fbpx

Tips om sneller vooruit te gaan!

Hoe snel je vooruitgaat als je muziek studeert, hangt van meerdere dingen af. Sommige omstandigheden heb je niet in de hand. De hoeveelheid tijd die je erin steekt, is natuurlijk belangrijk. Toch is dat niet het enige wat bepaalt hoe snel je vorderingen maakt. De manier waarop je het studeren aanpakt is zelfs nog belangrijker. Hoeveel tijd jij hebt om te studeren is iets waar ik geen invloed op heb. Maar ik kan je wel 2 tips geven waar ook jij profijt van kan hebben, als je ze toepast. Nieuwsgierig wat die tips zijn? Ik zal je alvast verklappen dat het te maken heeft met succes ervaringen…

Winnen

Uit onderzoek blijkt dat je na een win-ervaring een veel grotere kans hebt dat je de volgende keer weer wint. Door te winnen (een succeservaring) verandert er iets in je hersenen, waardoor je beter gaat presteren. Het grappige is wel, dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt hoe het komt dat je die eerste keer gewonnen hebt. Ook als je wat hulp hebt gehad, of als je tegenstander gewoon niet sterk was; het effect blijft hetzelfde. Andersom geldt ook: als je verliest, wordt de kans veel groter dat je daarna ook weer verliest. Dat meedoen belangrijker is dan winnen gaat dus niet helemaal op... 

Maar muziek studeren is toch zeker geen wedstrijd…

Dat klopt. Maar als je jezelf wilt verbeteren, kun je wel het principe van winnen gebruiken. Als je voor jezelf een doel stelt, en je haalt dat doel, dan voelt het als een overwinning! Je bent dan weer beter toegerust om je volgende doel te behalen. Zo kom je in de “Winning Mood!” en ga je lekker vooruit!

Het kan ook tegen je werken

Want helaas werkt het ook weer andersom. Haal je je doel niet, dan wordt de kans groter dat je ook het volgende doel niet haalt. Het is dus belangrijk dat je een doel kiest wat wel haalbaar is! Liever een kleiner doel wat je haalt, dan een groter doel wat je mist.

2 tips

Dus ik heb nu 2 praktische tips om ervoor te zorgen dat je succes ervaring op succes ervaring stapelt!

1: Breek een groot doel in kleine stukjes. Vaak een klein doel halen helpt je vooruit en houd je gemotiveerd. Terwijl 1 groot doel je die boost maar 1 keer geeft, en het is ook nog eens veel moeilijker te halen!

2: Zorg dat je doel haalbaar is! Als je te veel van jezelf vraagt, waardoor je het doel niet haalt, maak je het voor jezelf alleen maar moeilijker. Voor je het weet heb je geen motivatie meer en geef je de moed op. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, en ook niet nodig!

Herken je het patroon?

-Het doel is te groot: een nieuw stuk gaan instuderen op een moment waarop je dat gewoon niet trekt, bijvoorbeeld na een dag hard werken.
-Vervolgens haal je het doel niet: je gaat toch maar tv kijken i.p.v. trompet spelen
-Het blijft aan je knagen: wat slecht dat ik niet gestudeerd heb. Zie je wel, het wordt nooit wat….
Tja, daar gáát je motivatie.

Doorbreek dat patroon!

Wat is wel haalbaar wanneer je moe bent. Bijvoorbeeld: 10 minuten spelen, geen nieuw stuk, maar een al eerder gestudeerd stuk wat niet zoveel moeite kost. In het weekend, wanneer je energie het wel toelaat, aan een nieuw stuk gaan beginnen.

Wat gebeurt er dan:
-Je haalt je doel
-Je bent met musiceren bezig, dus je gaat (al is het maar een klein beetje) wel vooruit
-Je voelt je een stuk beter over jezelf: je bent toch zinvol bezig geweest
-Je blijft gemotiveerd en houdt er plezier in
-Daardoor ga je weer met goede moed aan je volgende doel werken, en haal je dat doel ook gewoon weer.

Veel beter, toch?

Dus, nog even samenvatten:

-Breek een groot doel in kleine stukjes
-Zorg dat je elk doel haalt

Veel studeerplezier!

Een nieuwe uitdaging!

Zoals velen van jullie weten werk ik parttime als professioneel musicus. Daarnaast heb ik een andere job. Tot gisteren was dat jarenlang een job in de huiswerk/studiebegeleiding waarover ik hier op deze plek niet veel te melden had.
Maar vanaf vandaag ga ik aan de slag in een andere job, en omdat daar aardige link zit met mijn muzikale werk, wil ik jullie er hier heel graag over vertellen!

Wat ga ik doen

Ik ga aan de slag bij CultuurCompaan als specialist uitvoering jongerencultuur. Een hele mond vol, maar ik zal uitleggen wat het inhoudt.

