fbpx

Recensie: ‘Op weg naar een inclusieve muziekvereniging’ – Ivo Kouwenhoven


In Op weg naar een inclusieve muziekvereniging neemt Ivo Kouwenhoven de lezer mee in zijn visie op een toegankelijke en inclusieve muziekvereniging, met een bijzondere focus op jeugdleden. Aan de hand van korte columns en persoonlijke anekdotes laat hij zien hoe muziekverenigingen kinderen met verschillende achtergronden en talenten een plek kunnen bieden. Dit vraagt volgens hem om een andere manier van kijken en handelen van zowel bestuurders als dirigenten.

Dit boek is inmiddels het vierde boek van Kouwenhoven, en net als zijn eerdere werken is het opgebouwd uit korte columns die uit het leven gegrepen zijn.

Kouwenhoven weet met een toegankelijke en vlotte schrijfstijl zijn boodschap helder over te brengen. Zijn columns zijn kort en krachtig, vaak met een vleugje humor, waardoor het boek prettig leest. De praktijkvoorbeelden maken de theorie tastbaar en herkenbaar, vooral voor mensen die zelf actief zijn binnen een muziekvereniging.

Eén van de sterke punten van het boek is dat het niet alleen wijst op de uitdagingen, maar ook concrete handvatten biedt om inclusiviteit binnen een vereniging te bevorderen. Kouwenhoven benadrukt dat elk kind talent heeft en dat het de taak van de vereniging is om een omgeving te creëren waarin ieder kind zich welkom en gewaardeerd voelt. Dit vergt soms flexibiliteit en een vernieuwende aanpak, maar levert uiteindelijk een rijkere en meer diverse muziekvereniging op. Bestuurders zullen hun dirigenten daarin ook moeten steunen door middel van dienend leiderschap. Ivo maakt, volledig terecht, duidelijk dat dat nog lang niet bij alle verenigingen vanzelfsprekend is.

Ivo schrijft onder andere dat iedere jeugdorkestdirigent de instelling zou moeten hebben dat hij trots is op zijn orkestleden als ze zich 100% hebben ingezet, óók als het optreden niet perfect verliep.

De mooiste quote uit het boek vind ik: 'Laat verwachting los, en er ontstaat verwondering.'

Voor de kritische lezer blijft het boek op sommige punten misschien wat oppervlakkig. Wie op zoek is naar diepgaande theoretische inzichten of wetenschappelijke onderbouwing, zal wellicht merken dat de nadruk meer ligt op praktijkervaring en persoonlijke observaties. Dit maakt het boek echter juist toegankelijk voor een breed publiek, van bestuurders en dirigenten tot ouders en muziekdocenten.

Al met al is Op weg naar een inclusieve muziekvereniging een inspirerend en toegankelijk boek dat aanzet tot nadenken over de rol van muziekverenigingen in het betrekken en ondersteunen van jeugdleden. Ik zou willen dat iedereen openstond voor de visie van Ivo, omdat ik er heilig van overtuigd ben dat dit dé manier is om jeugd betrokken te krijgen en te houden binnen onze blaasmuziek. Het is een aanrader voor iedereen die betrokken is bij muziekeducatie en op zoek is naar manieren om kinderen een eerlijke kans te geven binnen de wereld van de blaasmuziek.
Wil je het boek lezen? Bestel het dan hier!

Judith van Boven
februari 2025

Mijn top-3 podcasts

Podcasts zijn tegenwoordig helemaal in. Een paar weken geleden werd ik zelfs verrast door een 80+ muzikant die me vertelde dat hij een podcast aan het luisteren was. Haha, ik was zo verbaasd dat ik niet heb onthouden welke podcast hij luisterde, maar wel dát hij een podcast aan het luisteren was. 
Meer dan eens vragen orkestleden en vooral bestuursleden me of er nog 'interessante podcasts' over muziek te beluisteren zijn! Dus in deze blog: mijn drie toptips op dat vlak!

Mijn absolute nummer één is de podcast 'Achter de muziek' waarin Geert Jan Kroon dirigenten, componisten en anderen die zich bezighouden met blaasmuziek interviewt. In deze podcast ligt de focus echt op de HAFABRA-wereld. Een interessante voor bestuurders, dirigenten én muzikanten omdat het ook over visie en beleid gaat! 

