Hoe was je muziekles? Leuk! Ging het goed? Jahoor..
Op veel plaatsen zal het zo gaan als er thuis aan kinderen wordt gevraagd naar de muziekles.
Over die eerste reactie wil ik het graag hebben, en dan speciaal over dat woordje 'leuk'....
Ik hoor het vaak van collegae in het vak: 'tegenwoordig moet alles maar 'leuk' zijn. Vroeger was dat toch ook niet, en ouders gaan daar maar in mee. Het is ongelooflijk, zo kan ik toch niet werken?'
En ik snap die reactie aan de ene kant wel hoor... Maar tegelijkertijd moeten we ons denk ik als docenten ook achter de oren krabben. Want kinderen, jongeren én volwassenen hebben in de huidige tijd zoveel keus voor wat betreft hun vrijetijdsbesteding. Als muziek hen niet leuk genoeg is, kiezen ze voor een andere vrijetijdsbesteding..
Sommige collegae zullen nu zeggen: 'ja, maar als ze er toch niks aan doen, dan kunnen we ze misschien beter kwijt dan rijk zijn... Snap ik ook weer..'
Maar vandaag probeer ik mezelf én anderen een spiegel voor te houden:
Want wat als straks de meerderheid van de leerlingen op die manier wegloopt? Het is niet leuk genoeg... Doen we dan niet iets fout?
Moeten we dan niet toch beter inspelen op de huidige tijd? Moeten we dan niet uitzoeken wat 'leuk' nou eigenlijk is dan? Moeten we dan niet proberen om meer bij de leefwereld van de leerling aan te sluiten, en dan zelf didactisch zo sterk zijn dat we zaken als speeltechniek, toonvorming en voordracht op een handige manier in een persoonlijke les te stoppen?
Graven we niet ons eigen graf als we blijven doen wat we altijd deden? Want het is inmiddels wel duidelijk toch: dat als je blijft doen wat je altijd deed, dat je dan in dit geval NIET krijgt wat je altijd kreeg?!
Ikzelf probeer zoveel als mogelijk te werken vanuit de vraag van de leerling. Aansluiten bij wat hem of haar bezighoudt. En ja, dat betekent meer dan eens dat ik een voorbereide les toch compleet anders uitvoer omdat de leerling met een ander vraagstuk komt.
Is dat dan erg? Nee, want ik zorg altijd dat ik het didactisch zo verantwoord mogelijk maak, en de leerling blijft gemotiveerd en vindt het 'leuk'...
Leuk, een kort en simpel woordje waar zoveel meer achter kan zitten. Wat dacht je van deze opties:
- ik voelde me gezien
- ik voelde me eigenaar van mijn eigen muziekles
- ik heb geleerd wat ik graag wilde leren
- ik heb liedjes gespeeld die bij mij passen
- ik snap nu iets wat ik eerst niet goed begreep
Maar ook:
- ik heb iets gedaan waar ik plezier aan beleefd heb.
Wat ik wil zeggen? Kijk eens wat verder dan dat woordje leuk! Bindt je leerlingen door je in hen te verdiepen.. Ze zullen je dankbaar zijn, en jij jezelf uiteindelijk ook! Want leerlingen zullen gemotiveerder zijn en blijven! Zij blij, jij blij!
Wil je hierover doorpraten? Laat het me weten!