Na Corona is er een Impuls Jongerencultuur ingesteld door de overheid. Om de mentale weerbaarheid en sociale en culturele betrokkenheid onder jongeren te verbeteren.

In het kader daarvan is er dus vanuit de gemeente Roosendaal een subsidie richting CultuurCompaan gegaan om hieraan handen en voeten te gaan geven in de gemeente Roosendaal.

Met die subsidie gaan we eigenlijk in 3 pijlers werken:
- jongeren toeleiden naar culturele activiteiten die passen bij hun belevingswereld
(dus echt luisteren naar hen en dan dingen organiseren en opzetten die bij hen passen)
- we gaan proberen een plek in te richten als broedplaats voor culturele activiteiten van jongeren. Dus ze kunnen daar zelf aan de slag met het opzetten van hun eigen projecten op allerlei culturele vlakken
-een vouchersysteem opzetten waarmee jongeren voordelig/gratis allerlei culturele voorstellingen/activiteiten kunnen bezoeken...

Natuurlijk ken ik nog niet alles en iedereen op het vlak van (jongeren)cultuur in Roosendaal, dus ben of ken jij iemand die ik in dat kader zeker moet leren kennen? Laat het me dan weten!

Maak je eigen muzikale memory!

Het is bijna voorjaarsvakantie, maar het weer werkt nog niet heel erg goed mee. Niet getreurd, want ik heb een goede tip om in de vakantie lekker muzikaal bezig te zijn! Namelijk met het maken (en daarna spelen) van je eigen muzikale memory-spel!


Je kunt kiezen uit twee varianten:
- een spel waarbij iedereen mee kan doen omdat je steeds 2 dezelfde plaatjes moet hebben.
- een spel waarbij de deelneemt al iets van muziek moeten weten, omdat je op het ene kaartje de naam en op het andere plaatje het teken gaat zetten.

Kies zelf welk spel je wilt gaan maken. Of maak ze gewoon allebei!

Voor het maken van 1 spel heb je nodig:

2 vellen A4, stevig papier (wit of gekleurd, wat je leuk vindt)
Potlood en gum
Schaar
Liniaal
Je muziek(theorie)boek


Nou, daar gaan we:

Zorg dat je 24 vierkante precies even grote kaartjes maakt.  Knip of snij de vierkantjes netjes recht.

Voor spelvariant 1:
– Teken steeds op 2 kaartjes precies hetzelfde (gebruik je muziekboek als voorbeeld):
een G-sleutel, een F-sleutel, een notenbalk, een maatstreep, herhalingstekens, een hele noot, een halve noot, een kwart noot, een halve noot met punt, driekwartsmaat, vierkwartsmaat, een slotstreep. Of iets anders uit je muziekboek. 
(als je al wat verder bent kun je misschien ook versieringen of articulatievormen kiezen)



Voor spelvariant 2:
-Teken op het ene kaartje iets uit je muziekboek en schrijf met letters op het andere kaartje wat je getekend hebt. Je tekent bv. op het ene kaartje een G-sleutel en op het andere kaartje schrijf je: G-sleutel. Zo doe je het ook met de andere kaartjes. 
Als je al wat verder bent kun je weer lastigere dingen gebruiken, zoals bijvoorbeeld versieringen.
Als je het spel straks gaat spelen en je draait de getekende G-sleutel om, moet je dus weten hoe die heet om het bijpassende kaartje te kunnen vinden.

Het is handig als je de kaartjes in een doosje of envelopje bewaart, dan blijven ze netjes en kun je ze later nog eens gebruiken.

Klaar om te spelen?
Leg alle kaartjes met de lege kant naar boven. Ga er in een kring omheen zitten. De jongste mag beginnen. Draai 2 kaartjes om zodat iedereen kan zien wat erop staat. Zeg hardop wat je op de kaartjes ziet. (Als je het niet goed weet, mag iemand je helpen). Zijn het 2 kaartjes die bij elkaar horen? Dan houd je die kaartjes apart en mag je nog een keer draaien. Horen de kaartjes niet bij elkaar? Dan is de volgende aan de beurt. Het spel is afgelopen als alle kaartjes “op” zijn. Degen die de meeste kaartjes heeft, is de winnaar!

Veel plezier!

Waarom ensemblespel zo belangrijk is!

Vorig weekend trad ik met mijn ensemble de Muzieketiers op tijdens de Oeledienst in Breda.
We begeleidden zanger Richard Spijkers in 2 schitterende stukken die ik voor de gelegenheid zelf gearrangeerd had. 
Ik vind het fantastisch om in (kleine) ensembles te spelen, en eigenlijk vind ik dat iedereen dat zou moeten doen, en in dit artikel zal ik uitleggen waarom!

