fbpx

Vakantietips deel 2

1. Stel jezelf doelen

Of je nu een beginner bent, of iemand die zich voorbereidt op audities voor het conservatorium, de lijst met doelen die je voor jezelf kunt stellen is eindeloos! Misschien wil je beter worden in het kunnen spelen van bladmuziek of muziektheorie, een nieuw lied leren spelen of een bepaald muziekstuk uit je hoofd leren. Wat wil je deze zomer geleerd of bereikt hebben? Welk nummer wil je kunnen spelen? Met wie wil je samenspelen? Wil je een eigen lied geschreven hebben? Wil je die ene solo hebben uitgezocht? Als je je doelen duidelijk op papier zet, is het veel makkelijker om er aan te werken.

2. Analyseer muziek

Laat je inspireren door bijvoorbeeld het ritme. Of luister eens goed naar de baslijn, wat speelt die daar? Hoe zit de vorm van het liedje in elkaar? Zit er relatie tussen de opbouw van de tekst en de opbouw van het nummer of het arrangement of de instrumentatie?

3. Maak je roadtrip muzikaal

Zet onderweg naar je vakantiebestemming de radio aan op een muziekzender van het land waar je bent. Luister goed naar de muziek en neurie lekker een eigen melodie mee, ook al ken je de liedjes niet. Maak toffe playlists aan en doe leuke muziekquizjes in de auto. ‘Raad de plaat’ is altijd leuk!

Muzikale zomertips – 1

YES!! Het is bijna weer zomervakantie! Heerlijk uitrusten en hopelijk genieten van het mooie weer! Blijf je thuis? Ga je naar de camping? Of lekker wat dagen naar het strand? Dat wordt genieten! 

Maar wat doe je met het spelen van je instrument? Ik hoor vaak leerlingen die in de zomer niet of nauwelijks iets met hun instrument doen. Aan de ene kant natuurlijk logisch: je instrument kan niet altijd mee op vakantie. Maar de andere kant is dat veel muzikanten het lastig vinden om in die zomerstop de motivatie te vinden om te blijven studeren.

Als je een langere periode bijna tot niet speelt, zal je daarna merken dat het veel meer moeite kost om het muziekmaken weer op te pakken. Ik merkte de afgelopen jaren dat veel leerlingen na de zomervakantie achteruit zijn gegaan op hun instrument, doordat ze de hele zomer niet gespeeld hadden. Het kan dan weken duren voordat je weer op het niveau van vóór de zomervakantie zit. Dit kan ongelooflijk ontmoedigend zijn en is helemaal niet nodig.

Mijn tips

Vanaf vandaag deel ik iedere week een aantal tips voor je waarmee je fysiek in vorm blijft, maar waarmee je ook je creativiteit en muzikaliteit verder kunt ontwikkelen. Alles voor een ontspannen en muzikale zomervakantie!

1. Houd je instrument altijd in beeld. 

Als je instrument zich op een plek in huis bevindt waar jij het vaak ziet staan, zal je ‘m eerder oppakken en op gaan spelen. Laat het dus niet de hele vakantie in de tas zitten. Zien = spelen!

2. Blijf oefenen, al is het maar een paar minuten per dag

Tijdens de zomermaanden zijn er geen lessen met huiswerk. En omdat je op vakantie bent lijkt het oefenen soms lastig. Maar dagelijks even op je instrument spelen, al is het maar voor een paar minuten is super belangrijk. Liever elke dag 5 minuten, dan één keer per week een uur.

3. Oefen in de ochtend

Bespeel je instrument zodra je opstaat. Pak een bak koffie en beweeg die vingers of handen voordat je ergens anders mee aan de slag gaat! Zelfs als je maar een paar toonladders speelt. Als je vroeg in de ochtend oefent begin je je dag niet alleen muzikaal, het geeft je ook meer vrijheid. Op die manier kun je ervoor zorgen dat je aan het begin van je dag in ieder geval je muziekmomentje hebt gepakt. Het zal zijn vruchten afwerpen! We weten allemaal dat als we wachten om later op de dag te oefenen, we uiteindelijk plannen hebben gemaakt, buiten spelen, uitgaan, te moe zijn en andere excuses verzinnen om niet te oefenen. 

4. Train je spiergeheugen

Omdat je bij alle instrumenten specifieke spieren gebruikt is het verstandig om die spieren soepel te houden. Als je een lange periode bijna tot niet speelt, zal je merken dat het veel meer moeite kost om het muziekmaken weer op te pakken.

5. Herhaal wat je geleerd hebt

Kijk eens terug naar wat je een jaar geleden kon en wat je nu al kan! Wat een groei heb je meegemaakt! Kun je je nog herinneren welke liedjes je allemaal gespeeld hebt? Kies je favoriete liedjes uit die je nog eens deze zomer gaat spelen. Misschien moet je weer even goed kijken hoe die ook alweer moest, maar dat leer je vast een stuk sneller dan de eerste keer!

Volgende week meer tips!


Gehoorbescherming: waarom, wat en hoe?

1. Waarom is gehoorbescherming zo belangrijk voor muzikanten?

Dave Grohl, Sting, Bono, Ryan Adams, Will.i.am, Brian Wilson, Phil Collins, Grimes, Eric Clapton, Paul Gilbert, Eric Jonson, James Hetfield, Moby, Danny Elfman, Barbra Streisand, Chris Martin van Coldplay, Iggy Pop, Peter Townsend, Roger Daltrey, Liam Gallagher, Brian Johnson van AC/DC. 

Een waslijst aan artiesten, maar wat hebben ze met elkaar gemeen? Het zijn allemaal artiesten die in het openbaar hebben gesproken over hun gehoorverlies en de schade die jaren van luisteren naar harde muziek aan hun oren hebben aangericht.

Gehoorverlies door lawaai is het grootste risico in de muziekindustrie.

Blootstelling aan harde geluiden is een van de meest voorkomende oorzaken van gehoorverlies. Het kan iedereen overkomen, maar vooral muzikanten lopen risico. Als muzikanten zijn we volledig afhankelijk van onze oren. Ze houden ons scherp, ze zorgen ervoor dat onze instrumenten klinken zoals we willen en ze laten ons op allerlei plekken inspiratie opdoen.

Kortom, we kunnen niet zonder onze oren, dus wees er zuinig op! Maar als muzikant en muziekliefhebber brengen we onze oren toch veel te vaak in gevaarlijke situaties.

