een muzikaal uitje in de vakantie

Zo tegen het einde van de vakantie heb ik nog een uitgaanstip voor jullie!

Toen ik nog voor de klas stond als muziekdocent ben ik zelf vaak met een groep scholieren naar Brussel geweest naar het Muziek Instrumenten Museum.

In dit museum zijn heel, heel, heel veel muziekinstrumenten te bewonderen. En nee, niet alleen in een vitrine met glas ervoor en dat was het dan. Er is een heus sonorisatiesysteem waarmee je de muziekinstrumenten ook kunt beluisteren. Vaak worden er ook concerten georganiseerd in de concertzaal….

Je kunt er ook naar de bibliotheek met heel veel bladmuziek, er is zelfs een vioolbouwersatelier waar je kunt meekijken hoe een viool wordt gebouwd. Je leert hoe instrumenten zich hebben ontwikkeld en welke plaats ze in iedere samenleving hadden en hebben.

Wil je liever dichterbij huis blijven, of is Brussel een beetje eng na de afgelopen terreuraanslagen? Dat snap ik best, en dan heb ik nog een andere tip voor je: Museum Vleeshuis in Antwerpen! In dit museum wordt dieper ingegaan op de muziekgeschiedenis. Welke plek had iedere muzieksoort in de samenleving, hoe is het ontstaan, voor wie werd die muziek gemaakt…

Kortom, twee bijzondere uitjes voor iedere muzikant/musicus!

Veel plezier!

Oh, enne, heb jij ook een goede tip voor een muzikaal uitje? Laat het me weten!

Gecompenseerd, 4 ventielen…..??

Ik krijg als euphoniumspeler en -docent regelmatig vragen over wat nou eigenlijk het compensatiesysteem op een euphonium inhoudt. En of je als je 4 ventielen op je instrument hebt ook automatisch een gecompenseerd instrument hebt…

Tijd voor een uiteenzetting hierover!

Ik denk dat de meeste volgers van dit blog wel weten hoe ventielen werken: ieder ventiel verlaagt de natuurtonen. Het eerste ventiel met 1 hele toon, het tweede ventiel met een halve toon, het derde ventiel met anderhalve toon en het vierde ventiel met twee-en-halve toon.

Nu is het zo dat ieder ventiel op zich in staat is om het hele instrument met de genoemde toonsafstand te verlagen, maar de problemen ontstaan wanneer er ventielcombinaties worden gebruikt. Wanneer je nu het eerste en het derde ventiel combineert, verlaat het derde ventiel te weinig. Het instrument is immers langer geworden door de inzet van het eerste ventiel…

Euphoniums met een vierde ventiel gebruiken in plaats van de combinatie van eerste en derde ventiel dus het vierde ventiel, omdat dan dezelfde toon wel zuiver gespeeld kan worden.

Toch zijn instrumenten met een zogenaamd kwartventiel niet standaard gecompenseerd. ‘Gecompenseerd’ houdt namelijk in dat zodra het derde (voor een instrument met 3 ventielen) of het vierde ventiel (in geval van een instrument met 4 ventielen) er extra buizen worden gebruikt los van de buizen die aan ieder ventiel afzonderlijk gekoppeld zijn. Hiermee worden de zuiverheidsproblemen die bij ventielcombinaties ontstaan opgelost.

Ik heb geprobeerd deze uitleg kort en eenvoudig te houden, maar mocht je meer willen lezen, dan kan dat in dit artikel.

Euphonium studeren in de zomervakantie

Veel van mijn leerlingen zeggen het al aan het begin van de vakantie: ‘Geef mij maar niet te veel huiswerk op, want ik ga toch niet spelen’
En dat begrijp ik ook wel, vakantie is een tijd van rust en tijd voor andere dingen…

Toch probeer ik hen altijd te overtuigen om niet helemaal niks te doen, maar om de vakantie te gebruiken voor iets ‘anders dan anders’.
Misschien ook wel een idee voor mijn volgers?!