Ten eerste is het onwijs gezellig om samen te spelen, maar dat heb je natuurlijk ook in orkestverband. Juist het spelen in kleine ensembles heeft enorm veel voordelen:

- je leert de verschillende harmonische rollen in een muziekstuk kennen en je leert zo ook muzikaler denken, waardoor je muzikale lijnen en structuren beter gaat doorzien
- je leert echt goed samenspelen, en je moet je mannetje staan, want je kunt je niet verstoppen achter een ander uit jouw sectie, want je speelt alleen die partij
- je leert extreem goed te letten op zuiverheid, want ook hier geldt: je kunt je niet verstoppen!

Allemaal redenen waarom ik een groot voorstander ben om bijvoorbeeld leerlingen niet alleen in hun eentje of met een cd te laten voorspelen op voorspeelmiddagen, maar ook kleine ensembles te vormen en hen zo te laten optreden! Want door dat soort ervaringen krijgen ze niet alleen veel meer plezier in muziek maken, maar wordt het orkestspel alleen maar beter!

Transponeren, zo doe je dat!

Muziek transponeren is eigenlijk muzieknoten één of meerdere halve tonen hoger of lager zetten in bladmuziek. Zo geef je een bijvoorbeeld een eigen draai aan een muziekstuk of nummer of je zorgt ervoor dat het nummer nét iets lekkerder speelt voor jezelf. Je kan hiervoor gebruik maken van software, maar je kunt het ook zelf doen in drie stappen die ik je hieronder stap voor stap ga uitleggen. In het begin zal dit best wel even lastig zijn, maar zoals je denk ik wel weet is alle begin even moeilijk. Als je echt iets graag wilt zal het altijd de moeite waard zijn om er tijd en energie in te steken zodat ook jij straks weet hoe je gemakkelijk muziek kunt transponeren! En als je de stappen één voor één goed en rustig volgt zal het je zeker lukken.

Je kan verschillende redenen hebben om muziek te willen transponeren. Die keuze is natuurlijk geheel persoonsgebonden. Zoals bijvoorbeeld voor de stemming; sommige muziekinstrumenten zoals de klarinet zijn bijvoorbeeld anders gestemd, de klarinet is in namelijk in B gestemd. Dit wil zeggen dat wanneer een klarinettist bijvoorbeeld een C speelt van de bladmuziek, zal deze als een B klinken en dus een heel stuk lager dan de toon die gespeelt dient te worden. Dit geldt overigens voor alle noten die de klarinettist speelt.

Maar het kan ook zijn dat je samenspeelt met een zanger of zangeres en de muziek moet aanpassen aan het bereik van de zanger(es).

De meest eenvoudige manier om muziek te transponeren is met zogeheten notatiesoftware. Hier zijn verschillende software voor verkrijgbaar zoals Sibelius, Steinberg Dorico, Presonus Notion of Finale. Ook is er een gratis variant die MuseScore heet. Vervolgens kan je er voor kiezen om alle noten handmatig in te voeren, maar je moet weten dat dit enorm veel tijd zal kosten. Veel gemakkelijker is het om je bladmuziek te scannen en om te zetten in een MIDI bestand waar de software van jouw keuze iets mee kan.

Bij de Sibelius software wordt er een programma meegeleverd waarmee je de bladmuziek kunt omzetten naar MIDI, maar heb je een andere software gekozen kan je altijd een soortgelijk programma aanschaffen, zoals ScanScore. Hierna is het belangrijk om even goed te controleren of de notatie goed is. Misschien moet je een aantal dingen zelf toevoegen om daadwerkelijk aan de slag te kunnen gaan met het transponeren. Let hier even goed op voordat je enthousiast aan de slag gaat en vervolgens merkt dat een aantal dingen in het MIDI bestand niet overeenkomen met je bladmuziek!

Wanneer je muziek met de hand wilt transponeren kun je dit het makkelijkst op muziekpapier doen. In de onderstaande stappen leggen we je uit hoe je nauwkeurig met de hand muziek transponeert;

Waarom zou je met de hand willen transponeren?

Ten eerste; het is enorm leerzaam! Wanneer je een tijdje bezig bent zal je merken dat je steeds meer begint te begrijpen over hoe toonladders en toonsoorten in elkaar steken. De reden om het met de hand te doen kan ook zijn dat transponeren met software om welke reden dan ook voor jou geen optie is.

Stap 1: Bedenk hoeveel hoger of lager je wilt gaan noteren 

Hierbij is het belangrijk dat je denkt in halve tonen. Dit is straks belangrijk voor het toevoegen van de juiste voortekens. 

Stap 2: Noten verschuiven op de notenbalk

Neem de noten uit het bestaande stuk over en teken ze precies genoeg halve tonen hoger of lager in de notenbalk.

Stap 3: Voortekens toevoegen

Vanaf dit punt gaan we geen noten meer verschuiven. Kijk naar de voortekens van het oorspronkelijke stuk.
Ben je omhoog gegaan? Voor iedere halve toon die je omhoog bent gegaan komt er een kruis bij (of gaat er een mol af).
Ben je omlaag gegaan? Voor iedere halve toon die je omlaag bent gegaan gaat er een kruis af (of komt er een mol bij!)