Natuurlijk verslechtert de kwaliteit van je gehoor na mate je ouder wordt. Maar wij muzikanten komen vaak in situaties waarbij we heel snel gehoorbeschadiging kunnen oplopen. En trouwens; je hoeft hier niet eens muzikant voor te zijn. Ook het te lang luisteren naar muziek via je AirPods of naar concerten of de discotheek gaan brengt je oren in gevaar.

Een kwart van de Nederlandse jongeren heeft gehoorschade

Volgens onderzoekers van het Academisch Medisch Centrum Amsterdam (AMC) heeft 25% van de Nederlandse jongeren tussen de 12 en 25 jaar gehoorschade. En naar schatting lijdt één op de acht mensen in Nederland - van alle leeftijden - aan een vorm van gehoorverlies. En die aantallen blijven maar oplopen. Het is dus van enorm belangrijk dat wij stappen ondernemen om onze oren voor de lange termijn te beschermen.

Voordat ik meer uitleg geef over hoe we gehoorbeschadiging kunnen voorkomen is het belangrijk om te snappen wat gehoorbeschadiging is.

2. Hoe werkt je oor?

Het oor vertaalt de fysieke beweging van lucht (geluidsgolven) in elektrische signalen (zenuwimpulsen) die in de hersenen worden verwerkt en geïnterpreteerd waardoor jij door hebt er qua geluid in de wereld om je heen gebeurt.

Hoe werkt het oor

De trillingen komen je oren binnen en zorgen ervoor dat je trommelvlies gaat trillen. Achter het trommelvlies bevindt zich een met lucht gevulde ruimte met daarin de drie kleinste botjes die ons lichaam kent: de gehoorbeentjes. Deze gehoorbeentjes worden hamer, aambeeld, en stijgbeugel genoemd en scharnieren aan elkaar. De trillingen van het trommelvlies worden via deze gehoorbeentjes omgezet naar mechanische energie en via het ovale venster (fenestra vestibuli) doorgegeven aan het midden-oor. Het middenoor zorgt voor de omzetting van geluidstrilling naar een trillingsgolf in het met vloeistof gevulde slakkenhuis in het binnenoor.
Deze trillingsgolf brengt duizenden zeer fijne haarcellen (trilharen) in het slakkenhuis in beweging. Deze haarcellen zijn gerangschikt volgens de frequentierespons van hoog (het dichtst bij het ovale venster) naar laag (aan het einde van de opgaande cochleaire spiraal). Deze haarcellen wekken door de beweging elektrische stroompjes op die door de gehoorzenuw wordt doorgegeven aan de hersenen. Elke haarcel zendt zijn eigen unieke frequentie naar de hersenen, waar ze worden geïnterpreteerd en als geluid aan je bewustzijn worden gepresenteerd.

3. Wat is gehoorbeschadiging en wat merk je er van?

Bij gehoorschade ontstaat er schade aan deze haarcellen. Dit ontstaat doordat de haarcellen in de oren beschadigd raken of helemaal kapot gaan. Dit kan in één keer gebeuren als het geluid erg hard is, maar het kan ook gebeuren als er te vaak of te lang naar harde geluiden geluisterd wordt. Hierdoor slijten de haarcellen in het oor. Hoe groter de gehoorschade, hoe meer haarcellen er kapot zijn. Als de haarcellen beschadigd zijn geven ze geen of de verkeerde informatie door. De beschadiging van de haarcellen en zenuwcellen treedt eerst op in de hoge frequenties en typisch vooral op 4 kHz, het spraakgebied. Ook het oorsuizen ten gevolge van lawaai ligt op deze frequentie.

Haarcellen

Gelukkig zijn er waarschuwingssignalen die erop wijzen wanneer er schade optreedt. Bij gehoorschade zijn er twee fasen te onderscheiden. In eerste instantie is er de tijdelijke gehoorbeschadiging. Tijdelijke drempelverschuiving (TTS) is een fenomeen waarbij langdurige blootstelling aan harde geluiden ervoor zorgt dat de haarcellen en zenuwen ongevoeliger worden of hun frequentierespons verschuift. Je merkt dit door oorsuizen. Dit is dus eigenlijk het geluid van gestreste en stervende haarcellen. Hoewel het meestal na enkele uren of dagen verdwijnt, is er onvermijdelijk een zekere mate van blijvende schade, en het is een voorbeeld van een van de eerste tekenen van gehoorverlies, tinnitus genaamd.

Een ander afweermechanisme houdt verband met een kleine spier die is verankerd aan de gehoorbeentjes en die reflexmatig samentrekt met plotselinge harde geluiden. Deze reactie vermindert de hoeveelheid trillingen die naar het binnenoor wordt doorgegeven. Hoewel deze autonome beschermende maatregelen helpen, hebben ze ook invloed op wat je hoort. Het is de hoofdoorzaak van de "luistermoeheid" die optreedt wanneer je gedurende lange tijd muziek luistert op stevig volume zoals je doet als je een nummer mixt of mastert. Je hoort niet goed meer wat er gebeurt, en dit zal je mix of master niet ten goede komen! Daarom is het belangrijk om regelmatig een pauze te nemen tijdens het mixen om je oor rust te geven en te voorkomen dat de TTS-afweermechanismen je mix niet in de war brengen.

Permanente gehoorschade

Bij de tweede fase is de gehoorbeschadiging onomkeerbaar. Als je te vaak in de TTS-zone bent geweest lijdt dat uiteindelijk tot een permanente drempelverschuiving (PTS), die de geluidsperceptie onomkeerbaar beïnvloedt. Er zijn dan te veel haarcellen beschadigd of afgestorven. Je hoort bepaalde frequenties slechter of helemaal niet meer. Het gehoorverlies blijft voorgoed aanwezig en ook het oorsuizen neemt niet meer af. En kan worden vergezeld met piepende, fluitende of brommende tonen in je oor, doordat beschadigde haarcellen verkeerde informatie doorgeven aan je hersenen. Dit wordt tinnitus genoemd. Doorgaans zal gehoorschade eerst het 4kHz-frequentiebereik beïnvloeden en vervolgens in de loop van de tijd uitbreiden naar de omringende frequenties, waarbij de blootstellingsduur een belangrijke rol speelt.

Maar er zijn meer symptomen van gehoorschade. Je oor kan ook ongevoeliger en onnauwkeuriger worden waardoor je minder goed in staat om geluiden van elkaar te onderscheiden. Daardoor wordt bijvoorbeeld het volgen van een gesprek in een rumoerige ruimte steeds lastiger. Ook kan je een overgevoeligheid voor bepaalde frequenties krijgen, hyperacusis genaamd.

