Ik weet nog goed dat ik zelf muziekexamens deed. Ik zat destijds op de Zeeuwse Muziekschool en ik was elke keer weer behoorlijk nerveus. Natuurlijk ging het allemaal goed en slaagde ik alle keren met prachtige cijfers.
Destijds werd theorie nog mondeling bevraagd tijdens het praktijkexamen.
Mijn leerlingen van nu hebben 2x examen: 1x theorie en 1x praktijk...
Er is van alles te zeggen over de waarde van diploma's en de manier van lesgeven. Sommigen zeggen dat diploma's tegenwoordig worden 'cadeau gegeven', anderen vinden dat leerlingen veel te lang doen over het behalen van een diploma. En weer anderen vinden de diploma's volstrekt zinloos.
In de basis is het het allerbelangrijkst dat een kind (maar zeker ook een volwassen leerling) met plezier muziek leert maken. Daarbij zijn een aantal vaardigheden van belang en die kún je toetsen tijdens een examen...
Ik merk dat veel leerlingen het gewoon heel erg tof vinden om echt ergens naar toe te werken, en dat geldt voor mij als docent ook.
Toch vind ik niet dat examens heilig zijn voor bv plaatsing in een ander orkest of iets dergelijks. Dat is steeds erg afhankelijk van de persoon. Net zoals eigenlijk het hele muziekonderwijs meer toegespitst zou moeten zijn op het individu en niet op 'hoe het hoort of hoe het al jaren gaat'.
Natuurlijk gun ik leerlingen hun examen, maar alleen als dat past bij de leerling! Een examen moet geen heilig moeten zijn!
Maar hoe toets je dan die o zo belangrijke vaardigheden? Je kunt dat ook prima doen tijdens een voorspeelmiddag of -concert waar je leerlingen ook zelf in de organisatie laat meedenken... Zo wordt het ook echt iets van henzelf en dat maakt het vaak veel leuker!