Transponeren, ook wel transponera genoemd maakt niet alleen je muziek ervaring rijker, ook jouw repertoire als muzikant zal groter worden. Je kan een zanger of zangeres begeleiden met een instrument en de toonsoort aanpassen aan het bereik van de zanger of zangeres. Of je kan jezelf begeleiden met een aangepast muziekstuk. Ook kan je een bekend muziekstuk of nummer aanpassen door in een andere toonsoort te spelen waardoor deze ineens heel anders zal klinken. Dit kan erg leuk zijn, maar ook erg mooi! Alsof je zelf iets nieuws hebt gemaakt want dat heb je in feite ook. Muziek transponeren kan je doen met vrijwel ieder instrument. Bovendien kan je de toonhoogte van vrijwel ieder muzieknummer of muziekstuk aanpassen naar jouw eigen inzicht! Kortom: muziek transponeren leren kan je heel veel meerwaarde bieden in jouw muziek en de muziek van anderen. Bovendien is het enorm leuk om je ermee bezig te houden. Dus waar wacht je nog op? Ga jij ook lekker aan de slag met jouw favoriete muziek of je eigen muziek transponeren?

Heb je toch nog vragen? Neem dan contact met me op!

Waarom iedere muzikant een eigen repertoirelijst zou moeten hebben!

Iedereen die muziek maakt, zou een repertoirelijst moeten hebben! En ik ga je in dit blog-artikel uitleggen waarom en waarvoor dat nou zo belangrijk is!


De voordelen

Ten eerste is het altijd handig als je een aantal stukken paraat hebt die je goed kunt spelen. Wanneer er zich dan een gelegenheid voordoet, heb je altijd een stuk om te laten horen. Dat hoeft niet persé een optreden te zijn.
-Misschien vraagt een familielid of vriend of je iets wilt spelen.
-Je komt ergens waar een mooi instrument staat waar je op mag spelen.
Je zal veel sneller iets laten horen als je weet dat je een stuk goed kan spelen!

Zelfvertrouwen

Zelfs als je alleen maar voor je eigen plezier muziek wilt maken, en eigenlijk niet aan wie dan ook iets wilt laten horen, is het goed om een repertoirelijst te maken. Want als dit op jou van toepassing is, heb je zeer waarschijnlijk weinig zelfvertrouwen. Het maken van een lijst betekent dat je nadenkt over wat je al kan. En dat geeft je zicht op wat je bereikt hebt. Ook al stelt het voor jouw gevoel misschien niet zoveel voor, je hebt het toch maar geleerd en daar mag je trots op zijn! Goed voor je zelfvertrouwen dus! En wie weet, als je zo alles op een rijtje zet vind je het toch wel leuk om een keertje op te treden!

Goed voor als je een dipje hebt

We hebben allemaal wel eens dat je niet genoeg energie hebt om fanatiek op een nieuw stuk te studeren. Op dit soort dagen is het ideaal om aan je repertoire te werken. Het spelen van stukken die je al in je vingers hebt, gééft je vaak weer energie!

Hoe pak je het aan?

De meeste van mijn leerlingen hebben een schriftje voor aantekeningen en huiswerk. Op de laatste bladzijde schrijven we de repertoirelijst. In de muziek studie planner is hiervoor ook ruimte gereserveerd! Wanneer je zelf niet werkt met een schrift, pak dan een stuk papier, gebruik dat ervoor, en zorg ervoor dat je die in het zicht hebt liggen wanneer je gaat studeren.

Wat ?

Begin met onder elkaar te nummeren van 1 t/m 10. Ga bedenken welke stukken je al kan spelen. Kies daaruit de stukken die je het leukste vindt om te doen en schrijf ze in willekeurige volgorde op. Het hoeven er niet gelijk 10 te zijn, maar misschien lukt het je om er 5 op te zetten?

Speciale gelegenheden

Je kunt ook nog wat plek reserveren, naast de 10 “gewone” stukken, voor speciale gelegenheden. Denk aan verjaardagen, en feesten als Sinterklaas, Kerst, enz.
Je kan die al gelijk invullen, of je wacht totdat je met dat soort stukken aan de slag wilt.

En dan…

Je hebt een mooie lijst van stukken die je kan spelen. De uitdaging is dan dat je die stukken ook over een paar maanden nog goed kan spelen. Daar is wel wat “onderhoud” voor nodig! Bijna iedereen worstelt met tijd: het is voor veruit de meeste mensen lastig om de tijd te vinden om trouw te studeren. Als je dan ook die stukken van je repertoirelijst moet blijven oefenen, lijkt dat wellicht een zware opgave. Maar dat hoeft het niet te zijn!

