfvertrouwen’

We beginnen met een intake van een uur waarin de leerling een stukje mag spelen, maar vooral vertelt over waar hij/zij tegenaan loopt bij het muziek maken, maar misschien ook wel in het dagelijks leven!

Aan de hand daarvan gaan we 3x een uur samen aan de slag met (muzikale) opdrachten, waarmee de leerling handvaten krijgt aangereikt om de angst de baas te worden.

Als blijkt dat er na deze serie van 4 uren nog behoefte is aan meer hulp en coaching, dan is dat natuurlijk mogelijk!

Heb jij weleens overmatig last van zenuwen als je moet optreden? Zou je daar wel iets aan willen doen?
Neem dan geheel vrijblijvend contact met me op!

De musicus in de 21e eeuw

Al enige tijd volg ik John Valk van de Bibliotheek Rotterdam. Hij werkt daar op de afdeling muziek en is onder andere bezig met de plaats van bladmuziek in de huidige muziekcultuur. Hij is actief met zoeken naar nieuwe mogelijkheden voor bijvoorbeeld muziek op tablets.
Onlangs was hij in Rome waar hij over dat onderwerp een lezing gaf.

De lezing is onlangs online verschenen, en in mijn (vakantie)zoektocht naar inspiratie vond ik het bijzonder interessant om te lezen, en ook buitengewoon goed om te delen met mijn blog-lezers.
Hoewel de lezing in het Engels is, denk ik dat de meesten dit aardig kunnen volgen.

Valk deed voor de lezing een onderzoek naar tabletgebruik onder musici en muzikanten in Rotterdam en omstreken. De resultaten zijn niet schokkend: voor- en nadelen van tablets en de conventionele bladmuziek worden gegeven.
Ook geeft Valk een lijst van veelgebruikte apps op allerlei muziekvlakken.