Maar ook zonder deze waarneembare symptomen kan er al gehoorschade aanwezig zijn. Een gehoortest bij een audicien kan gehoorschade aan het licht brengen nog voordat de symptomen worden opgemerkt. Veel geluidstechnici en muzikanten laten hun gehoor daarom jaarlijks testen om gehoorschade te ontdekken voordat ze symptomatisch en waarschijnlijk onomkeerbaar worden.


Gehoorbeschadiging kan ook leiden tot concentratie- en leerproblemen, sociaal isolement en zelfs depressie.

Als je eenmaal gehoorbeschadiging hebt, is dit niet meer te genezen. Kapot is ook echt kapot. En er is (nog) niets dat de wetenschap of geneeskunde kan doen behalve symptoombestrijding door het gebruik van een soort gehoorapparaat of ruisonderdrukkingsapparaat. Hoewel er een paar medicijnen zijn die tinnitus symptomatisch kunnen verlichten, zijn er geen die het omkeren of zelfs het oor laten genezen. Deze onherstelbare schade is eigenlijk de belangrijkste reden om je oren goed tegen beschadiging te beschermen.

4. Hoe snel loop je gehoorbeschadiging op?

Onze oren kunnen slechts een beperkte hoeveelheid geluid per dag aan voordat ons gehoor beschadigd. Die limiet wordt beïnvloed door zowel de intensiteit van het geluidsvolume als de duur. Zie geluid als een kraan en je oren als een emmer. Hoe harder het water in de emmer stroomt, hoe sneller de emmer vol raakt. Wanneer de emmer overloopt, krijg je een gehoorbeschadiging.

Gehoorschade loop je op als je vaak en lang naar hard geluid luistert van meer dan 85 decibel (vergelijkbaar met het geluid van druk straatverkeer) of slechts één keer een oorverdovend geluid hoort (meestal binnen het bereik van 110-140 decibel). Grote boosdoeners zijn harde muziek luisteren via je koptelefoon/oordopjes, tijdens het bespelen van een luid muziekinstrument zoals een drumstel, of met de band spelen in een oefenruimte, optreden, tijdens concertbezoek of tijdens het uitgaan.

Muziek luisteren via oordopjes vanaf je telefoon op maximaal niveau kan een geluid produceren van 105 decibel. Bij het gemiddelde rockconcert komt het volume al snel rond de 115 decibel (dB) uit. Volgens richtlijnen van de Wereld Gezondheids Organisatie bereik je bij 115 dB al na 3 minuten (!!) de maximale dagelijkse blootstellingslimiet, maar toch staan we vaak een stuk langer bij een concert of in een discotheek.

Decibel tabelbron: VeiligheidNL

Om de zaken in perspectief te plaatsen, 115 decibel is luider dan een elektrische handboormachine, die 90 decibel geluid maakt. Een bouwvakker zou deze tool nooit gebruiken zonder gehoorbescherming, maar veel muzikanten spelen regelmatig zonder oordopjes of andere bescherming op plekken waar het geluid veel harder is.

Begin nu met het beschermen van je oren!

Het is nooit te vroeg (of te laat!) om te leren zorgen voor het enige paar oren dat je ooit zult hebben. Nu je begrijpt hoe je oren werken, hoe ze beschadigd kunnen raken en hoe je dit kan voorkomen, is het tijd om meteen stappen ondernemen!

5. Wat kan ik er aan doen?

Het klinkt zo simpel, maar het is vaak zo lastig: zet het volume van je koptelefoon of in-ears niet te hard! En zorg ervoor dat je ALTIJD met gehoorbescherming speelt, helemaal tijdens live concerten, in de oefenruimte met je band of als je op een akoestisch drumstel speelt. En neem voldoende ‘geluids-pauze’. Ga regelmatig even de stilte in. Gewoon even niets.

Meten is weten. Er bestaan verschillende apps om de geluidssterkte te meten. Vanaf 85 decibel kan gehoorschade ontstaan. Elke 3dB harder, verdubbelt het geluid. 103 dB is dus twee keer zo hard als 100 dB. Speel je vaak met je band in een oefenruimte? En is er geen decibelmeter aanwezig? Neem er dan zelf een mee, of gebruik een app op je telefoon. Zo ben je eerder bewust van de geluidsniveaus.

De leadzanger van Coldplay, Chris Martin, vecht al jaren tegen tinnitus. Hij zei "Voor je oren zorgen is helaas iets waar je niet aan denkt totdat er een probleem is. Ik heb al ongeveer 10 jaar tinnitus en sinds ik mijn oren begon te beschermen, is het niet erger geworden... maar ik wilde dat ik er eerder over had nagedacht.

Dus van af nu: ALTIJD gehoorbescherming gebruiken! Als je zelf gaat spelen, maar ook als je naar een concert gaat luisteren!

6. Welke soorten oordoppen zijn er?

Er zijn diverse typen oordopjes, variërend van de bekende schuimdoppen tot op maat gemaakte oordopjes die  een paar honderd euro kunnen kosten. Ze hebben allemaal hun voor- en nadelen.

Oordoppenbron: Noisyworld

Schuimrubberen oordoppen

Als je op dit moment nog helemaal niets doet aan bescherming van je oren, is de eerste en gemakkelijkste stap het aanschaffen van een paar eenvoudige schuimrubberen oordopjes. Hoewel ze zeker niet de beste oordopjes voor muzikanten zijn, kosten ze maar een paar euro en zijn ze te vinden bij de meeste drogisterijen en bouwmarkten. Stop gewoon een setje schuimrubberen pluggen in je tas! Dan heb je in ieder geval altijd iets bij je.

Schuimrubberen oordoppenDeze oordoppen werken door uitzettend schuim waardoor de gehoorgang afsluit en het geluid minder hard binnenkomt. De schuimrubberen pluggen druk je met je vingers een beetje samen en steek je in je gehoorgang. Ze blokkeren daardoor het binnenkomende geluid en geven een hoog niveau van decibelreductie.

Ondanks dat je deze doppen best wel vaker kan gebruiken, zijn deze oordoppen eigenlijk voor eenmalig gebruik. Natuurlijk zijn ze met wat afwasmiddel in een lauw sopje schoon te maken. Dan kan je er wat langer van genieten.