Dan is er ook nog 'Diep in de muziek' waarin Zoran Rosendahl vooral spreekt over de structuur, creatie en taal van muziek. Hij spreekt hiervoor met componisten, dirigenten en musici uit de Benelux en ver daarbuiten.

Daarnaast luister ik zelf graag naar de podcast van Podium Klassiek waarin Floris Kortie in de wereld van de klassieke muziek duikt. Van podiumangst tot foute componisten, van historische opnames tot bloederige sterfscènes uit de operageschiedenis. Alles is bespreekbaar. Heerlijk en leerzaam tegelijk!

Heb jij zelf ook een goede tip? Laat het me weten!

Zonder stress buiten musiceren met de magneetmap

De buitenconcerten zijn weer gestart! Maar oei, wat als het waait? Altijd gedoe met knijpers en magneten... Ik heb vorig seizoen de oplossing gevonden:
De magneetmap van Panther Solutions is dé oplossing voor één van de grootste frustraties van iedere musicus: wind tijdens buitenconcerten. De traditionele manier om hiermee om te gaan is het vastzetten van de muziek met wasknijpers. Bladeren is onmogelijk en met een beetje pech verstoort zelfs een klein briesje het optreden. Daar vliegen de partijen weer door de lucht…

Hoe werkt het?

Iedere magneetmap is uitgerust met Pantervellen. Deze uitvinding zorgt ervoor dat de muziek in de map keurig op zijn plaats blijft zitten. De Pantervellen zitten in een transparante insteekhoes. Aan de voorzijde en aan de achterzijde van het Pantervel kan bladmuziek geplaatst worden. De magneten op de Pantervellen zorgen ervoor dat elke bladzijde netjes vast blijft zitten, totdat het tijd is om verder te bladeren.

De ringband

De ringband is de meest veelzijdige Panther magneetmap. Het grote voordeel van deze map is de mogelijkheid tot uitbreiding. Standaard wordt de map geleverd met vijftien Pantervellen. Door losse Pantervellen toe te voegen kan de capaciteit van de ringband uitgebreid worden tot maximaal 20 Pantervellen, goed voor 40 bladzijdes muziek.

De ringband XL

De ringband XL bevat zelfs 25 Pantervellen, goed voor 50 bladzijdes muziek. Een dikkere, iets zwaardere, map die zeer geschikt is voor langere concerten, tournees of uitgebreide houtblazerspartijen. Bestellen kan hier!

Stressvrij musiceren op alle locaties!

van tuinslangtoeter naar P-bone?


In mijn lessen op basisscholen probeer ik altijd zelf een trompet te bouwen met behulp van een tuinslang en een trechter. Maar er zijn natuurlijk ook gewoon echte plastic blaasinstrument. Bijvoorbeeld een trombone van plastic in plaats van koper. Het geluid is anders, maar het echte verschil merk je in de portemonnee. "Een plastic instrument heb je voor zo'n 150 euro. Bij een echte heb je het al snel over duizenden euro's".

En daarom maken kunststof instrumenten een opmars. Vanwege de lagere kosten kunnen muziekdocenten, muziekverenigingen en -scholen er namelijk een groter aantal van aanschaffen. "Ze zijn ook nog eens kindvriendelijk. Als leerlingen er wild mee doen, zit er niet meteen een grote deuk in."

"Het verschilt natuurlijk wel van een echt instrument. Je kunt horen dat het kunststof is, maar met deze instrumenten kunnen kinderen wel kennismaken met het geluid van een trombone, trompet of dwarsfluit."

Een trombone van koper of van plastic: hoor jij het verschil?

Muziekles in het basisonderwijs staat al jaren onder druk. En dat is jammer, zegt Jan Jaap Knol van het Fonds voor Cultuurparticipatie. "Taal en rekenen zijn belangrijk, maar kinderen verdienen een brede ontwikkeling." Muziek hoort daarbij, zegt Knol. Vandaar ook het programma 'Meer muziek in de klas' waarvan koningin Maxima beschermvrouwe is.

De scholen mogen het geld op verschillende manieren inzetten. "Ze kunnen bijvoorbeeld leraren opleiden om beter muziekonderwijs te geven, maar ze kunnen ook gaan samenwerken met andere organisaties, zoals een muziekschool of popkoor", zegt Knol.