Zomaar wat ideetjes:
– zoek splinternieuwe stukken om te gaan spelen (mijn favoriet)
– speel stukken van een tijd geleden nog eens door (kost minder moeite en geeft vaak een goed gevoel omdat je de stukken al goed beheerst)
– ga je eens verdiepen in een compleet ander genre (bv jazz voor klassiek geschoolden)
– probeer zonder bladmuziek eens een bekend liedje uit je hoofd te spelen
– zoek een leuk liedje op youtube en probeer mee te spelen
– probeer eens een eigen ‘song’ te componeren (dat hoeft niet moeilijk te zijn, ga maar s gewoon zitten en bedenk een leuk melodietje, je zult zien dat het meevalt en dat het erg leuk is!)

Ik ben benieuwd wat jij doet om in de zomervakantie met een zomerse bril op te musiceren!

Gezocht: koperblazers voor een koperkwintet

Zoals jullie weten, doe ik mee aan de compositiewedstrijd ‘Brabant Suite’ van de Stichting de Brabantse Hoeders.
Als het goed is worden in september de winnaars bekend gemaakt, dus dat is nog even spannend! De grote prijsuitreiking is dan op maandagmiddag 14 november in het Provinciehuis in ‘s-Hertogenbosch.

Maar wat nú al heel erg leuk is, is dat alle deelnemende composities, en dus ook die van mij, in het najaar zullen worden uitgevoerd en opgenomen op cd! Supergaaf natuurlijk dat mijn compositie straks wordt opgenomen op cd!

Om dat te realiseren is mij gevraagd of ik zelf 5 (gevorderde) koperblazers wil zoeken…
wanted
Hierbij dus een oproep: ben of ken jij een gevorderde trompettist (2x), hoornist, trombonist of bastubaist en vind je het leuk om (puur vrijwillig, maar niet vrijblijvend) in het najaar mijn compositie Brabant Suite te spelen voor o.a. de cd-opname?
Data etc worden nog overlegd…
Neem dan snel contact met me op via mjvanboven@ziggo.nl

Ik zorg dan dat je op tijd de bladmuziek ontvangt etc…

Enne, delen mag natuurlijk! Dankjewel!

De musicus in de 21e eeuw

Al enige tijd volg ik John Valk van de Bibliotheek Rotterdam. Hij werkt daar op de afdeling muziek en is onder andere bezig met de plaats van bladmuziek in de huidige muziekcultuur. Hij is actief met zoeken naar nieuwe mogelijkheden voor bijvoorbeeld muziek op tablets.
Onlangs was hij in Rome waar hij over dat onderwerp een lezing gaf.

De lezing is onlangs online verschenen, en in mijn (vakantie)zoektocht naar inspiratie vond ik het bijzonder interessant om te lezen, en ook buitengewoon goed om te delen met mijn blog-lezers.
Hoewel de lezing in het Engels is, denk ik dat de meesten dit aardig kunnen volgen.

Valk deed voor de lezing een onderzoek naar tabletgebruik onder musici en muzikanten in Rotterdam en omstreken. De resultaten zijn niet schokkend: voor- en nadelen van tablets en de conventionele bladmuziek worden gegeven.
Ook geeft Valk een lijst van veelgebruikte apps op allerlei muziekvlakken.

Vakantietijd, inspiratie opdoen

Nu de zomervakantie echt losgebarsten is en ik dus écht geen muzikale verplichtingen heb, is een tijd van rust aangebroken.
Veel mensen vragen zich af hoe ik mijn vakantiedagen dan invul, en of ik dan helemaal niets muzikaals doe…

Daarom vandaag dit blog!

Niks doen is niet zo aan mij besteed, ik blijf hoe dan ook een bezig bijtje…. Maar ja, wat ga je dan doen als je eigenlijk niets ‘moet’?

