fbpx

Thuis studeren, deel 6

In dit laatste deel van mijn blogserie over thuis studeren wil ik het met je hebben over hoe je je studietijd kunt indelen.

De meest efficiënte studie-indeling wordt bepaald door een aantal factoren:
– concentratie, en dan met name als je kijkt naar gewoontevorming, regelmaat en variatie
– de noodzaak van variatie (vormen van herhaling)
– het verschijnsel dat dat wat je geoefend hebt in je onderbewustzijn doorwerkt, ook als je er niet aan denken en zelfs als je met iets anders bezig bent.

Dat laatste gebeurt al als je iets één keertje hebt doorgespeeld, maar natuurlijk werkt het sterker als je een stuk vaker en intensiever hebt gestudeerd.

6x 10 minuten aan iets werken geeft meer resultaat dan 1x 60 minuten. Tussen de blokjes van 10 minuten hoef je dan niet per se te pauzeren, maar je zou aan een ander stuk kunnen werken.

Ik zou je eigenlijk willen aanraden om eens te werken met de ‘verdelingsregel van Jost’. Deze regel wordt vooral ingezet bij bv het leren van woordjes (ik ben er dan ook bekend mee vanuit mijn werk in de studiebegeleiding), maar deze regel is ook prima toe te passen op het instuderen van lastige muzikale bewegingen.

Een studieschema volgens deze regel zou kunnen zijn:

A B – C D

A, B, C en D zijn verschillende fragmenten uit 1 stuk, delen uit meerdere stukken, afwisselende fragmenten uit een stuk, technische oefeningen enz.
Elk blokje duurt ongeveer 10 minuten. Dus 10 minuutjes A, dan 10 minuutjes B, 10 minuten C en 10 minuten D.
Als je dat prettig vindt, kun je tussen blokje B en C een korte pauze inlassen van ook weer 10 minuten. Doe dit alleen als je je concentratie kwijt bent. Als het lukt is het beter om de 4 blokken aaneensluitend te doen. Door de afwisseling van de blokken zou dat concentratietechnisch mogelijk moeten zijn. Mocht je het qua conditie niet redden om 40 minuten aan 1 stuk te studeren, kies er dan voor om de 4 blokjes in te korten.

Ondanks alle goede manieren van studeren zul je er toch tegenaan lopen dat je op een zeker moment een beetje ‘stil’ blijft staan in je ontwikkeling. Weet dan dat de ontwikkeling van muzikale en technische vaardigheden bij niemand volgens een regelmatig en geleidelijk stijgende lijn loopt. Na een periode van snelle vorderingen is er altijd ook weer tijd waarin je stil lijkt te staan.
Je moet leren dat dit soort ‘leerplateaus’. onderdel van het studeren zijn, en geen tekortkoming van jou!
De ervaring leert dat er vaak een prikkel of zelfs een soort van muzikale schok nodig is om weer nieuwe vorderingen te gaan maken. Je kunt hierbij denken aan een tof optreden dat je hebt gehad, of een interessante les of masterclass. Of misschien heb je wel inspiratie opgedaan door een concert.

Ik wens je heel veel succes met je thuisstudie. Heb je vragen of wil je advies? Stuur me gerust een mail via info@judithvanboven.nl

En ik heb goed nieuws, want in de zomervakantie zal ik ook een webinar organiseren waarin ik je alles ga leren over thuis studeren én waarin je ook vragen kunt stellen. Wil je daar meer over weten? Hou dan mijn social media kanalen en deze website in de gaten!