Onderhoud

Een stuk wat je goed in je vingers hebt en al jaren speelt, vergeet je niet zo snel meer. Maar een stuk waar je relatief kortgeleden mee bezig geweest bent, ben je al snel weer (gedeeltelijk) kwijt als je het niet blijft herhalen. Dat komt doordat het dan nog niet goed genoeg in je lange termijngeheugen is opgeslagen. Om ervoor te zorgen dat je goed kan blijven spelen, moet je het dus regelmatig herhalen zodat het goed in je lange termijngeheugen komt.

Speel er 1 per dag

Dat herhalen hoeft niet veel werk te zijn. Als je het lijstje bij de hand houdt, en elke keer als je studeert er 1 van herhaalt, heb je ze als het goed is in 2 weken tijd allemaal wel weer een keer gedaan. Vaak is 1 of 2 keer doorspelen al voldoende, dus het kost je maar een paar minuten. Je kan ermee beginnen en het gebruiken om in te spelen. Of juist ermee eindigen omdat je het leuk vindt. Of allebei…

Als je lijstje zo lang is dat je het niet in 2 weken haalt, dan kan je de stukken die je al heel lang speelt wat minder vaak herhalen.

Of speel ze allemaal

Misschien heb je wel een vaste dag in de week waarvan je weet dat je door vermoeidheid moeite hebt om iets nieuws in je op te nemen. Gebruik die dag dan om je repertoirelijst eens (grotendeels) door te spelen. Je bent dan toch heel zinvol aan het studeren en het kost je veel minder energie. Het geeft je dan ook nog een goed gevoel, dat je toch gestudeerd hebt, terwijl je anders het misschien had overgeslagen.

Heb jij al een repertoirelijst? Hopelijk heb ik je overtuigd van het nut ervan!

Over slordige rockers en de overlap tussen opera en het levenslied!

Laatst sprak ik een meisje van 13 die helemaal weg was van Gregoriaanse gezangen.. Ze kon er uren naar luisteren en deed dat dan ook. Het was het moment dat ik me andermaal afvroeg waar muziekvoorkeuren toch ontstaan. Gelukkig is daar inmiddels het nodige onderzoek naar gedaan!

Sociale omgeving bepaalt je muziekvoorkeuren

Eén ding weten muziekonderzoekers zeker: je persoonlijke achtergrond heeft aanzienlijke invloed op je muzikale voorkeur. ‘Je opleidingsniveau, de cultuur waarin je opgroeit, de buurt, de muziek thuis, je vriendenkring, die verklaren bij elkaar al heel veel’, zegt Tom ter Bogt, hoogleraar popmuziek en jeugdcultuur aan de Universiteit Utrecht. ‘Je wordt in feite besmet door je sociale omgeving. Daarin hoor je de muziek die je leuk gaat vinden.’

Afkeer is ook smaak

Omgekeerd sluit die muziek vaak aan bij de kringen waarin jij je bevindt. ‘Neem Frans Bauer’, zegt Ter Bogt. ‘Die heeft de achtergrond om oprecht te kunnen zingen over dingen die gewone mensen bezighouden: liefde, verraad, zorgen, vrolijkheid. Vandaar dat hij zo aanspreekt. Maar ook buiten de muziek zijn er factoren die je voorkeur beïnvloeden. Imago bijvoorbeeld. Als een zanger zichzelf presenteert als de gewone jongen die muziek maakt voor het volk, denken gewone mensen: dit is onze man. Een ander deel haakt dan juist af.’ Want afkeer definieert je smaak ook. Ter Bogt: ‘Kijk naar hoe jongeren zich tegen de muziek van hun ouders afzetten. 

Puber ontwikkelt smaak voor de rest van zijn leven

Al die kleine en grote sociale en cultu­rele invloeden vormen een mal waarin jouw muzikale voorkeur zich vormt. Dat gebeurt al in je tienerjaren, weet Ter Bogt uit een eigen studie onder 325 jongvolwassenen en hun ouders die hij in 2011 publiceerde. ‘Het zijn de jaren waarin je je identiteit ontwikkelt, waarin je veel ontdekt over jezelf, je relaties, je seksualiteit. Muziek hoort daarbij. Het is de soundtrack bij al die ontwikkelingen. De kans is groot dat je de liedjes uit die tijd de rest van je leven leuk blijft vinden.' Je muzieksmaak ontwikkel je grotendeels als je jong bent. Een recent dataonderzoek van The New York Times bevestigt dat. Op Spotify analyseerde die krant de profielen van luisteraars van Amerikaanse nummer-1-hits tussen 1960 en 2000. Conclusie: de liedjes werden het meest gestreamd door mensen die ten tijde van de hitnotering tieners waren, tussen de elf en zestien jaar oud.

Smaak is uit te breiden

Over de sociale en culturele invloed op muzieksmaak bestaat dus weinig twijfel. Maar haal je er biologische aspecten bij, dan gaan de opvattingen uiteenlopen. Zo zijn er wetenschappers die menen dat muzieksmaak niet alleen aangeleerd is (nurture), maar dat er ook aangeboren eigenschappen zijn die invloed hebben op je muzieksmaak (nature).