Er zitten wel een paar grote nadelen aan deze pluggen. Als eerste creëert dit type oordoppen een lichte druk op de wanden van de gehoorgang om de afdichting te creëren. Dit kan bij langdurig gebruik leiden tot irritatie en zelfs pijn in de gehoorgang. Het tweede nadeel is dat dit soort dopjes de hogere frequenties meer dempt dan de lagere, waardoor ze een gedempt of modderig geluid produceren.

Maar iets is beter dan niets!

Geflensde oordoppen

Geflensde oordoppenStandaard geflensde oordoppen hebben verschillende flensen of randen in een kegelvorm die tegen de gehoorgang aan drukken, om ze de afdichting te vormen en hebben een universele pasvorm. Het voordeel van geflensde oordoppen ten opzichte van de schuimpluggen is dat ze makkelijk in te brengen zijn zolang ze maar op de juiste diepte in het oor worden ingebracht. En daarnaast worden ze vaak gemaakt van zachte siliconen die minder druk op je gehoorgang geven. Het nadeel is dat oordopjes met flens voor sommige mensen misschien niet zo comfortabel zijn om langere tijd te dragen.

Deze siliconen oordoppen zijn vaker te gebruiken dan de schuimrubberen varianten. De geluidskwaliteit is misschien net wat beter dan de schuimrubberen pluggen, maar er zijn ook fabrikanten die hier speciale muzikanten-filters voor leveren.

High-fidelity oordopjes

High-fidelity oordopjesEr zijn ook fabrikanten die speciale muzikanten-oordoppen maken. High-fidelity oordopjes zijn ontworpen voor muzikanten en muziekliefhebbers. In tegenstelling tot de niet-muzikanten dopjes die het geluid kunnen dempen en vervormen, blijft bij deze muzikanten-doppen de kwaliteit van het geluid helder: het volume wordt gewoon gedempt tot een lager niveau. Dit effect wordt bereikt door een speciaal akoestisch filter dat het geluidsniveau op een uniforme manier over het hoorbare geluidsspectrum verlaagt. Meestal zitten er meerdere filters bij zo’n setje. Het is dus belangrijk om de juiste filters te gebruiken. Ben je drummer, of speel je vaak met je band in een oefenruimte? Pak dan het filter met de hoogste dempingwaarde.

Echter, onderzoek heeft aangetoond dat onze oren niet lineair horen; naarmate het volume toeneemt, worden onze oren hypergevoelig voor frequenties tussen 1 kHz en 6 kHz. Dit gebeurt doordat de gehoorgang-resonantie als een natuurlijke versterker voor die frequenties werkt. We weten ook dat mensen met gehoorverlies door lawaai doorgaans het meeste verlies vertonen in diezelfde frequenties. De beste muzikanten-oordoppen zijn de oordoppen die hier rekening mee houden.

Op maat gemaakte oordoppen

De laatste variant die we bespreken zijn de op maat gemaakte oordoppen. Ze worden gevormd naar de binnenkant van je oren, dus ze beloven een perfecte pasvorm - er is in wezen geen druk op de zijkanten van je gehoorgang, wat de oorzaak is van het ongemak van andere oordoppen. Het nadeel is dat op maat gemaakte oordopjes een stuk duurder zijn, en dat je eerst bij audioloog  een mal zal moeten laten maken.

Meestal zitten er meerdere filters bij zo’n setje. Het is dus belangrijk om de juiste filters te gebruiken. Ook hier geldt: ben je drummer, of speel je vaak met je band in een oefenruimte? Pak dan het filter met de hoogste dempingwaarde.

Op maat gemaakte oordoppen worden aangeboden door bedrijven die gespecialiseerd zijn in high-end audio- en hoortoestellen, zoals JH Audio, Westone, Sensaphonics.

7. Waar moet ik op letten als ik gehoorbescherming koop?

Het aller belangrijkste is de juiste pasvorm. Te kleine oordoppen 'lekken', waardoor de demping niet optimaal zal zijn. Te grote oordoppen krijg je moeilijk in. En als je ze er al ingepropt krijgt, zal er teveel demping optreden, waardoor de geluidskwaliteit slecht is.

10 thuisstudietips!

Je bent met een doel aan muzieklessen begonnen: je wilt een instrument leren spelen of je wilt er beter in worden. Om te groeien in je speelvaardigheid en je muzikaliteit moet er natuurlijk wel wat gebeuren. In deze blog een aantal goeie tips & inzichten voor jou!

Met deze acht tips heb je een goeie basis. Er valt nog veel meer over te zeggen, maar kijk eerst eens naar deze tips en pas deze toe in je oefentijd!

1.     De les is alleen maar een les

Je leert heel veel in je muziekles. Dat is ook de bedoeling! Ikzelf (of jou eigen docent/coach) geef je allerlei tips, geef je richting, aanwijzingen, huiswerk en inspiratie. Een docent corrigeert waar nodig. Maar het is maar een les. Een les is niet zaligmakend. Want van één keer per week les volgen zal je niet echt veel groeien. Groei komt door tijd te investeren in de periode tússen je lessen! Maak dus tijd vrij voor zelfstudie. Want daarin zit je groei! Leerlingen die gestructureerd studeren worden sneller beter op hun instrument. En daarnaast zijn dat ook leerlingen die het langer volhouden omdat studie groei geeft, en groei geeft motivatie en energie. Je komt dus minder snel in een dip terecht waarin je dreigt te stoppen.

2.     Studietijd plannen

We leven in een drukke tijd. We zitten op school, werken, sporten, hebben muziekles, een bijbaantje, een gezin, een band, een sociaal leven… Maar planning is velen van ons gelukkig niet vreemd. Wel is het vreemd dat studeren op je instrument niet altijd wordt ingepland. En dan kan het zomaar gebeuren dat er een week voorbij is waarin je minder hebt gestudeerd dan je je had voorgenomen. Het codewoord is: plannen! Bepaal eerst hoe vaak je per week wilt en kunt studeren. Het liefst iedere dag natuurlijk.

Vervolgens plan je heel concreet je studietijd in. Misschien is dat voor jou iedere dag hetzelfde of misschien is het juist iedere dag anders. Dat maakt op zich niet uit, als je maar plant. Dus echt concreet tijdstippen plannen in je agenda!  Houd je er ook aan!

3.     Noteer in je les concrete opdrachten

Hoe concreter je kunt omschrijven wat je huiswerk is en wat precies je moet studeren, hoe prettiger het werkt. Lekker gewoon even lekker spelen is namelijk geen studie! Dat is gewoon fun en dat moet je vooral blijven doen. Maar in je studietijd werk je door middel van oefeningen en liedjes aan je doel en aan verbetering van je spel en vaardigheden. Als je niet aan het eind van je les met concrete notities en opdrachten naar huis gaat wordt het lastig om concreet te studeren. Een map of schrift is dus een must. En daarbij bewaar je ook losse sheets met oefeningen, songs of aantekeningen.