Ik maak altijd een lijstje van wat ik wil doen in de vakantie:
– instrument schoonmaken (tips en tricks hiervoor lees je hier)
– andere culturen leren kennen (en dan ook de muziek van die andere cultuur, dus ik probeer tijdens buitenlandse trips ook altijd iets van de lokale muziekcultuur mee te pikken)
– boeken lezen (dat kan varieren van boeken over beroemde dirigenten en componisten, maar ook psychologisch getinte boeken over bijvoorbeeld groepsmanagement of omgaan met leerlingen met beperkingen)
– nieuwe muziek studeren
– muziek luisteren (van klassiek tot pop en verder)
– zoeken naar nieuw lesmateriaal/apps om te gebruiken in mijn lespraktijk
– plannen maken voor het komende seizoen

De komende weken zal ik jullie steeds iets over één van deze punten vertellen, zodat jullie met mij mee wat inspiratie kunnen opdoen!

Heb je zelf misschien nog goede inspiratie voor mij? Ik houd me van harte aanbevolen!

blaasmuziek in de vakantie

Het is weer zomervakantie, en dat betekent dat de meeste reguliere blaasorkesten stil liggen vanwege de zomerstop.
Zelf heb ik vanavond nog 1 repetitie met de harmonie in Huijbergen. Daar hebben we de mogelijkheid om een week langer door te gaan, en dat is wel zo prettig met een groots opgezet concert in oktober in het vooruitzicht!

Maar goed, terug naar die vakantie! Want terwijl de plaatselijke harmonieen, fanfares en brassbands genieten van hun zomerstop, zijn er verschillende projectorkesten die júist in deze zomertijd opereren!

Wat te denken van Zomer Orkest Nederland, Vakantieorkest Ad Hoc en het Dutch Symphonic Wind Orchestra.
Met dit laatste orkest ben ik zelf 5 jaar lang op tournee geweest in Noord-Frankrijk (Nord-Pas de Calais). Een dikke week met andere musici en muzikanten op pad om samen muziek te maken en prachtige concerten te geven, maar ook samen vakantie te vieren. Een topervaring.

Ik zou dan ook aan een ieder die twijfelt of zo’n tournee wel iets voor je is, willen zeggen: Doe het!
Ik twijfelde ook voor ik me heb aangemeld jaren geleden, maar het was keer op keer tof en muzikaal erg inspirerend!

Wil je eerst wel eens zien wat je je ervan voor kunt stellen (voor je je aanmeldt voor komend jaar!), bezoek dan deze week de concerten van Ad Hoc in Breda en/of het Ginneken en van het ZON door heel Nederland. De exacte data en tijden vind je op de sites van het betreffende orkest!

Wat mij zelf betreft: ik heb inmiddels andere keuzes gemaakt en ga niet meer met een orkest op tournee in de zomerperiode. Op een gegeven moment maak je andere keuzes, en dat heeft onder andere ook te maken met je gezinssituatie.
Wat wel nog op mijn persoonlijke bucketlist staat is een bezoekje aan Woodstock der Blasmusik (maar dat lukt alleen als de schoolvakanties vroeg vallen) en natuurlijk is om de 4 jaar het Wereld Muziek Concours een must!

Koperblazers en hitte

Het is zomer in Nederland! Superfijn dat we nu eindelijk kunnen genieten van zon, zee, strand en barbecue…
Maar deze tropische dagen hebben ook nadelen.. Hier wat tips om toch nog wat te studeren op je blaasinstrument; ook handig om te gebruiken bij repetities en concerten!

  •  Kies voor korte studeersessies (liefst niet tussen 11.00 en 17.00, maar daarvoor of daarna)
  • Drink tussendoor genoeg water (maar géén ijskoud water)
  • Neem extra tijd voor de cooling-down (dus lage noten spelen en alle spieren lekker weer ontspannen)
  • Zoek de koelste plek die je kunt vinden, bij voorkeur een kamer met een ventilator (airco werkt bij mij altijd op mijn adem)
  • Stop als je je niet lekker voelt

Heb je deze dagen nog een zomerconcert in de buitenlucht?

 

  • Neem je zonnebril mee en zet hem op, ook een petje kan helpen
  • Smeer je goed in met zonnebrandcreme
  • Neem voldoende water mee
  • Speel niet koste wat kost alles, maar probeer elkaar een beetje af te wisselen binnen de sectie

En de belangrijkste tip: maak je niet te druk om de warmte!

Succes!