Ter Bogt is niet een van hen. ‘Je kunt zeggen: intelligente mensen houden vaker van complexe muziek, intelligentie heeft deels een genetische oorzaak, dus wordt muzieksmaak genetisch bepaald. Maar zo ver durf ik zelf niet te gaan. Het is nooit goed onderzocht.’

Je kunt je muzieksmaak blijven ontwikkelen

Voor Mark Reybrouck, hoogleraar musicologie  aan de Belgische KU Leuven, gaat het begrip nature verder dan alleen genen en erfelijkheid. ‘Nature is de biologie: onze oren en de manier waarop wij geluidsfrequenties verwerken. Nurture is wat wij er psychologisch mee doen.’ Aan dat natuurlijke deel kunnen we weinig veranderen: dat is gedurende de evolutie van onze soort zo ontstaan.
Maar als mens evolueer je ook gedurende je leven. ‘Je psychologie, je emoties, wat je interessant vindt, je voorkeuren… Al die zaken kun je jezelf leren of laten leren.’ En zolang jij je blijft ontwikkelen, zegt Reybrouck, kan je muzieksmaak dat ook.

Switchen tussen muziekstijlen gebeurt niet vaak

‘Je zult in je leven niet steeds switchen tussen stijlen’, verduidelijkt Ter Bogt. ‘Wel kun je je smaak uitbreiden.’ Zo ontdekte hij dat mensen op latere leeftijd meer openstaan voor complexe muziek als klassiek en jazz. ‘En misschien draai je nu wel de hiphop die je op school stiekem al supertof vond. Of de muziek van je ouders.’

Persoonlijkheid maakt uit: rockers zijn slordig

In 2008 onderzochten Ter Bogt en Marc Delsing in Nederland het verband tussen persoonlijkheidskenmerken en muziek­smaak, en begin vorig jaar verscheen een soortgelijke studie van Amerikaanse en Engelse wetenschappers (onder meer van Stanford University en de University of Cambridge) onder 22.000 deelnemers.

Beide onderzoeken concluderen dat je op basis van muzikale voorkeur best een persoonlijkheidsschets van iemand kunt maken . ‘Ben je slordig, dan houd je van rockmuziek’, verduidelijkt Ter Bogt. ‘Of andersom. Want wat de kip is en wat het ei, weten we nog niet. Mensen die klassieke muziek luisteren, staan open voor nieuwe ervaringen, maar zijn ook depressiever. Het is overigens geen wet van Meden en Perzen. Als je extravert bent, is het niet zo dat je per se ook van hiphop houdt.’

Smaak werkt genre-overstijgend

Ter Bogt gaat in zijn onderzoek uit van genres, de Amerikaanse en Engelse onderzoekers kozen voor omschrijvingen die ‘genre-overstijgend’ zijn. Zij deelden het muzikale landschap op in de onderdelen ‘mellow’, ‘pretentieloos’, ‘verfijnd’, ‘intens’ en ‘hedendaags’. Die stromingen waren vijf keer vertegenwoordigd in een mix van 25 fragmenten die de proef­personen steeds los moesten beoordelen.

Dat levert interessante informatie op, vindt Reybrouck. ‘Veel mensen denken dat ze houden van klassiek, pop of jazz. Uit deze studies blijkt dat er ook overlap is. Als je mensen laat reageren op muziek die niet gelabeld is, pikken ze er factoren uit die ze mooi vinden. Iemand die van intense muziek houdt, rock of punk, kan dus ook van Stravinsky houden.’ Ook voor fans van bijvoorbeeld Frans Bauer valt er nog genoeg moois te ontdekken, legt Reybrouck uit. ‘Ga eens naar opera luisteren. Qua sentiment is een opera op momenten niet heel anders dan het levenslied. Alleen is opera net wat verfijnder.’

Openheid stimuleren? Ga nieuwe muziek ontdekken!

Maar is het erg als je daar geen zin hebt? Dat je lekker naar Justin Timberlake wilt blijven luisteren omdat je met hem bent opgegroeid? Dat je nerveus wordt van alternatieve bandjes en opera? Toch wel, oordeelt Reybrouck. Volgens hem is het belangrijk nieuwe muziek te ontdekken, omdat het openheid stimuleert.

Zo kun jij als muzikant van een voetballer leren!

Om uit te blinken in een sport, moet je hard trainen. Om uit te blinken in muziek maken, moet je hard studeren. Maar niet alleen hoe hard je studeert of traint zorgt ervoor dat je goed wordt. Het is eigenlijk nog veel belangrijker dat je op een slimme manier studeert. En daar kunnen wij muzikanten nog veel leren van sporters.


Voetbal

Voetbal is niet mijn favoriete sport. Dat is een understatement, want ik heel eerlijk gezegd heb ik echt een hekel aan voetbal!