4.     Neem je les op

Zorg dat je je les opneemt: helemaal of belangrijke oefeningen. Je kunt namelijk niet alles onthouden wat er in de les wordt gezegd, gezongen en gespeeld. De opname helpt je hierbij. Je kunt met de opname meespelen/zingen, je hoort de aanwijzingen van je docent die je thuis ook weer gefocussed houden.

5.     Wees gedisciplineerd en streng voor jezelf

Het kan altijd voorkomen dat je niet toekomt aan studeren. Maar dat moet een uitzondering zijn en geen excuus. Het vergt behoorlijk wat discipline om niet alleen in de start van het seizoen braaf te studeren maar om dat na weken, maanden en jaren ook vol te houden. En hoe langer je dit doet hoe makkelijker het je af gaat. Maar het zal altijd commitment en karakter van je blijven vragen. Laat je gevoel van geen zin je niet leiden; het is maar een gevoel van dat moment. Blijf bij je keuze; je zou studeren!

6.     Hou een lijn in wat je oefent

Ga niet iedere keer als je thuis studeert iets nieuws aanpakken. Hou de lijn vast. Wilde je snelheid in riffs of arpeggio’s studeren: doe dit dan iedere dag. Studeer niet de ene dag op iets en de andere dag weer op iets anders. Vaardigheid krijg je door herhaling. Je spiergeheugen wordt getraind. Neem de tijd voor je oefeningen. Niet te snel te snel willen dus.

7.     Geïsoleerd oefenen

Om iets onder de knie te krijgen: een bepaalde noot, of techniek is het goed om dat specifieke stukje te isoleren. Ga niet het hele liedje overnieuw spelen als je weet dat een bepaalde noot of frase steeds slordig, rafelig of onzuiver klinkt. Haal die noot of frase eruit en herhaal die. Eventueel op een lager tempo of een lagere noot. En bouw dat langzaam op. Totdat je op de hoogte of snelheid zit die nodig is. En blijf dat vervolgens ook herhalen. Als je tevreden bent plaats je de noot of frase vervolgens weer terug in het liedje.

8.     Hou het leuk en haalbaar

Voor studeren geldt: beter kort en vaak, dan lang en soms. Als je één keer per week 3 uur oefent heb je er minder aan dan wanneer je dagelijks 45 minuten studeert. Regelmaat en continuïteit is belangrijk. Ga niet als een malle moeilijke stukken tot het gaatje herhalen. Dat voorkomt ook blessures, uitputting (fysiek of mentaal) of overbelasting. Op de lange termijn heb je meer aan een haalbare planning en een haalbare duur van je studietijd dan enorme pieken.

9.     Hoeveelheid

Wat heel belangrijk is, in het verlengde van het punt hierboven is dat je goed doseert. In alles.

  • In het stellen van doelen: wat wil ik leren, omschrijf dit zo concreet mogelijk. Stel dan niet te veel en niet te weinig doelen want beide doen af aan je motivatie.
  • Voor de hoeveelheid lessen geldt hetzelfde: om de weekse lessen zorgen vaak voor een dip in je oefentijd thuis; hou je lessen zo frequent mogelijk.
  • Ook de duur van je studietijd moet niet te lang of te kort zijn: het moet je een tevreden gevoel geven. Je mag er best even voor zweten en het mag je ook wat kosten: dan ga je namelijk vooruit. Maar te lang studeren kan zorgen voor overbelasting.
  • Voor je oefeningen geldt ook het bovenstaande. Maak je er niet te makkelijk af met de hoeveelheid techniekoefeningen. Maar ze moeten ook niet zo overweldigend zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet of je te vermoeid raakt.

10.  Geen afleiding

Deze tip klinkt heel logisch en geldt ook voor veel andere terreinen: bescherm  jezelf tegen afleiding! Als je eenmaal in de flow zit en je wordt afgeleid, kost het gemiddeld gezien weer 7 minuten om in diezelfde flow terecht te komen. That’s a waste. Dus laat je huisgenoten weten dat je niet gestoord kunt worden. Zet je social media meldingen uit. Leg je telefoon en tablet zo ver mogelijk bij je vandaan. Gebruik alleen je telefoon, laptop of andere apparatuur die nodig hebt als studiemateriaal. Zorg dat je bij het gebruiken hiervan niet afgeleid kunt worden door allerlei meldingen. Get in the zone!

Conclusie

In je vrije tijd oefenmomenten inplannen kost je onder andere tijd, discipline en inzet. Maar als je eenmaal in het juiste ritme van thuis studeren bent gekomen zal je merken dat het steeds makkelijker wordt om je hieraan te houden.

Zoals een sporter jarenlang toewerkt naar één enkele prestatie op de Olympische Spelen; zo moet je ook je muzikale spel benaderen: al je oefentijd zal ervoor zorgen dat op het moment suprême (op het podium, in de studio, in de bandrepetitie) kunt deliveren!

En je krijgt echt een tevreden gevoel van je focussen op één ding en van het nakomen van afspraken die je met jezelf hebt gemaakt. Succes!

12 top tips om thuis goed te oefenen!

De komende weken ga ik wat meer inzoomen op het oefenen. Iedereen vindt het geweldig leuk om een instrument te spelen, maar toch hoor ik vaak in de les dat leerlingen niet veel geoefend hebben. Soms komt het er even niet van. En niet voor iedereen is het duidelijk hoe je nou precies moet oefenen.

Deze week geef ik je 12 oefentips die je kunnen helpen het maximale uit je oefensessies te halen.

1 Oefen iedere dag!

Wil je vooruitgang, dan is de kracht van herhaling belangrijk. Liever elke dag 10 minuten oefenen, dan 1 of 2 keer per week 1 uur oefenen. Om niet in een uitstel-modus te komen is het verstandig om je oefensessies onderdeel te laten worden van je dagelijkse routine. Bekijk je weekschema en zoek naar een vast moment waarop je je oefensessie kunt inplannen. Bijvoorbeeld direct als je uit school of werk komt. Of vlak voor of na het avondeten.

Je kunt overwegen om je oefenschema aan te passen aan de tijd van het jaar. Oefen bijvoorbeeld in de zomer, wanneer je kamer super heet kan zijn, in de koele vroege ochtend. Of tijdens koude perioden, oefen dan in de middag of avond, als het huis lekker is opgewarmd.

