In mijn eigen tijd als (jonge) leerling had je ze nog niet: boeken met meespeelcd's en dvd's.
Ik had dat best wel leuk gevonden denk ik, hoewel... misschien ook wel niet...
De afgelopen week voerde ik een gesprek over de zin en de onzin van dit soort boeken.
Want ja, er zijn dus mensen die dit soort meespeelcd's zeer zinloos en zelfs slecht vinden voor onze leerlingen.
Het zou hen te makkelijk worden gemaakt en hun creativiteit zou niet of onvoldoende geprikkeld worden door deze meespeelcd's..
Ik snap die redenering aan de ene kant wel: op de cd wordt vaak al voorgespeeld hoe de leerling het zou moeten doen, dus dat laat weinig ruimte voor creativiteit. Bovendien als het voorgespeeld wordt, speelt het voor veel leerlingen een stuk makkelijker..
Maar het gaat te ver om dan te zeggen dat dit soort cd's slecht en zinloos zijn! Wat denk je van een beginnende leerling zonder muzikale ouders die thuis zijn eerste noten moet oefenen? Dan is zo'n cd maar wat handig, want zo kan hij of zij tenminste controleren of de toonhoogte wel klopt.
Voor de wat gevorderde muzikanten is het prettig om met de cd wat tempo-vastheid te oefenen. Bovendien is het natuurlijk super om thuis ook met een soort band te kunnen spelen. Dat is toch veel leuker dan in je eentje. Dus de meespeelcd heeft ook een plezierverhogend effect op de meeste leerlingen.
Maar aan de andere kant wil ik als coach ook graag dat een leerling zich ontwikkelt tot een muzikale persoonlijkheid, dus ik bouw het gebruik van dit soort cd's wel vaak een beetje af na het allereerste begin. Ik wil graag dat leerlingen zelf dingen gaan ontdekken, hun eigen stijl ontwikkelen etc..
Dus zoals zo vaak ligt het niet zo zwart-wit: meespeelcd's kun je gerust gebruiken in het leerproces en vooral ook op gezette tijden, zolang je de creatieve ontwikkeling van je leerling maar in het oog houdt!
Ik ben benieuwd! Hoe zie jij het werken met meespeelcd's?