Hij benadrukt dat het belangrijk is dat er op de pabo al aandacht is voor muziekonderwijs. " Zodat we nieuwe generaties leraren krijgen met hart voor muziek."

Muziek doet veel met kinderen. Je ziet kinderen beter met elkaar omgaan als ze samen muziek maken. Ze leggen elkaar bijvoorbeeld dingen uit. Maar ze hebben er ook ontzettend veel plezier in.

Dat beamen eigenlijk ook al mijn leerlingen die ik zelf heb. En dat ze dan op een plastic instrument spelen in plaats van een echte, dat maakt ze niet veel uit. "Ik vind het eigenlijk wel knap dat ze een trombone van plastic hebben kunnen maken", zei 1 van mijn leerlingen! 

Ik zeg: kopen die P-bones en andere plastic blaasinstrumenten en zorg dat kinderen lekker muziek kunnen maken samen!

Recensie: kindgericht muziekonderwijs

‘De muziekvereniging heeft toch helemaal geen toekomst?’ Het is een vraag die ik vaak gesteld krijg. Niet alleen als dirigent, maar ook al docent.

Mijn antwoord is steevast: ‘die toekomst is er wel, maar niet als we onze lessen blijven vormgeven aan de hand van een methode.’

We moeten kijken naar de behoefte van de leerling, de leefwereld van de leerling. Niet methodegestuurd werken, maar kindgericht werken! Nieuwsgierigheid prikkelen en zorgen dat de leerling zich gezien en gewaardeerd voelt en zich op die manier kan ontwikkelen in en met muziek.

Zeer gewaardeerde collega Ivo Kouwenhoven deelt deze visie van ganser harte met mij. Sterker nog, hij schreef er meerdere boeken over. Van zijn hand verschenen eerder al ‘verder kijken dan de muzieknoot lang is’ en ‘van opmaat tot slotakkoord’.

Onlangs kwam zijn nieuwste boek uit met de titel ‘kindgericht muziekonderwijs’.

Het boek is een aaneenschakeling van columns die samen één gemeenschappelijke deler hebben: de leerling moet centraal staan bij het geven van muzieklessen en het dirigeren van jeugdorkesten. Het was weer een feest om te lezen. Sommige columns waren voor mij als docent en dirigent heel herkenbaar, andere juist heel inspirerend. Want ik mag dan heel erg geloven in kindgericht muziekonderwijs, en dat zelf ook zo goed mogelijk toepassen. Het is en blijft altijd heel erg fijn om inspiratie op te doen..

Zomaar een paar quotes uit het boek die mij bijblijven:

Het gaat om de muziek-kik en niet over de muziek-ik (oftewel je ego even opzij zetten)

Als docent/dirigent ben je eigenlijk een muzinfluencer, (En nee, dat hoeft heus niet per se met tiktokfilmpjes) wees je bewust van je invloed!
Ga een muzikaal experiment nooit uit de weg!

-  Laat het kind zichzelf zijn.

-  Vergeet de term ‘beginners’, iedereen die een instrument speelt, maakt muziek!

-  Luister met je ogen!

-  Je kunt niet van alle kinderen sterren maken, maar je kunt ze wel allemaal laten stralen!

-  Een kind heeft 3 pedagogen: het kind zelf, de docent/dirigent en een uitnodigende ruimte en materiaal.

Natuurlijk wil ik niet alles verklappen, dus ik ga niet al deze quotes onderbouwen en uitleggen.

Wat ik wel doe? Ik roep alle collega-docenten en -dirigenten, maar zeker ook verenigingsbestuurders en bestuurders van muziekscholen en centra voor de kunsten op om dit boek te gaan lezen en inspiratie op te doen voor kindgericht muziekonderwijs. En dan niet denken dat dat niet lukt in jouw muziekpraktijk. Ga ermee aan de slag. Probeer het met kleine dingetjes en ervaar hoe leuk en fascinerend jouw beroepspraktijk wordt, maar vooral: hoe nieuwsgierig en enthousiast jouw leerlingen worden (en blijven!).
Laten we ons met zijn allen inzetten om kinderen met plezier te laten stralen met en door muziek.