Hoe druk je het ook hebt, je kunt vast wel ergens 10 minuutjes tijd vrijmaken. Ga er niet vanuit dat de tijd vanzelf vrijkomt. Dit is echt een kwestie van goed plannen en tijd vrijmaken. Door er een vaste tijd voor in te plannen is het risico ook kleiner dat je het vergeet. En doordat je dagelijks oefent zul je met sprongen vooruitgaan. Je hebt wel wat discipline nodig om je eraan te houden, maar zodra je je voortgang merkt, wil je niet anders meer.

  1. Oefen minstens 30 minuten per dag!

Waarom 30 minuten? Omdat korter oefenen geen zin heeft. Je kan niet alle benodigde onderdelen in minder tijd doen – en er ook nog mee vooruit gaan. Maar ook omdat iedereen wel een half uur oefenen in zijn dagelijkse routine kan inbouwen. Dat is niet lang toch? En je zal merken dat naarmate je vooruitgaat op je instrument, je steeds vaker en meer wil spelen en studeren. Voor beginners is dagelijks 10 minuten oefenen een prima start.

  1. Vertel je vrienden wanneer je oefent!

Als je een vaste oefentijd in je dagelijkse tijdschema hebt ingebouwd, is het belangrijk om dit ook aan je vrienden en familie te vertellen. Vertel ze dat ze je niet kunnen storen als jij oefent op je instrument. Zodat je gefocust en doelgericht aan het werk kan, zonder afleidingen.

  1. Succesvol oefenen: Elimineer externe afleidingen!

Je hebt een vast oefenmoment in gepland. Je familie en vrienden zijn ervan op de hoogte. Tijd om aan de slag te gaan. Ho, stop! Eerst gaan we nog een paar andere afleiders aanpakken.

Want, je hersenen hebben tijd nodig om zich te kunnen concentreren. Om in een ‘State of Flow’ terecht te komen, waarin je echt heel lekker geconcentreerd door kunt werken, heb je een minuut of 20 nodig. Echter, onderzoek heeft aangetoond dat een gemiddeld persoon elke 11 minuten gestoord wordt door een externe afleiding zoals email, SMS, appjes, collega’s of familieleden etc. Nadat iemand uit zijn flow is gehaald door een externe afleiding duurt het weer 20 minuten om in de flow te komen. Dat betekent dat als je niets doet aan de externe afleidingen, je nooit in de flow komt, en dus nooit het maximale uit je oefensessies kan halen. Daar gaan we dus wat aan doen!

Allereerst zet je telefoon uit – dan word je niet gestoord door appjes, SMS, telefoontjes en andere afleidingen. En als je toch bezig bent, zorg dat je op je computer geen social media open hebt staan. Sluit ook je mailprogramma af, zodat je ook daar niet door gestoord wordt.

Hierdoor creëer je de beste omgeving om je helemaal te richten op je instrument. Je kan nu ongestoord ‘in the flow’ spelen en je richten op de oefeningen die je ingepland hebt.

  1. Zorg voor een comfortabele en inspirerende oefenruimte

Zit je op een comfortabele stoel? Is de ruimte voldoende geventileerd? Is er goede verlichting? Allemaal vragen die je kunnen helpen om de ruimte waar je oefent optimaal in te richten, zodat je het maximale uit je oefensessie kan halen. Zet een spiegel neer op een plek waar je jezelf kan zien spelen. Zet al je studeermateriaal binnen handbereik. Gebruik je een computer? Zet hem binnen handbereik. Deel je ruimte zo in, dat je zonder afleidingen gefocust kan werken. Dat zal de kwaliteit van je oefensessies enorm verbeteren, waardoor je er meer uit zult halen.

  1. Zorg dat je apparatuur en spullen die je nodig hebt in orde zijn!

Check voor elke oefensessie dat alle spullen die je nodig hebt aanwezig zijn, en dat je instrument speelklaar is. Moet je je gitaarsnaren of drumvellen al een tijd lang vervangen? Doe dat dan eerst, je zal er lekkerder door spelen. En vergeet niet vooraf te stemmen, zodat je dat niet tijdens je 30 minuten oefenen hoeft te doen.

  1. Houd een oefendagboek bij!

Wil je het maximale halen uit je oefensessies dan is het verstandig om goed bij te houden wat je doet. Neem een schrift of lege agenda en houd bij elke oefensessie goed bij wat je doet. Ikzelf gebruik deze items:

  • welke warming-up oefeningen heb ik gebruikt
  • gespeelde oefeningen/liedjes
  • wat ging er per oefening/liedje goed
  • wat ging er per oefening/liedje niet goed
  • per oefening: hoe lang ben ik bezig geweest met de oefening
  • een korte omschrijving van de oefentijd: wat vind ik er van, waar loop ik tegen aan etc.

Met een oefendagboek is het heel makkelijk om gestructureerd te werken, omdat je op elk moment terug kan kijken hoe oefeningen eerder gingen. Je kan op die manier makkelijker bepalen waar je nog wat meer aandacht aan moet besteden, of waarom bepaalde dingen niet lekker lopen.

Dit is ook een hele handige tool om de voortgang van je lessen en de oefeningen goed bij te houden. Neem je dagboek ook mee naar je muziekles. Als docent krijg ik hierdoor hele belangrijke informatie, waarmee ik je ook weer gericht verder kan helpen!

8.Vergeet niet om een warming-up te doen!

Vingeroefeningen en andere vormen van warming-ups zijn van cruciaal belang als je op een gezonde wijze je instrument wil bespelen. Niet alleen zorgen de oefeningen ervoor dat je handen en vingers flexibeler worden, het zal ook helpen om blessures te voorkomen. Iedereen die een instrument bespeelt moet een warming-up aan hun dagelijkse oefenroutine toevoegen.

  1. Deel je oefensessies in vaste blokjes in.

Wil je het maximale uit de 30 minuten oefenen halen is het belangrijk dat je alle benodigde aspecten van je oefensessie in kaart brengt. Als je de 30 minuten slim indeelt zul je zien dat het zo voor bij is, maar dat je toch overal aandacht aan hebt gegeven.

