Veel koperblazers vinden het oefenen van de o zo belangrijke lipbindingen ongelooflijk lastig. Ik kreeg er veel vragen over, en daarom heb ik besloten er het één en ander over 'op papier' te zetten.
De lipbinding is een door geluid aan elkaar verbonden tonenreeks, zonder tussenaanzet, die wordt uitgevoerd zonder gebruik te maken van de ventielen.Voor het maken van een lipbinding is de positie van de achterkant van de tong van groot belang. Deze kan immers de snelheid van de lucht beïnvloeden.
Om te ervaren wat de verschillende tongposities zijn, kan je intervallen fluiten. Hierbij kun je duidelijk het op en neergaan van de achterkant van de tong voelen.
- De meest gebruikte methode is de zgn. vocale methode.Deze methode gaat uit van het uitspreken van klinkers,
- de O voor het lage register,
- de A of U voor het middenregister,
- de I voor het hoge register en
- de CHI voor het extreem hoge register.
De verschillende tongposities werken alleen als er sprake is van een goede gecontroleerde ademsteun.
- De tongpositie moet altijd gezien worden als een versterkende factor van de ademstroom. Bij het niet goed functioneren van de ademstroom tijdens lipbindingen kan de neiging ontstaan om het mondstuk hard tegen de lippen te duwen. Dit moet je zien te voorkomen. Het is goed om lipbindingen te combineren met brede (portato) aanzetten. Hierdoor blijft het "luchtcontactgevoel" goed intact en zal de neiging om hard te drukken of de keel aan te spannen afnemen.
- Het embouchure moet tijdens het uitvoeren van een lipbinding relatief ontspannen aanvoelen. De mondhoeken moeten in principe niet bewegen. Als dat al gebeurt, dan moet het een inwaartse beweging zijn. Elke noot moet op zichzelf staan en goed gevuld worden met lucht. Bij het spelen van een lipbinding moet de voorgaande toon altijd centraal staan. Deze is de basis voor de volgende toon die je gaat spelen.
- Het is verstandig om bij het studeren van lipbindingen binnen de natuurtonenreeks veel aandacht te besteden aan de laagste kwint en kwart-intervallen. Deze zijn immers vanwege hun grote afstand het zwaarst uit te voeren. Bovendien draagt het bij aan een meer ontspannen embouchure over het hele bereik. Speel de diverse lipbindingen tijdens de studie nooit te hard. Het geluid moet regelmatig en constant zijn over het hele bereik, tenzij anders voorgeschreven. Het goed leren uitvoeren van de lipbindingen en liptrillers (een snelle lipbinding over een kleine of grote secunde) vereist veel geduld en de wil om hard en lang te werken, maar als het eenmaal tot de mogelijkheden behoort, dan is er een grote stap gemaakt en dat is natuurlijk het zo goed mogelijk leren beheersen van het instrument, de trompet.
Tot slot hier nog een foto van mijn favoriete lip-binders:
Wil jij nou aan de slag met lip-binders en wil je daarbij wel wat professionele coaching? Boek dan snel een sessie via deze link!