Maar Judith, jij bent alleen maar positief over dit boek, heb je dan echt geen kritiek?
Nou, inhoudelijk totaal niet. En die paar KOFSCHIP-foutjes? Die zou ik eigenlijk graag symbolisch willen opvatten: zoals passioneel en nieuwsgierig met muziek bezig zijn zoveel meer waard is dan alleen maar de lesjes volgen zoals de methode voorschrijft; zo zijn deze bevlogen en inspirerende columns van Ivo me zoveel meer waard dan een perfecte werkwoordsspelling.

Kopen dus dat boek!

Met workshops je goede muzikale voornemens waar maken

Goede muzikale voornemens voor 2024? Werken aan aan een betere ademhaling? Je podiumangst overwinnen? Eindelijk eens een eigen compositie schrijven? Alles leren over muziekgeschiedenis? Of misschien wel een workshopdag voor jouw hele orkest of sectie? Goed idee!

Maatwerk
Ik heb bijvoorbeeld voor orkesten het workshopprogramma Maatwerk. Met MAATWERK presenteer ik een compleet workshopprogramma voor blaasorkesten! Een avondvullend programma waarin verschillende aspecten van muziek maken aan de orde komen. In het standaard pakket komen ademhaling, intonatie, thuis studeren en podiumpresentatie aan de orde, maar er zijn ook andere mogelijkheden. Je leest er alles over in de flyer!

Van toeten en blazen

Ademhalen… Iedereen doet het, iedereen kan het. Maar toch is ademhaling een groot issue voor (koper)blazers. Met een goede ademhaling kun je een mooie volle klank produceren en bovendien mooie zinnen spelen.
Maar een goede ademhaling is niet eenvoudig. Zowel in mijn lessen als bij mijn werk als dirigent merk ik dat veel (koper)blazers echt baat hebben bij meer hulp, uitleg en oefeningen op dit vlak. Het kost vaak veel tijd om dit tijdens reguliere repetities en lessen uit te werken.

Juist daarom heb ik deze workshop ‘van toeten en blazen’ ontwikkeld.
De workshop is geschikt voor blazers van alle niveaus en leeftijden.

Na afloop krijgen deelnemers een certificaat van deelname én een boekje waarin de uitleg en de oefeningen uit de workshop nog eens kunnen nalezen.

Ook krijgen zij de mogelijkheid om nog een extra boekje aan te schaffen met een aantal aanvullende oefeningen.

Vol vertrouwen het podium op

Muziek maken is leuk om te doen, het is vaak een uitlaatklep voor allerlei emoties. 
Maar wat nou als je voor een concert zo gestresst raakt dat je helemaal dichtklapt, dat je geen fatsoenlijke noot meer kan spelen van dat zo perfect voorbereide concert…?!

Je handen trillen, je verstijft, je hebt een droge mond, je hebt een hoge hartslag, je bent misselijk of duizelig en je zweet. Zomaar wat symptomen waarvan je last kunt hebben. Heb je 1 of meer van deze symptomen vaker bij een concert? Dan heb je misschien last van podiumangst, een vorm van faalangst. 

Angst is eigenlijk een oerinstinct van de mens. Je ziet een beer op je afkomen (het concert) en in de basis zijn er bij angst 2 reacties mogelijk: vechten of vluchten. Je brein moet dus leren dat dat concert géén gevaarlijke beer is..

Tijdens de workshop ‘vol vertrouwen het podium op’ leer ik je hoe je je gedachten zodanig kunt omdraaien dat je minder nerveus op het podium staat of zit. Ook leer ik je ontspanningsoefeningen (waarbij ademhaling heel belangrijk is) zodat je op verschillende manieren je onrust onder controle kunt krijgen. 
We gaan ook aan de slag met imaginatie, aandacht en cognitie en ankeren.

Podiumangst is een soort oerangst, je raakt hem nooit helemaal kwijt, maar ik kan je wel leren om er beter mee om te gaan!

Bij de workshop hoort een leerwerkboek, waarin je de leerstof en de oefeningen uit de workshop nog eens kunt nalezen. Bovendien zitten er nog extra invuloefeningen in het werkboek.

Componeer je eigen muziek!