Je zou het als volgt in kunnen delen:

  • 5 minuten warming-up
  • 10 minuten nieuw materiaal/opdrachten van je docent behandelen
  • 10 minuten ouder materiaal behandelen
  • 5 minuten favoriet liedje doorspelen.
  1. Luister naar je lichaam

Soms vergeten muzikanten het belang van zowel fysiek als mentaal fit te zijn. Als je moeite hebt om je bladmuziek te lezen, of je krijgt er al snel hoofdpijn van, laat dan je ogen controleren. Als je vaak pijn/last van je rug krijgt tijdens het oefenen, check dan goed of je houding en manier van spelen nog wel klopt en gezond is. Als je na het spelen fluittonen in je oor hoort, doe een check bij de hoorspecialist. Luister naar je lichaam; als er iets niet helemaal goed voelt, zorg dan dat je zo snel mogelijk een check-up bij je huisarts doet.

  1. Het is geen wedstrijd!

Iedereen leert op zijn eigen tempo. De één is sneller dan de ander. De een heeft meer tijd nodig dan de ander. Dat is niet erg. Schaam je er niet voor als je wat meer tijd nodig hebt dan je lespartner.
Iedere topmuzikant zal bevestigen dat hij/zij alleen aan de top is gekomen (en daar blijft) door vastberadenheid en geduld. Het gaat er niet om hoe snel je een muziekstuk leert te spelen; het gaat erom om te kunnen spelen vanuit je hart en met emotie. En dat vergt tijd.

12 Het gaat om het plezier!

We willen allemaal goed zijn in het bespelen van ons instrument. Maar ik vind het nog belangrijker dat je plezier hebt in het musiceren. Vergeet niet dat, ondanks dat je er echt voor moet ‘werken’, het bespelen van een instrument ongelofelijk mooi is. En je zal merken dat als je vooruitgaat, je liefde voor muziek en je instrument zal groeien, en dat het plezier alleen maar toeneemt!

Ik wens je enorm veel plezier toe met het oefenen!

Dit is waar ik het voor doe: angsten overwinnen

Ik had eens een leerling, ik zal 'm Jacco noemen. Hij was 7 jaar en hij wilde dolgraag trompet spelen. Thuis had ie het hoogste woord over dat ie wilde drummen. Zo stoer en vol vertrouwen als een jochie van 7 kon zijn. Maar toen ie eenmaal mijn leslokaal binnenstapte was het opeens toch wel heel spannend en kroop ie een beetje weg bij zijn moeder. Verlegen en onzeker, een beetje bang zelfs.

Ineens leek die stoere droom heel onbereikbaar en deze stap te groot en eng. Tranen maakte zich van hem meester, en hij wilde het liefst omdraaien en terug naar huis gaan. Maar een half uur later liep hij grijnzend van oor tot oor door de gang volop aan zijn moeder vertellend hoe geweldig ik wel niet was, en hoeveel plezier hij had gehad met zijn toffe trompet. Oh ja, en thuis zou ie het meteen aan papa gaan laten horen hoor! Lachend keek ik hem na.

De eerste lessen

Tijdens die eerste lessen probeer ik altijd zo snel mogelijk om mijn nieuwe leerling een fijn gevoel te geven; samen plezier maken en een succeservaring geven. Op persoonlijk niveau in contact komen met de leerling, zijn verhaal leren kennen. 
En weet je wat het is? Die transformatie van angst naar plezier vindt elke week opnieuw in het klein weer plaats. Je leert immers iedere keer nieuwe dingen. Steeds zet je als leerling een nieuwe spannende stap. Dat geldt uiteraard ook voor volwassenen die lessen volgen.

Wil jij of je kind dit ook ervaren?

Heb jij een kind hebt dat snel zenuwachtig, onzeker of angstig is en je wil hem/haar een onvergetelijke ervaring wilt geven die zijn/haar zelfvertrouwen zal vergroten? Neem contact met me op voor een proefles.  Je kind zal ook die transformatie kunnen ervaren en de kracht van muziek maken zal je kind helpen om uit zijn/haar schulp te kruipen en meer zelfvertrouwen te krijgen! En natuurlijk enorm veel plezier te beleven. Maar pas wel op: dat plezier werkt aanstekelijk en voor je het weet heb je een klein muzikantje rond lopen dat ook zo’n stoere trompet of trombone wil en de hele dag muziek wil maken!


Levenslessen

Muziek maken is geweldig. Helemaal onbevooroordeeld ben ik natuurlijk niet. Zelf optreden, magie op het podium maken vind ik onbetaalbaar. Maar ook leerlingen horen en zien spelen tijdens les of op het podium is ook echt zo fantastisch.

Maar het is soms ook écht ongelooflijk hard ploeteren. Zoals bij alles in het leven neem je jezelf altijd mee. Je bagage, je fun en je faalangst, alles. Vooral het spelen van een blaasinstrument is soms zo kwetsbaar, juist omdat je adem er zo belangrijk voor is. Het komt echt uit de kern van je lichaam.

Ik had ooit een meisje op trompetles die een aardig rugzakje met zich meedroeg. Het was een lief meisje, maar je zag aan haar dat ze het ook ergens heel moeilijk had. Maar ze kwam trouw op les iedere week en ze oefende keurig thuis.  Als docent is het dan een enorme uitdaging om te voelen hoe je het gaat aanpakken met zo'n leerling. Met iedere leerling trouwens, want geen enkele leerling is hetzelfde en dus is mijn aanpak ook bij iedere leerling anders! Iedereen neem informatie op een andere manier op, iedereen is op een eigen manier creatief, maar ook kwetsbaar. En bij zoiets gevoeligs als muziek maken is die kwetsbaarheid heel belangrijk, maar ook mega-spannend.

Muziek maken is voelen! Aan de ene kant mag je dat heel letterlijk nemen: voel je welke spieren je gebruikt? Voel je waar je adem zit? Maar het gaat ook om emotioneel voelen. Voel je de muziek? En voel je waar bij jou blokkades zitten? Bij jonge kinderen benoem je dat laatste  niet natuurlijk, maar in het proces komt het vanzelf voorbij. Door muziekles in het algemeen en koperblaasles in het bijzonder werk je niet alleen aan je muzikale skills maar van lieverlee ook aan je karakter. Bij het meisje waarover ik net schreef verdween na een aantal jaren haar blokkade en haar zelfvertrouwen groeide. De angst voor wat onbekend was maakte voorzichtig plaats voor eigenheid en personality.

En het mooie is: dat hóór je en dat zie je. Ik zal eerlijk zeggen: ik kan soms best wel geëmotioneerd raken als ik zie dat zoiets gebeurt zo vlak voor mn neus. Wat onwijs mooi dat ik op die manier mag beleven dat mijn leerlingen soms inzichten krijgen die je misschien zelfs wel levenslessen mag noemen. Ook dat is waar ik het voor doe!