Herintreders in de muziek en hoe je ‘stoppers’ kunt herkennen

Via het LKCA werd ik gewezen op een onderzoek wat is verschenen in het International Journal of Community Music.
Het onderwerp?
Wat motiveert oudere amateurmuzikanten om opnieuw te beginnen of te blijven spelen in een ensemble of band en waarom stoppen ze met muziek maken?

De onderzoekers van de University of Sheffield (GB) onderzochten twee amateurensembles en interviewden vijf participanten om achter hun motieven te komen. Daarna formuleerden ze vijf profielen van spijtoptanten:

De enthousiaste terugkeerder – van kindsbeen af met muziek bezig en alle steun daarvoor; als jong volwassene gestopt en na het pensioen weer begonnen. De basis uit zijn jeugdjaren maakte dat deze muzikant dertig jaar later zijn muzikale identiteit terugvond. Dit type blijft dus.

De aarzelende pensionado – in jeugdjaren de nodige muzikale scholing gehad, maar veelal op eigen initiatief of door zelfstudie. Hij is wat bescheiden in wat hij bereikt heeft en stopt vanwege gezondheidsredenen: hij kan het niet meer doen volgens de normen van het ensemble.Movie All Is Lost (2013)

De gestresste afhaker – iemand voor wie doorgaan met het ensemble niet goed is omdat de balans tussen de stress en de uitdaging die het oplevert, verstoord raakt.

De vermoeide buitenstaander – is vooral op zoek naar een gevoel van erbij horen en stopt als het niet lukt. Verlaat het ensemble om sociale en muzikale redenen.

De tevreden herinneraar – Deze stopper heeft warme gevoelens voor de muziek en is al in de jeugdjaren eraan verslingerd. Verschil met het eerste type is de muzikale standaard, de lat die deze participant erg hoog legt: hij of zij stopt wanneer het onder de maat wordt wat hij nog kan.

Uit het onderzoek blijkt dat mensen graag een leven lang muziek zouden maken, maar onderweg komen ze aardig wat trubbels tegen. Dat kunnen sociale, persoonlijke én muzikale trubbels zijn. Meestal stoppen muzikanten vanwege persoonlijke of sociale problemen, en juist níet vanwege muzikale problemen.

Daaruit leid ik af dat je als docent/dirigent toch ook meer oog moet hebben voor deze persoonlijke en sociale problemen, en daar misschien wat meer op in moet spelen. Op die manier kan een leven lang musiceren wellicht toch werkelijkheid worden…

Persoonlijk probeer ik altijd wel de mens achter de muzikant in het oog te houden, maar dit bericht is voor mij wel een wake-up call om dat nog meer te doen. Misschien juist ook bij mijn seniorenorkest waar ik regelmatig te maken heb met ‘herintreders’.
Nu ik deze 5 types muzikanten ken, kan ik daar mijn voordeel mee doen, en dat zal ik ook zeker doen!

Stil nou!

In deze periode van zomerconcerten gebeurt het regelmatig:
Publiek zit op een (al dan niet zonnig) terras te luisteren naar de muziek, maar intussen wordt er ook gezellig gekletst..
Dat kletsen leidt soms tot irritatie en concentratieproblemen bij dirigent en orkestleden…
Zelf heb ik daar gelukkig niet (meer) zo’n last van, bij sommige concerten past het prima als er intussen gezellig geborreld en gekletst wordt.

Maar ooit, lang geleden is natuurlijk die concertetiquette ontstaan. Zoals dat je stil moet zijn tijdens een concert, dat je niet tijdens het applaus al mag weglopen. Om nu de oorsprong van deze concertetiquette te leren kennen heb ik het boek ‘Stilte!’ van Cas Smithuijsen aangeschaft acheter viagra en ligne canada. De oorsprong van dit alles ligt in Noord-Italië in de 13e eeuw.

Hoe het verder allemaal zit mogen jullie zelf lezen in dit interessante boekwerk van Smithuijsen.
Feit is wel dat we tegenwoordig juist veelal méér interactie willen met het publiek. We willen als orkest niet meer ‘ingelijst’ spelen, maar echt een band met het publiek opbouwen. Hoeveel jaren zouden nodig zijn om dat te bereiken?