Inzichten

Wat ik wel waardeer is de toewijding van een voetballer, of beter gezegd van een sporter in het algemeen.
Ik zie altijd veel overeenkomsten tussen sporters en musici. In topsport wordt veel meer onderzoek gedaan naar hoe je sporters het beste kunt trainen en begeleiden en met die onderzoeken doe ik graag mijn voordeel: de inzichten uit de onderzoeken probeer ik toe te passen op muziek studeren.

Even terug naar het voetbal.

Heb jij je wel eens afgevraagd hoe het komt dat er zoveel goede voetballers zijn in Brazilië en Argentinië? Ik eerlijk gezegd niet, al was zelfs mij dat wel eens opgevallen ?
Nou, zelfs daar is dus onderzoek naar gedaan, hoorde ik eerder deze week. En als ik dat hoor, ben ik wel weer nieuwsgierig, ook al gaat het om voetbal!

Futsal

Ze hadden vooral naar Brazilië gekeken. Wat opviel was dat kinderen daar heel veel Futsal spelen (zaalvoetbal). En het talent wat daar ontdekt wordt, halen ze niet gelijk naar het grote voetbalveld. Want het Futsal blijkt een ideale kweekvijver om voetbaltalent verder te ontwikkelen.

Kleiner is beter

Er zitten veel voordelen aan het Futsal:
-Het is met minder spelers, dus je krijgt vaker de bal en hebt daardoor meer oefen momenten
-Het veld is kleiner, daardoor heb je je tegenstanders steeds bovenop je lip zitten en word je gedwongen om snel te reageren
-Balcontrole is heel belangrijk
-Door het kleinere veld heb je ook beter overzicht over het hele spel, wat goed is voor je tactische inzicht
Al deze vaardigheden komen later goed van pas op het grote voetbalveld!

Hoe vertaal je dat naar muziek?

Het belangrijke inzicht wat je uit dit verhaal kunt halen, is dat als je iets kleiner maakt, je er intensiever mee bezig bent. Daardoor leer je het beter: je maakt minder fouten en ziet veel meer de details en je ontwikkelt je motorische geheugen veel beter door de vele herhalingen.

Maak het kleiner

Hoe bedoel ik dat?
Als je een muziekstuk aan het studeren bent en je speelt het steeds vanaf het begin tot het eind, dan zullen de moeilijke gedeeltes altijd moeilijk blijven. Je bent te globaal bezig, onthoud niet precies de details, en de moeilijke stukjes oefen je te weinig.

In de praktijk

De beste manier om een muziekstuk te oefenen is om het in kleine stukjes te doen. Kies (afhankelijk van het aantal noten die er in 1 maat staan), 1 of 2 maten en herhaal die net zo vaak totdat je ze 3 keer achter elkaar foutloos kunt spelen. Ga dan pas door naar het volgende stukje. Vergeet daarbij de overgang van de ene maat naar de volgende niet goed te oefenen! Het lijkt misschien dat je op die manier maar heel langzaam vooruit gaat, maar het tegendeel is waar! En kan je een stuk al goed spelen op een paar moeilijke maten na? Dan pak je steeds weer die moeilijke maten apart en speel je die net zolang totdat ook die goed gaan!

Veel plezier met studeren!

Muzikale voornemens voor 2023!

Het is inmiddels januari 2023... Het nieuwe jaar is begonnen!
Heb jij (muzikale) goede voornemens? Is het je wel eens opgevallen dat ze vaak gaan over stoppen met slechte gewoontes? Stoppen met roken, minder snoepen, minder tijd doorbrengen op je mobiel, meer sporten, vaker familie bezoeken etc...

Wat zou er gebeuren als je je voorneemt meer te gaan genieten van de goede dingen in je leven? ’s Avonds een wandelingetje met je geliefde. Op zondagochtend rustig ontbijten met elkaar en luisteren naar heerlijk relaxte muziek. Muziek, daar heb je het al... Ik doe je vandaag wat suggesties voor muzikale voornemens.

1.

In plaats van standaard de TV aan te zetten, ga ik een avond per week een uur luisteren naar muziek. En ondertussen een beetje mijmeren of een goed boek lezen. Voor mij is het de ultieme manier om tot rust te komen en de batterij weer op te laden. Heel geschikt dus voor de zondagavond, om relaxed de nieuwe week in te gaan. Gewoon even een uurtje voor mezelf met heerlijke muziek. 

2.

Ik probeer minsten 10x naar een live concert te gaan dit jaar. Want samen met andere fans genieten van een goed live optreden, levert een onvergetelijke avond op en bergen inspiratie en motivatie om zelf ook weer lekker te gaan musiceren!

3.

In 2022 stelde ik een zomerse playlist op voor mezelf. In 2023 wil ik meer verschillende playlists voor mezelf samenstellen die passen bij bepaalde gevoelens!