Dít is waar ik het voor doe: zelfvertrouwen

Maar nu het optreden wel heel erg dichtbij kwam voelde ze zich lang niet zo zeker meer.

Ze liep naar haar moeder: “Ik wil niet meer!” We liepen even naar hen toe omdat we wel zagen wat er aan de hand was. “Durf je niet?”, vroeg haar moeder. Ze wist het niet en de tranen stonden haar nader bij dan het lachen. We probeerden haar uit te leggen dat zenuwen en een beetje bang voor het onbekende heel logisch waren, maar dat we zeker wisten dat het haar ging lukken.

Wanneer moet je een kind (of een mens) gewoon even een duwtje in de spreekwoordelijke rug geven, en wanneer moet je als docent of ouder zeggen: als je het echt niet ziet zitten proberen we het gewoon een volgende keer. Ik neig zelf naar het eerste. Want wat is nou echt het allerergste als het ‘mis’ gaat. Want die angst ligt er waarschijnlijk aan ten grondslag. Uit ervaring weet ik dat zo’n podiummoment een mooie ervaring én een leerschool is. Uit je comfortzone stappen, je angsten overwinnen, een stap in het onbekende zetten.

Tot onze opluchting stapte ze tóch het podium op. En wat denk je… ze speelde fantastisch! Ondanks haar zenuwen kon je zien dat ze in praktijk bracht wat we in de les hadden behandeld. De zaal voelde met haar mee en het resultaat was een staande ovatie toen haar optreden klaar was. Verraste ogen en een onzekere glimlach op haar gezicht. Trots stapte ze het podium; een totaal ander gevoel dan enkele minuten daarvoor!

Jaren later zit ditzelfde meisje nog steeds bij me op les. Inmiddels heel wat lessen én optredens achter de rug. En inmiddels ook flink wat centimeters gegroeid in lengte maar ook in zelfvertrouwen.

Dat is waar we het voor doen!

Luister naar jezelf!

Wanneer je muziek aan het maken bent, ben je veel verschillende dingen tegelijk aan het doen. Een tromboneleerling die afgelopen week bij mij op les kwam, had er moeite mee: noten lezen, de juiste positie erbij bedenken, de ritmische bouwstenen herkennen. Het valt ook niet mee! Toch is er iets wat je er zeker ook nog bij moet blijven doen: luisteren! 


Luisteren

Natuurlijk weet iedereen wel dat muziek is om naar te luisteren, maar wanneer je zelf degene bent die de muziek maakt is dat niet altijd gemakkelijk en gaat het ook zeker niet altijd vanzelf! Toen ik hem vroeg om het nog eens te spelen en goed te luisteren of het eigenlijk wel klopte wat hij deed, was het verschil goed te merken! Nu hoorde hij wanneer hij een foute noot speelde en kon 'ie het ook zelf deze corrigeren!

De gouden Tip

Muziek maken is multitasken in het kwadraat, en wij mensen zijn daar eigenlijk niet voor gemaakt! Dat tijdens het studeren het luisteren er wel eens bij inschiet is dus niet zo raar. Maar hoe los je dat dan op? De gouden tip hiervoor is: verplaats steeds je aandacht. Geef jezelf steeds een andere opdracht, bijvoorbeeld:

  • let de eerste keer dat je het speelt vooral op de vingerzetting
  • de volgende keer luister je goed of het allemaal klopt wat je doet
  • de keer erna luister je of het ook echt allemaal mooi klinkt
  • dan kun je weer gaan focussen op andere dingen

Als je op 1 specifiek ding focust betekent dit dat je andere dingen dan misschien niet helemaal goed doet. Maar door steeds van aandachtspunt te wisselen, zal je niet snel fouten instuderen en heb je meer aandacht om ook echt te horen wat je doet!

Dus, niet vergeten:
Je oren zijn het belangrijkste hulpmiddel om fouten op te sporen en deze te corrigeren!

Veel studeerplezier!

Tips voor ouders van leerlingen!

Vandaag een blog-artikel speciaal voor ouders van kinderen die op muziekles zitten! Als docent krijg ik vaak veel vragen: hoe vaak moet mijn kind studeren? En hoe lang? En hoe kan ik hem of haar helpen om dit ook echt te doen? Vandaag ga ik daar allemaal dieper op in!

Om maar meteen te beginnen met de eerste vraag: ideaal zou natuurlijk zijn als een kind dagelijks studeert! En dat hoeft echt geen uren te zijn hoor. Elke dag 10 minuutjes is al heel goed, en zeker voor jonge kinderen. Beter vaker een korte tijd studeren dan 1x in de week heel erg lang. Herhaling is de beste leermeester!

En dan; hoe kun je als ouder het oefenen stimuleren?

  • Zorg dat het net zo’n gewoonte wordt als tandenpoetsen.
    En bedenk dat het aanleren van een nieuwe gewoonte volgens sommigen wel veertig dagen kost. Wees dus vooral in het begin alert op het dagelijks studeren, daar heeft jouw kind later profijt van.
  • Realiseer je ook dat veel kinderen beginnen met muziek maken op een leeftijd dat ze nog geen huiswerk van school hebben; ze zijn dus nog niet gewend aan iets thuis te ‘moeten’.
  • Het helpt dan om vaste momenten op de dag te kiezen om te oefenen: bijvoorbeeld voor/na het ontbijt en/of avondeten
  • Zorg dat het instrument voor het grijpen ligt (een trompet die klaarstaat op een standaard in de kamer nodigt natuurlijk veel meer uit dan het exemplaar dat in de hoek van de kamer in een koffer is opgeborgen
  • Zorg voor een muziekvriendelijke omgeving (maak zelf veel muziek, toon interesse en ga niet klagen als er vals wordt gespeeld, dat hoort erbij)

Maar hoe zorg je dat je kind het leuk blijft vinden?

  • Spelen in een orkest of bandje is superleuk voor een kind, en zeker ook voor pubers. Niet voor niets is het credo: muziek maken doe je samen! Stimuleer dus altijd musiceren in groepsverband! Zoek samen naar een band of orkest die aansluit bij jouw kind.

Zorg wel dat je je kind niet teveel pusht. Als je merkt dat muziekles en het bespelen van een instrument echt niet lekker loopt bij jouw kind, blijf dan niet dwingen maar kijk samen waarom het niet lukt en of er misschien iets anders is wat beter bij jouw kind past!