In deze workshop van een uur ga je zelf aan de slag met het schrijven van een eigen compositie; een twaalftoonscompositie om precies te zijn.
Allereerst krijg je uitleg over wat een dodecafonie (twaalftoonscompositie) is en welke regeltjes hieraan verbonden zijn, en vervolgens ga je onder begeleiding zelf aan de slag met het componeren van zo’n compositie voor jouw eigen instrument.
Na afloop is je compositie niet af, maar ben je wel helemaal klaar om deze thuis af te maken.
De workshop is geschikt voor alle instrumentalisten, je hoeft dus niet per se koperblazer te zijn!

Blues improvisatie en muziekgeschiedenis

Naast de bovengenoemde workshops kun je bij mij ook terecht voor blues improvisatie workshops en lessen muziekgeschiedenis. En wat te denken van een muzikale quiz?
Neem gerust contact met me op als je vragen hebt!

Bericht naar aanleiding van de uitzending van Pointer

Zondagavond zat ik met een knoop in mn maag te kijken naar alweer de tweede aflevering van Pointer waarin het ging over grensoverschrijdend gedrag van hoofdvakdocenten op conservatoria. 

Ook op het instituut waar ik jarenlang studeerde. Inhoudelijk is het niet aan mij om iets over de situaties te zeggen, dat ga ik dus ook zeker niet doen.

Maar de uitzending raakte me wel en zette me enorm aan het denken. Een soort reflectie op mijn eigen studie, maar vooral ook op het muziekonderwijs in het algemeen. Want ik denk dat de aloude meester-gezel-relatie in het muziekonderwijs júist de ruimte biedt voor grensoverschrijdend gedrag. 

Al mijmerend bleek dat meer mensen de uitzending hebben gezien, want ik werd gebeld, geappt en gemaild door orkestleden die bezorgd om me waren en zich afvroegen of ik dergelijke dingen ook heb meegemaakt.
Heel lief, zonder meer… dankjulliewel voor deze bezorgdheid. 
Lieve lieve mensen, ik heb in het algemeen een top-tijd gehad tijdens mijn studie. Het was soms een ongelooflijk harde leerschool, maar ik ben gelukkig wel altijd met respect behandeld. 

Wat ik zelf doe in mijn rol als docent, en dat is iets wat ik ook anderen wil meegeven: ontwijk de meester-gezel-relatie. Wees als docent niet de alwetende professional. 

Ik wil als docent een coach, een kompas zijn: leerlingen zelf laten ontdekken en hen eigenaarschap geven over hun les en hun muziek. Op die manier blijft niet alleen de band tussen docent/coach en leerling in een meer natuurlijke balans, maar krijgt de leerling ook veel meer de mogelijkheid om zijn eigen creativiteit te laten stromen! En zo ontstaan werkelijk de mooiste dingen. Leerlingen hebben zoveel plezier in hun les en ikzelf kijk regelmatig verwonderd naar de toffe ideeën die dan soms boven komen. Ook voor mij als docent zijn de lessen dus leuker!

Ik heb weliswaar geen compleet vastgelegd plan per les, maar de muziek komt wel meer tot leven in een veilige omgeving, en dat lijkt me het allerbelangrijkste en tegelijk het allermooiste!

Docent en leerling hebben een gezamenlijk doel maar de weg daarnaartoe ligt niet van tevoren al vast.

Tsja en het doel is ergens voor elke leerling gelijk; namelijk hun eigen muzikaliteit tot bloei brengen, muziek laten leven ín hen. 

En het doel mag dan voor iedereen gelijk zijn, de lessen zijn dat zeker niet!  Want ieders muzikaliteit en interesse is anders! Niks heerlijker dan samen die persoonlijke ontdekkingstocht aan te gaan!

Belangrijk is het als docent om steeds goed te luisteren naar je leerling en daarop in te haken op een manier die bij die leerling past. Ik ben als docent altijd  ‘aan’ en een automatische piloot werkt in mijn lessen zéker niet. Samen met mijn leerlingen ontdek ik namelijk steeds nieuwe bijzondere (om)weggetjes waarlangs we uiteindelijk samen het doel  bereiken.

Voor collegae die meer wil lezen over deze insteek bij het lesgeven raad ik het boek ‘als de muziek er al is’ van Suzan Lutke aan. 

Wil jij na het lezen van dit artikel graag een (proef)les van me? Neem gerust contact met me op!