Wat ga jij doen om in 2023 meer te genieten van muziek? Kun je iets met een van deze goede voornemens, of heb je andere ideeën die passen bij jouw leven, jouw situatie?

Hoe dan ook, ik wens je veel muziek in het nieuwe jaar! 

Met mentale training op naar succesvolle concerten in het nieuwe jaar!

Mentale repetitie is een techniek die veel wordt gebruikt door topsporters en andere mensen die optimale prestaties moeten leveren. Denk dan bijvoorbeeld aan topadvocaten, mediators of zakenmensen, maar ook sollicitanten. Vaak gebruiken mensen deze toepassing zonder er erg in te hebben en lijkt het gewoon deel uit te maken van de natuurlijke denkpatronen.

Door onszelf bewust te zijn van dit proces, kunnen we mentale repetitie zeer effectief inzetten bij het bereiken van onze doelen. Je hebt er niet meer voor nodig dan verbeeldingskracht. En niet alleen verbeelding op visueel vlak. Hoe beter je in staat bent om te zien, horen, voelen, horen en proeven hoe je het proces gaat verlopen om je doel te bereiken, hoe effectiever de uitkomst zal zijn.

Wat is mentale repetitie eigenlijk?

Mentale repetitie is het proces waarbij je in je geest stap voor stap het proces doorloopt en beleeft, dat nodig is om je doel te bereiken. Door dit proces keer op keer te doorlopen, ben je uiteindelijk beter in staat een prestatie te leveren. 

Een atleet zal om zijn schaatsrecord te kunnen verbeteren een aantal cruciale stappen moeten doorlopen. Door bijvoorbeeld de rondetijden op de klok te visualiseren, zijn krachtige slagen over het ijs en het bijbehorende gekras in te beelden en zichzelf binnen de tijd over de finish te zien komen, zal hij beter in staat zijn doel te bereiken. Maar ook voor muzikanten is mentale repetitie een ongelooflijk sterk middel!

Hoe krachtig is de ingebeelde praktijk?

Onderzoek laat zien dat het in de geest doorlopen van de ingebeelde praktijk een zeer positieve invloed heeft op de uitvoering in de werkelijke praktijk en vaak resulteert in betere prestaties dan wanneer deze voorbereiding niet wordt getroffen. Naast atletische  en muzikale prestaties kan mentale repetitie ook worden toegepast in andere contexten, zoals bijvoorbeeld het onderwijs.

Ook chirurgen kunnen ‘mental rehearsal’ inzetten om de op hande zijnde operatie voor zichzelf voor te bereiden. Door de actie en het resultaat ‘alvast’ te beleven, is de persoon in kwestie veel beter in staat het beoogde resultaat te bereiken dan iemand die deze voorbereiding niet heeft getroffen.

Intensiveer mentale repetitie met submodaliteiten

Submodaliteiten zijn binnen NLP (Neuro Linguistisch Programmeren) de bouwstenen die worden gebruikt om representatiesystemen (visueel, auditief, kinesthetisch, olfactorisch en gustatoir) weer te geven. Denk bijvoorbeeld aan het representatiesysteem Visueel, dan is scherp of helder een submodaliteit. Deze submodaliteiten kunnen worden ingezet om de kracht van mentale repetitie te intensiveren en dus een beter resultaat te krijgen.

Door bij het visualiseren van het proces te ‘spelen’ met deze submodaliteiten kan de inleving in de situatie worden vergroot, ofwel, de betrokkene voelt zich meer geassocieerd met de situatie. Andersom kunnen submodaliteiten ook worden gebruikt om te dissociëren in een ongewenste situatie. Dat klinkt wel heel ingewikkeld hè? Ik zal een voorbeeld geven:
Een zoon wordt tijdens zijn therapie voor mishandeling geleerd beter om te kunnen gaan met de geestelijke mishandeling waaraan hij door zijn vader voortdurend wordt blootgesteld. Door de stem van de vader in zijn verbeelding af te knijpen, de gestalte van zijn vader vager en kleiner te maken, zal hij de aanwezigheid van de vader minder overweldigend overkomen, waardoor hij beter daarmee kan omgaan.

Andersom kunnen submodaliteiten ook worden ingezet bij het bereiken van andere doelen. Een sprinter kan de focus op zijn baan alvast intensiveren door zijn blik op de finish te richten, maar ook door het gejuich van het publiek in zijn verbeelding al luider te laten klinken. Hij kan zijn tv-interview alvast visualiseren en het gewicht van de Olympische medaille reeds om zijn nek te voelen.

Door te werken met submodaliteiten kunnen gewenste situaties worden geïntensiveerd en de daarmee gepaard gaande gevoelens en emoties meer intens worden ervaren.

Oftewel als je mentale repetitie goed inzet kan dat een belangrijke sleutel zijn voor geslaagde concerten in 2023! Wil je er meer over weten, of er onder begeleiding mee aan de slag? Neem dan contact met me op om een coachingsessie in te plannen!