5 redenen waarom muziekles heel goed is voor hoogbegaafden

Veel hoogbegaafde kinderen zoeken naar uitdaging; nieuwe dingen om te leren. Je ziet vaak een bijna niet te stillen leer-honger. Voor veel slimme kinderen is het vinden van voldoende uitdaging best heel lastig. Op school kunnen deze leerlingen, ondanks aangepaste lesprogramma’s en verbredingsaanbod soms toch nog onvoldoende uitdaging.

Daarbij komt dat binnen schoolse vaardigheden de nadruk vaak op het cognitieve deel van het leervlak ligt.

In mijn muzieklessen probeer ik een balans te vinden tussen cognitieve, motorische en emotionele uitdaging. 

Muziek biedt uitdaging

Muziek maken koppelt een stuk cognitieve ontwikkeling (noten leren lezen en omzetten in motorische handelingen) aan fysieke (leren beheersen van elke individuele vinger bij het keyboard, piano en orgel spelen, leren je stem goed te gebruiken tijdens de zanglessen) en emotionele ontwikkeling (noten spelen is iets anders dan muziek maken; daar speelt emotie en beleving overbrengen een belangrijke rol in).

De combinatie van deze 3 ontwikkelgebieden maakt muziek maken tot een bijna onuitputtelijke bron van uitdaging, zelfs voor hoogbegaafde kinderen! Doordat we diverse methodieken in de praktijk hebben liggen kunnen we snel in moeilijkheidsgraad differentiëren. Zo nodig maken we ons lesmateriaal zelf. Maatwerk noemen wij dat.

Muziek brengt je dichter bij je emoties

Lekker veilig in je cognitieve brein. Ver weg bij je emoties. Voor u/jou herkenbaar? Voor mij is het zeker herkenbaar. Daarom is muziek maken van onschatbare waarde gebleken. Juist daar kun je niet weg blijven van je emoties. Muziek raakt je, het raakt aan je emoties. Tegelijk is het een ideale uitlaatklep om te voelen wat niet gezegd kan worden. Muziek geeft klank aan je emotie.

Muziek vraagt ook om jouw eigen emotie toe te voegen. Alleen nootjes spelen maakt dat muziek droog klinkt, het is juist jouw inbreng aan beleving die muziek tot leven brengt. Muziek maken daagt je uit om niet alleen cognitief bezig te zijn, maar om ook je gevoel een toontje mee te laten klinken.

Muziek maken versterkt executieve functies

Muziekonderwijs verbetert de leerprestaties en leerstrategieën van kinderen. Dat hebben Arthur Jasche, Erik Scherder en Henk Jan Honing onderzocht en gepubliceerd in een recent uitgegeven (2018) onderzoek. In de lespraktijk staan de executieve functies centraal in de lessen die de kinderen krijgen. Ook hier wordt gekeken naar welke executieve functies bij jou meer aandacht nodig heeft. Hier wordt gericht mee geoefend. Zo versterken de muzieklessen ook de executieve functies, iets waar je ook buiten de muzieklessen veel profijt van kan hebben!

Muziek maken biedt de ruimte om te oefenen met fouten maken

De combinatie van 3 ontwikkelgebieden (cognitie, motoriek en emotioneel) maakt muziek dusdanig complex dat elke leerling gelegenheid krijgt om uitdaging te ervaren. De lesmethodieken waarvan we gebruik maken bieden ook de mogelijkheid om snel te kunnen schakelen naar een hoger uitdagingsniveau. Uit ervaring weten we inmiddels dat muziekles vaak de eerste plek is waar kinderen echt leren dat ze iets niet in 1 keer kunnen, snappen of beheersen. 

Voor de ene leerling is het heerlijk om dit te ervaren en als uitdaging aan te grijpen, voor andere leerlingen veroorzaakt het soms een gevoel van paniek. Door onze ervaring in het aanbieden van muziekles op maat zijn we ook heel goed in staat om deze paniek op te vangen en om te zetten in een op groei gerichte mindset.

Muziek maken vergroot je zelfvertrouwen

Hoe gaaf is het wanneer het je lukt om de uitdaging aan te gaan, jezelf uit te dagen om emotie, cognitie en motoriek te combineren tot een muzikaal feestje. Bedenk eens wat dát voor je zelfvertrouwen kan doen!

Ook het overwinnen van je mindset, leren de stap te maken van Makkieland naar Lefland doet je zelfvertrouwen groeien. Elke week zie ik dat weer in de praktijk gebeuren. Wat te denken van het kind dat elke keer weer alles uit de kast haalde om maar niet de confrontatie aan te hoeven gaan met de uitdaging, maar zich uiteindelijk veilig genoeg voelde om samen toch een kleine uitdaging aan te gaan. Hoe groot is de winst als je dan merkt dat je meer kunt dan je zelf dacht door het te gaan proberen. Van proberen ga je leren! Dan gaat je zelfvertrouwen ook groeien en mag je groeien als mens. Vaak zien we dat het zelfvertrouwen niet alleen binnen de lessen groeit, maar dat het kind ook op school de uitdaging durft aan te gaan.

muzikale vakantietips deel 4

1. Ga naar festivals en concerten

Daag je luistervaardigheid op nieuwe manieren uit. Kijk hoe de muzikanten omgaan met het publiek. Hoe ze samenspelen. Ontdek waar de live-versies anders zijn dan het origineel op Spotify. Maar vooral geniet van live muziek!!

2. Maak buiten muziek

Niemand wil op deze heerlijk lange warme dagen binnen opgesloten zitten! En waarom zouden we? Neem je instrument mee en ga dus lekker de tuin in! Het is super leuk om buiten muziek te maken, en je buren zullen er van genieten. Heb je geen tuin? Spreek met wat muzikale vrienden af en ga lekker in het stadspark liedjes zingen.

3. Organiseer een huisconcert voor familie en vrienden

De zomer is de perfecte tijd voor het gezellig samenzijn met familie en vrienden. Maak van je barbecue-avond een culinair thuisconcert (of tuinconcert) en vermaak je gasten met een serie heerlijke zomerse hits. Je zal zien dat in de kortste keren iedereen mee zingt en danst. Gegarandeerd succes!

4. Leer een liedje spelen puur op gehoor

Voor de iets meer gevorderde student is een geweldige manier om die muzikale vaardigheden scherp te houden, hen te helpen een nummer te kiezen dat ze leuk vinden van de radio of hun favoriete artiest, en hen aan te moedigen enige tijd te nemen om het op het gehoor te leren spelen. Dit kan een uitdagende, maar spannende zomeractiviteit zijn!

5. Doe mee met een muziekkamp

Er zijn elk jaar weer allerlei plekken in Nederland (en daarbuiten) waar je mee kan doen met een tof muziekkamp of songwritingskamp boordevol muzikaal zomerplezier! Je leert nieuwe dingen op je instrument en maakt nieuwe vrienden. Een hele toffe manier om volop van muziek in de zomer te genieten.

Muzikale vakantietips deel 3

1. Jam en speel met anderen

Probeer geregeld af te spreken met vrienden en bekenden die ook muziek maken. Ga lekker jammen, of schrijf samen jullie eigen zomerhit! Organiseer een ‘bring-your-musical-friend’ avond en leer zo weer nieuwe muzikanten kennen. Wie weet ontmoet jij je nieuwe band- of orkestleden!

2. Neem jezelf op!

Je hebt nu even een paar weken geen feedback van je docent, maar je kan jezelf wel opnemen, en jezelf vervolgens feedback geven. Dit is soms confronterend, maar wel super leerzaam! Ben je blij met je opnames, dan kun je ze ook delen met vrienden en familie. Die kunnen je ook weer feedback geven. Vergeet ook vooral niet om stil te staan bij wat je al wel kan, en wees daar trots op! Kritisch zijn is goed, maar heb ook oog voor waar je al staat!

3. Speel mee met toffe muziek

Blijf lekker meespelen met de muziek die je tof vindt. Mocht je ergens niet uitkomen of is iets moeilijker dan je denkt? Schrijf het dan op en bewaar het voor de eerste lessen na de vakantie.

4. Werk vooruit

Kan je niet wachten tot na de vakantie om in je lesboek aan de slag te gaan? Probeer al vast verder te gaan met oefeningen die nog niet in de les zijn behandeld, zodat je je docent na de vakantie kunt verrassen!

5. Doe onderhoud aan je instrument

Maak je instrument een keer helemaal schoon.